Yksi tämän vuoden isoista uutuuksista
Ducati Multistrada V4 tuli tälle kesälle tarjolle adventuregenreen. Pyörästä on saatavilla laaja mallikirjo, jota voi täydentää runsaalla varustepaketti- sekä lisävarustevalikoimilla.
Koeajettavaksemme saimme V4S mallin, joka oli varustettu Technology-, Touring- sekä Performance-varustepaketeilla. Multistradan saa varustettuna lisäksi adaptiivisella vakionopeussäätimellä sekä kuolleiden kulmien varoittimella.
Ei kovin tavallista moottoripyörissä.
Vaikuttaa vahvasti siltä, että Ducati on tosissaan haastamassa isojen seikkailupyörien kruunaamatonta kuningasta, eli Bemaria. Ainakin se haluaa palan tuosta kakusta, paperilla näyttäisivät eväät siihen olevan kunnossa. Miten hyvin, sehän nähdään koeajolla.
Taustaa
Ducati Multistrada V4 -mallisto on varustettu moottorilla, joka on omaa sukua Panigale V4, toki sitä on muokattu Multistradaan paremmin sopivaksi, sekä nimetty Granturismoksi. Puhtia siinä on silti tarpeeksi tallella, peräti 170 hv. Pitäisi riittää.
Kyseisen moottorin osalta on luovuttu desmodromisesta venttiilikoneistosta, joka on ollut Ducatin tavaramerkki vuosikymmeniä.
Tuosta luopuminen on mahdollistanut 60 tuhannen kilometrin tarkastusvälin moottorin venttiilivälyksille.
Teräsputkirungosta on myös luovuttu, se on korvattu alumiinivalurungolla. Moottori on osa kantavaa rakennetta.
Yleisvaikutelma.
Multistrada näyttää hyvältä, italialaiset taitavat designin. Myös punainen väri hivelee silmää.
Huomio kiinnittyy käsin säädettävään tuulilasiin, jonka käyttö on todella luontevaa, en kaivannut siihen sähköistä säätöä.
Iso ja selkeä 6.5 tuuman kokoinen TFT näyttö ansaitsee myös maininnan hyvästä luettavuudestaan, sekä siitä, että sen kallistuskulmaa pystyy säätämään.
Käsihallintalaitteet ovat selkeät ja kytkimet riittävän kookkaat, että niitä on luonteva käyttää hanskat kädessä. Pyörässä on myös kahva- ja istuinlämmittimet.
Ajotuntuma ja moottori
Multistrada näyttää aika kookkaalta pyörältä ja sitä se myös on.
Kuivapainoa sille ilmoitetaan 218 kiloa. Siihen nesteet päälle, niin päästään 240 kiloon. Laukut sisäkasseineen tuovat vielä oman lisänsä. Paikaltaan pyörää liikuteltaessa ison massan huomaa, mutta ajaessa se katoaa jonnekin.
Ohjaustanko on 840 mm leveä, joka tuo vakautta käsittelyyn.
Ajoasento on luonteva ja tilava, jopa tälläiselle 190 cm pitkälle kuljettajalle. Isompikin ohjastaja löytää varmasti mieleisen ajoasennon. Säädettävän istumakorkeuden ansiosta lyhyempikin pärjää; valittavana on kaksi eri korkeutta, 840 tai 860 mm.
Testikyytiläisenä minulla oli 182 cm pitkä kaverini, joka viihtyi hyvin matkustajan paikalla. Ei kokenut oloaan epämiellyttäväksi. Enkä minä häntä taakaksi. Tilaakin meillä molemmilla oli riittävästi.
Ajossa ekana huomio kiinnittyy todella vahvaan moottoriin, jossa on runsaasti voimaa laajalla käyttöalueella. Kulku karkaa helposti sakkoalueelle, eli tarkkana saa olla. Alle 3500 kierroksen moottori täristää voimakkaasti, kaasua lisää käännettäessä etupyörä kevenee kuin itsestään. Suotta ei pyörää ole varustettu säädettävällä keulimisenestolla.
Adaptiivinen vakionopeudensäädin on jo vuosia ollut tuttu ominaisuus autoissa, nyt se on saatavilla myös moottoripyörään. Huippuvaruste, tosin Multistradassa se mielestäni ajattaa liian lähelle edellä ajavaa, vaikka se olisi asetettu pisimmälle välimatkalle.
Kuolleen kulma varoitus on toteutettu siten, että peilien reunassa on huomiovalot jotka varoittavat takaa tulevista ajoneuvoista. Tosin se ei poista tarvetta kääntää päätä, kun esimerkiksi vaihdetaan kaistaa.
Eri ajomoodeja on neljä: Sport, Touring, Enduro ja Urban. Jokaisen noista pystyy muokkaamaan asetusten osalta mieleisekseen. Hieno ominaisuus, sillä erot eri asetusten välillä ovat huomattavat.
Moottorista aiheutuu lievää tärinää niin jalkatappeihin kuin ohjustankoonkin. Se on niin pientä, että sen juuri ja juuri havaitsee, mutta kyllä se hieman häiritsi.
Moottorissa on lepuutustominto: kun paikallaan ollessa vetää kytkimen pohjaan, sulkee se takasylinterit pois käytöstä.
Tällä vähennetään päästöjä, sekä takasylintereiden aiheuttamaa lämpökuormaa kuljettajalle. Samalla moottorin käyntiääni muuttuu “kurlutukseksi”.
Kytkin ja vaihteisto toimivat saumattomasti. Vaihteisto on varustettu vaihdeavustimella, eli vaihteita voi vaihtaa niin ylös, kuin alaspäinkin ilman kytkintä. Vaihdeavustin toimi luontevasti, kunhan on tarpeeksi kierroksia. Alle 3000 kierroksen sen toiminta oli tökkivää ja kulmikasta.
Pyörällä oli miellyttävä ajaa, niin maantiellä, mutkatiellä, kuin hyväpintaisella soratielläkin. Taajamaakaan se ei säikähdä. On vaikea sanoa, missä se oli omimmillaan, mutta mutkatietä taisin sillä eniten tykätä ajella. Niin monipuolisesta pyörästä on kyse.
Kate suojaa hyvin, eikä häiritseviä pyörteitä synny. Melua on kuitenkin sen verran, että on syytä käyttää korvatulppia.
Istuin ei sopinut minun takapuolelle, jo tunnin ajon jälkeen rupesi takamus puutumaan.
Alusta ja jarrut
Koeajopyörä oli varustettu semiaktiivisella jousituksella, eli käyttövalikosta valitaan ajotilanteeseen sopiva asetus, tai voi myös antaa jousituksen itse päättää mikä on paras kulloiseenkin tilanteeseen. Tuo automaattiasetus toimi todella hienosti, sillä tulikin ajettua aika paljon.
Alusta hoiti tehtävänsä moitteetta, eikä se säikähdä isoa kuormaakaan. Kaksi päällä ajaminen laukut täynnä tavaraa ei tuottanut mitään tuskaa.
Edessä joustoa on 170 mm ja takana 180 mm. Kuulostaa vähältä seikkailupyörään. Mielestäni Multistrada ei kuitenkaan ole matkaenduro sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan erittäin pätevä jokapaikan höylä.
Jarrut ovat Brembon valmistamat, ne ovat tunnokkaat ja tehokkaat. Ne on varustettu on ns. kaarre-ABS-ominaisuudella.
ABS-jarrujen asetuksille on kolme eri vaihtoehtoa: 1. Off-Road, jossa ABS toiminto on vain etupyörässä. 2. Sport, jossa on kaarre-ABS käytössä, sekä ns. yhdistelmäjarrut. Kun etujarrua käyttää, vaikuttaa se myös takajarruun. 3. Safe/Stable Tämä taso on tarkoitettu käytettäväksi kaikissa olosuhteissa. Käytössä on kaarre-ABS, sekä yhdistelmäjarrutus.
Edessä on kaksi halkaisijaltaan 320 mm jarrulevyä, jotka on varustettu Brembo Stylema jarrusatuloilla. Etujarrut ovat radiaalityyppiset.
Takana on yksi halkaisijaltaan 265 mm jarrulevy, jota puristaa kaksimäntäinen Bermbon valmistama jarrusatula. Jarruissa on myös mäkilähtöavustin.
Yhteenveto
Ducati Multistrada V4S on erinomainen pyörä, lähes täydellinen. Siinä on valtava määrä ominaisuuksia ja vähän heikkouksia.
Voit ajaa maastossa, tietyin varauksin, mennä soratietä sladissa, matkustaa mukavasti moottoritietä, taikka polvi maassa mutkateitä.
Pitkät huoltovälit säästävät kustannuksia ja helpottavat reissujen suunnittelua huoltojen osalta.
Miinuksena moittisin kohtuullisen suurta polttoaineen kulutusta. Koeajoaikana keskikulutus oli 6.3 litraa/ 100 km. Vaikka polttoainetankki on tilavuudeltaan 22 litraa tulee tarve tankata turhan tiheästi.
Plussat ja miinukset
Plussat
+Katteen suojaavuus
+Tehokas ja laajan käyttöalueen omaavaa moottori
Miinukset
-Iso polttoaineen kulutus
-Pieni tärinä ohjaustangossa sekä jalkatapeissa
Ducati Multistrada V4S vm 2021 | Arvosana | Painotettu arvosana* |
Moottori 20% | 5 | 100 (100) |
Jousitus/alusta 10% | 4 | 40 (50) |
Voimansiirto/kytkin 10% | 5 | 50 (50) |
Vaihteisto 5% | 5 | 25 (25) |
Jarrut 20% | 5 | 100 (100) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% | 4 | 80 (100) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 5 | 25 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 2 | 20 (50) |
Yhteensä | 440 (500) | |
Jokerikerroin: Älypuhelimen käyttöliittymän käyttö sujuvaa ja selkeää. | 20 | |
Yhteensä kaikkiaan | 4,6 p | 460 (500) |
* = suluissa täydet pisteet. |
Tekniset tiedot
Moottori: Nelisylinterinen, nelitahtinen, nestejäähdytteinen 90-asteinen V moottori.
Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden.
Iskutilavuus 1158 cm 3 Puristussuhde 14.0:1 Poraus x isku 83.0 x 53.5 mm
Teho 125 kw/(170) hv 10500 r/min vääntömomentti 125 Nm/8750
Voimansiirto: Kuusi vaihdetta, vaihdeavustin, hydraulikäyttöinen monilevyinen märkäkytkin, säädettävällä
luistotoiminnolla. Toisiovälitys ketjulla.
Alusta: Alumiininen monokokkirunko. Jousitus edessä sähköisesti säädettävä USD teleskooppihaarukka jousto 170 mm. Takana kaksipuoleinen keinuhaarukka, sähköisesti säädettävä, suorakiinnitteinen iskunvaimennin jousto 180 mm. Edessä levyjarrut 2x320 mm nelimäntäiset jarrusatulat. Takana levyjarru 265 mm uiva kaksimäntäinen jarrusatula. Kaarre-ABS, vetoluistonesto.
Mitat ja massat: Pituus. 2340 mm. Leveys. 990 mm. Akseliväli. 1565 mm. Istuinkorkeus 840-860 mm. Polttoainesäiliö 22 L. Paino tankattuna 244 kg. Renkaat edessä 120/70 ZR 19. Takana 170/60 ZR 17 CO2 päästöt 162 g/Km. Ilmoitettu kulutus 6.5L /100km.
Hinta: Multistrada V4S mallisto alkaen 29590 €. Koeajopyörä 33690 €.