Sporttipyöristään vahvasti tunnettu Ducati on päämäärätietoisesti halunnut yhdistää perinteistä cruisailuun soveltuvaa, jalat edellä- tyylistä moottoripyörää sekä suorituskykyistä sporttia ja tulosta on syntynyt. Palkinnot muotoilusta, suorituskyky, lajitovereita pienempi omamassa sekä variaatiot ominaisuuksissa ja varustelussa nostavat XDiavelin merkillepantavaksi erikoisuudeksi, varsinkin perinteisen puritaanisesti jaotellussa moottoripyörätarjonnassa.
Moottori ja voimansiirto
Ducatin 1262-kuutioinen V2-moottori luovuttaa 156 hevosvoimaa kierroslukumittarin näyttäessä 9500 kierrosta. Teho on varmasti riittävä suurelle osalle käyttäjäkunnasta. Paras vääntö 129Nm saadaan 5000 kierroksessa. Testastretta DVT -moottorin desmodromisessa venttiilikoneistossa on kahdeksan imu- ja pakoventtiilin ajoitusta ohjaava järjestelmä, jolla perinteisesti kuvaten saadaan lisää vääntöä ja venyvyyttä niitä tarvittaessa. Voiman tasainen kasvu alakierroksilta ylärekisteriin on huomionarvoinen DVT:n antama etu. Luistokytkin tarjoaa sopivasti pehmeyttä moottorijarrutusten hallintaan sekä liikkeellelähtöihin. Kuusivaihteinen vaihteisto välityssuhteineen on paikallaan värinättömän cruisailun ja pikaisen vauhdin kelaamisen varmistamiseksi. Voima takapyörälle välittyy nyt myös Ducatissa siististi ja huoltovapaasti hihnalla.
Jarrut ja runko
XDiavelin etujarruina toimivat nelimäntäiset Brembon radiaalijarrut Boschin ABS-varustuksella. Takana on saman valmistajan kaksimäntäinen versio. Pyörässä on vakiovarusteena kaarre-ABS molemmissa päissä. Trellis-teräsputkirunko jäykistää etu- ja takahaarukan yhteen, moottorin toimiessa osana pakettia. Keulana 30 asteen keulakulmalla toimii Marzochhin 50-millinen USD-keula, jonka vasemmasta putkesta löytyvät esijännityksen ja puristusvaimennuksen säädöt sekä oikeasta putkesta paluuvaimennuksen säätö. Takaiskunvaimentimena toimii Sachs esijännityksen sekä paluuvaimennuksen säädöin. 17-tuumaisilla vanteilla pyörivät 120 ja 240 mm leveät Pirelli Diablo Rosso II- renkaat.
Varusteet
Ducati XDiaveliin tarjotaan suoraan kolmea varustelupakettia, Sport-, Urban- ja Touring- versioita varusteineen. Ducati mainostaa saatavilla olevan jopa 90 eri ergonomista kokoonpanoa ohjaustankoineen, istuimineen ja jalkatappeineen sekä lisäksi tarjoaa matkustajalle mukavuuspakettia. Vakionahan XDiavelissa on lisäksi jo muun muassa säädettävät jalkatapit, elektroninen avain, LED-valot, taustavalaistut käyttökytkimet, kaarre- ABS, luistonesto, kolme säädettävää ajomoodia ( Urban, Touring, Sport), Ducati Power Launch -lähtötoiminto, vakionopeussäädin, Fly by Wire -kaasu sekä nestekytkin. Ajotietokoneesta löytyy runsaasti ominaisuuksia aina keskikulutuksen mittaamisesta kierrosaikojen taltiointiin.
XDiavel ajossa
Hitaissa nopeuksissa pyörä tuntui tasapainoiselta ja helposti hallittavalta. Fly by Wire -kaasu sekä nestekytkin vaativat hieman niihin tottumattomalta huomiota, mutta esimerkiksi tappikäännökset (34°/puoli) sujuivat helposti heti ensikosketuksella. Jalkatappien sijainti ei aluksi tuntunut kotoisalta, mutta vastaavasti symmetrinen ylärunko ja polttoainetankin kuori antoivat yhdessä satulan kanssa hyvän otteen pyörästä.
Jarrutettaessa XDiavel 80- kilometrin tuntinopeudesta pysähdyksiin, tuntui tehokkaiden ABS-Brembojen lisäksi hyvää jarrutustuntumaa lisäävän jämäkkä ja suhteellisen loivassa kulmassa oleva keula. Kuivalla asfaltilla ABS-asetusten (0-8) säätäminen tuntui muuttavan käyttäytymistä lähinnä loppujarrutuksen jaksottaisten lukittumisten ilmestymisenä ABS-toimintaa vähemmälle säädettäessä esimerkiksi Sport-moodilla. Jarrutusmatka pyöri viidentoista metrin merkkikeilan lähettyvillä, pyörän tuntuessa vakaalta heti ensijarrutuksesta.
Ohjausgeometrialtaan ennakko-oletusta notkeampi XDiavel totteli hyvin käskyjä väistöjä testatessa. Ducatin ilmoittama 40 asteen kallistuskulma tuntuu riittävältä, huomioiden jalkatappien sijoitus ja tuntuma leveällä takarenkaalla. Vinkkinä XDiavel-hankintaa suunnittelevalle 182cm/100kg- kuljettaja ehdottaa ohjaustangon tuomista vielä lähemmäs kuljettajaa työntöohjauksen helpottamiseksi, kun äkkitilanteessa jalat työntävät etutapeilta kuljettajaa pystympään. Myös takaiskunvaimentimen perussäätöjä tiukemmat säädöt parantavat painavalla kuljettajalla ohjautuvuutta ja saattavat takapään toiminnan jämäkän keulan tasalle.
Ajomoodit ja niiden toiminta
Ajaminen erilaisissa ympäristöissä saa Ducatin kolmen valinnaisen ajomoodin myötä myös kuljettajaa ajattelemaan, mitkä ominaisuudet olisivat tarpeen eri ajotilanteissa. Urban Mode kytkettynä moottoriteho rajoittuu sataan hevosvoimaan ja luistonesto (DTC) sekä ABS-jarrujärjestelmä ovat erittäin aktiivisia, joten joka ajoratamaalausta tai viemärinkantta ei tarvitse jännittää. Tämä asetus toimii myös hyvin vakauttavana tekijänä edetessä pinnoittamattomalla alustalla.
Touring Mode antaa jo kaikki hevosvoimat käyttöön, mutta antaa tasaisen tehokäyrän, joka yhdessä suhteellisen alhaalta alkavan väännön kanssa tekee esimerkiksi yhdistelmäajoneuvon ohittamisesta viiveettömän turvallisen tuntuista. Luistonesto on tässä asetuksessa mukana puolella teholla.
Sport Mode antaa räväkimmän tehokäyrän käyttöön ja laskee luistoneston tasolle 2. Ducati on mahdollistanut ajomoodien asetusten (ABS, DTC) säätämisen itse. Ducati Power Launch -lähtötoiminto säätää lähtökierrosrajoitinta, luistonestoa sekä rajoittaa pyörän keulimista valittavalla tasolla. Ennen varttimailille lähtöä testikuljettajan toiveena olisi vielä varusteluetteloon vaihde-shifteri.
Sadekelissä moottoritiellä ja mutkapätkillä ajettu testilenkki toi uskonvahvistusta kaikkien ominaisuuksien olemassaolon oikeutukseen. Ajomoodit oikein valittuna ja sopivin asetuksin tuovat sujuvuutta ja turvallisuutta ajamiseen. Luistonesto otti hyvin eleettömästi pois vetisistä urista ja ajoratamaalauksista - sekä korjauksista haetut sutimiset ja luistot.
ABS:n jouhevan toiminnan tunsi märälläkin vain keventyneessä takapyörässä. Kaarre-ABS:n tarve voi tulla jo seuraavan mutkan takana eläinten, muiden tienkäyttäjien, tien kunnon tai kuljettajan tekemän virhearvion myötä.
Loppupäätelmä
Koetun mukaan Power Cruiser moninaisine ominaisuuksineen sopii aktiiviseen ajamiseen mutkaisillakin teillä yhtälailla kuin näyttäytymiseen ranta- bulevardillakin. Muutamaa tuntia pidempää yhtämittaista ajorupeamaa ei tässä testissä kertynyt, mutta epäilemättä pienin säädöin ja varusteluin XDiavelilla kyllä varmasti taittaa pidempääkin päivätaivalta.
Pienistä säädöistä esimerkkinä, testikuljettaja onnistui useasti jämäkkää otetta vaativaa nestekytkintä vapauttaessaan kytkemään kahvakytkimistä samalla kaukovalot, joka voi olla kohtalokas virhesignaali esimerkiksi tienhaarassa odottavalle autoilijalle. Pienellä säädöllä myös taustapeileistä sai erinomaisen kattavan näkymän taakse, leveän ja korkeahkon ohjaustangon avittaessa asiaa. Jalkatappien säädön keskiasetus tuntui sopivalta sekalaiseen ajoon, vaihtelevissa ympäristöissä – ja alustoilla. Taustavalaistut käyttökytkimet ovat hyvä varuste vaihtelevissa näkyvyysolosuhteissa.
Kokonaisuutena Ducati XDiavel on ennakkoluuloton paketti sport-pyörän tehoja ja custom-ulkoasua. Runsaat ominaisuudet, joiden säätövaltuudet on annettu kuljettajalle, mahdollistavat oman testiympäristön rakentamisen nyt myös ”feet first- tyylillä” harrastettaessa. XDiavelin omintakeinen ja palkittu muotoilu tekee pyörästä helposti tunnistettavan ja siten persoonallisen.
Mitä alun Harley-Davidsonin ja Ducatin integraatio- spekulointiin tulee, olihan Harrikkakin jo Italialaisomistuksessa 40 vuotta sitten ja hihnavetoisella Ducatilla ajetaan tänä päivänä jalat edellä. Ei mikään siis mahdotonta ole.
Tekniset tiedot |
|
Moottori | Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing), L-Twin, 4 desmodromisesti ohjattua venttiiliä per sylinteri, muuttuva venttiilinajoitus |
Tilavuus | 1262 cm3 |
Teho | 114,7 kW / 156 hv / 9500 rpm |
Vääntö | 128,9 Nm 5000 rpm |
Polttoaineensyöttö | Boschin ruisku, ride-by-wire |
Kytkin | luistokytkin, märkä monilevyinen kytkin |
Toisioveto | hihna |
Runko | Teräsputki-trellisrunko, moottori kantava osa |
Eturengas | Pirelli Diablo Rosso II 120/70 ZR17 |
Takarengas | Rear tyrePirelli Diablo Rosso II 240/45 ZR17 |
Etujousitus | Täysin säädettävä USD-etuhaarukka, putken halkaisija 50 mm |
Takajousitus | Monovaimennin, jousen jännitys ja paluuvaimennus säädettäviä |
Etujarru | 2x320 mm puolikelluvat levyt, Brembon nelimäntäiset radiaali monobloc-jarrut, Boschin kaarre-ABS |
Takajarru | 265 mm levy, kelluva 2-mäntäinen kaliiperi, Boschin kaarre-ABS |
Istuinkorkeus | 755 mm |
Kuivapaino | 210 kg |
Hinta | 28 990 € |