Harleyn tiedotteen mukaan kyseessä on iso hyppy eteenpäin sekä suorituskyvyssä että designissa samalla kun Nightster pysyy edullisena sisääntulomallina merkkiin.
Nightster on kokonaan uusi pyörä, jossa yhdistyvät klassisen Sportsterin siluetti uuden voimalinjan suorituskykyyn ja kuljettajaa avustavaan elektroniikkaan. Ja kyllä: silmä kieltämättä lepää mallin klassisissa linjoissa ja muotoiluratkaisuissa.
2022 Nightsterin tavoitteena on olla houkuttimena uuden sukupolven motoristeille. Edellytykset ainakin ovat olemassa.
Edistyksellinen moottori
Pyörän sydän on uusi Revolution Max 975T -moottori. Se on nestejäähdytteinen 60 asteen V-twin, jonka vääntökäyrä on "hyvin tasainen" eli tarjoaa käyttökelpoista tehoa laajalla kierrosalueella.
Revolution Max 975T -moottori on varustettu kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja neljällä venttiilillä per kansi. Lisäksi siinä on hydraulisesti säätyvät venttiilien välykset, mikä vähentää radikaalisti huoltotarpeita.
Muuttuva imuventtiilien ajoitus puolestaan auttaa moottoria toimimaan optimaalisesti eri kierrosalueilla. Lisäksi moottorissa on tasapainoakselit poistamassa värinää kuljettajan mukavuuden ja pyörän keston parantamiseksi. Tärinää pitäisi olla kuitenkin jäljellä sen verran, että pyörän tuntee olevan "elossa".
Moottorin teho on 67 kW / 90 Hv / 7500 rpm ja huippuvääntö 95 Nm / 5000 rpm. Sylinterin halkaisija on 97 mm ja isku 66 mm. Puristussuhde on 12:1.
Pyörä on ideaali kaupunkiliikenteessä ajeluun sekä kurvailuun mutkaisilla pikkuteillä. Kuljettajan avoasento on mukava, ja istuinkorkeus vain 705 millimetriä. Kun pyörä on vielä kapea, niin useimpien kuskien jalkapohjat yltävät suoraan maahan istuessa.
Moottori on rungon kantava osa ja takarunko on alumiinia. Kaksiaisainen takakeinuhaarukka on hitsattua teräsneliöputkea ja toimii kiinnityspisteenä takaiskunvaimentimille.
Etuteleskooppi on Showan ja putket halkaisijaltaan 41 mm. Takavaimentimien jousen esijännitys on säädettävissä.
Kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa
Nightsterissa on lukkiutumattomat ABS-jarrut, ja poiskytkettävä vetoluiston esto eli TCS. Drag-Torque Slip Control System (DSCS) puolestaan estää pyörää lukkiutumasta moottorijarrutuksen aikana tai pienemmälle vaihdettaessa.
Pyörässä on ajotapavalinnat, jotka kontrolloivat sähköisesti pyörän suorituskykypuolen ominaisuuksia sekä sitä, miten vahvasti teknologia sekaantuu tekemiseen. Ajotapavalinnat vaikuttavat voimantuottoon, moottorijarrutukseen sekä ABS:n ja TCS:n asetuksiin.
Mode-valintakytkin on oikeassa kahvassa ja sitä voi käyttää pyörän ollessa joko liikkeessä tai pysähdyksissä. Valinnat ovat Road, Sport ja Rain.
Istuimen alle sijoitetun muovisen polttoainetankin tilavuus on 11,7 litraa. Perinteiseltä bensatankilta näyttävä säiliö toimii itse asiassa ilmansuotimen kotelona. Tankkaamisen ajaksi istuin kallistetaan sivuun.
Polttoainetankin sijoituksella on pyritty optimoimaan ilmansuotimen kapasiteetti ja samalla painopiste sijoittuu alemmas.
Mittariston muodostaa pyöreä halkaisijaltaan 4-tuumainen pyöreä analoginen nopeusmittari, jossa on monitoimi lcd-näyttö sisäänrakennettuna.
Pyörässä on led-valot.
Pyörän ulkoasu on kokonaan uusi, mutta sisältää paljon elementtejä klassisista Sportster-malleista kuten tuplaiskarit takana samoin kuin "tankin" muotoilun. Pyöreä ilman sisäänoton kansi, sooloistuin ja nopeusmittari ovat niin ikään Sportster-tyylisesti toteutettuja.
Uusi moottori toimii myös designin keskipisteenä ja hallitsee pyörän sivukuvaa. Vanteet ovat väriltään Satin Black. Koko pyörän värivaihtoehdot ovat Vivid Black, Gunship Grey ja Redline Red.
Harleyllä on perinteiseen tapaan tarjolla runsas valikoima lisävarusteita malliin.
2022 Nightsterin hinta Suomessa on noin 20 300 euroa ja pyörät saapuvat maahan toukokuussa.
Teknisiä tietoja
- Moottorin tilavuus: 975 cm3. Teho 67 kW / 90 Hv / 7500 rpm, huippuvääntö 95 Nm / 5000 rpm. Sylinterin halkaisija 97 mm, isku 66 mm. Puristussuhde on 12:1. Vaihteisto: 6 vaihdetta. Toisioveto: hihna.
- Pituus x levey x korkeus: 2,206 mm x 836 mm x 1,108 mm. Akseliväli 1556 mm Renkaat: Dunlop D401, edessä 100/90-19 57H, takana 150/80B16 77H. Jousitus: edessä Showan teleskooppi, 41 mm. Takana kaksi vaimenninta. jousen esijännitys säädettävissä. Jarrut: ABS, edessä yksi levy, nelimäntäinen satula. Takana yksi levy, yksimäntäinen satula.
- Polttoainetankki 11,7 l. Paino ajokunnossa: 218 kg. Polttoaineenkulutus (valmistajan ilmoitus) 4,5 l / 100 km. Led-valot.
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidson julkisti uuden Sportsterin – S-versio on tehokas uuden sukupolven Harrikka
Motouutiset koeajaa: 2021 Harley-Davidson Pan America Special – laadukas haastaja adventuregenreen
Kari Ylisaari ja harvinaisen Harley-Davidson WLDR 1941 -kisamoottoripyörän tarina
Kari Kuusisaari: Suomen ensimmäinen Master-tason Harley-Davidson -mekaanikko
Superharvinainen navetan ylisille natseilta kätketty Harley-Davidson 1925 JDCB