Harley-Davidson Sportster S on kokonaan uusi malli. Siinä käytetään nestejäähdytteisen 1250 Revolution Max -V-Twinin T-versiota, joka tuottaa 121 hevosvoimaa. Luvassa on enemmän tehoa, vääntöä ja ajettavuutta kuin vanhoissa Sportstereissa.
Pyörä on ainakin Yhdysvalloissa tulossa myyntiin vielä tänä syksynä maltilliseen 14 999 dollarin lähtöhintaan.
Harley-Davidsonin pääjohtaja Jochen Zeitz kertoi Sportster S:n asettavan uudet suoritusnormit Sportstereille. Tavoitteena on valmistaa entistä haluttavampia Harrikoita.
Uutuuden ulkonäkö on myös uudenlainen. Tankin kyljessä olevaa Harleyn logoa on uudistettu, ja vaaleamman version ulkonäkö muistuttaa Livewireä. Runko, polttoainetankki ja peräosa muodostavat eräänlaisen kehyksen moottorille, joka toimii katseenvangitsijana. Massiivinen etupyörä muistuttaa minimaalisen etulokasuojan kanssa klassista bobberia, kun taas peräpää, korkealle viety äänenvaimennin ja kapea sooloistuin tuovat mieleen vaikutteita XR750 flat trackerista. Jämäkät etuteleskoopit ja leveäprofiiliset renkaat puolestaan kielivät tehosta.
Voimalinjaa korostetaan moottorin Chocolate Satin -maalipinnalla. Tekstuurien, värien, viimeistelyn ja yksityiskohtien avulla on pyritty antamaan vaikutelma näyttelypyörästä.
1250-kuutioinen nestejäähdytteinen moottori on Sportsterissa viritetty tuottamaan runsain mitoin vääntöä matalilla kierroksilla. Vääntökäyrän pitäisi olla laakea kautta kierrosalueen. Maksimivääntö on 127 Newtonmetriä. Moottorin on tarkoitus tuottaa vahvaa kiihtyvyyttä suoraan lähdöstä ja voimaa pitäisi tulla rutkasti kautta koko keskikierrosalueen.
Painon säästämiseksi moottori on rungon kantava osa kuten Pan Americassakin. Keveiden materiaalien käyttö on auttanut saavuttamaan hyvän teho-painosuhteen. Tankki täynnä ja ajovalmiina pyörä painaa ainoastaan 228 kilogrammaa. Sama kevennyslinja siis jatkuu kuin Pan Americassakin.
2-1-2-pakoputkisto on suunniteltu tuottamaan miellyttävän matalaa ääntä. Ja pyörä täyttää Euro 5 -normit.
Sportster S:ssä on kolme valmista, esiohjelmoitua ajotapavalintaa, Sport, Road ja Rain, jotka sähköisesti ohjaavat moottoripyörän ominaisuuksia sekä intervention tasoa. Kuljettajalle on tarjolla lisäksi kaksi räätälöitävää valintaa, joiden avulla rakentaa mieleisensä vaihtoehdot.
Pyörässä on sekä kaarteessa toimivat ABS että vetoluiston esto.
Pyöreä, halkaisijaltaan 4 tuuman TFT-näyttö hoitaa instrumenttien virkaa ja tukee kuljettajan Bluetooth-yhteensopivia puhelimia ja kypäräpuhelinta. Järjestelmän avulla voi soittaa musiikkia, vastata ja soittaa puheluja ja hoitaa navigointia Harley-Davidson appin avulla. Sovellus on saatavissa sekä iOS- että Android-ympäristöön.
Ohjaus hoidetaan kahvan kytkimillä ja näppäimillä.
Valot on toteutettu LEDeillä, ja ajovalona on Daymaker Signature LED, jonka pitäisi tuottaa tasainen valokeila. Etuvalo on ovaalin muotoinen ja luo sellaisena tunnistettavan identiteetin.
Voimalinja on kantava osa pyörää, mikä mahdollistaa perinteisen rungon eliminoimisen. Design, joka merkittävästi pienentää pyörän painoa ja tuloksena on hyvin jäykkä kokonaisuus, joka mahdollistaa täsmällisen käsiteltävyyden. Hitsattu putkitrelliskeinuhaarukka jäykistää myös rakennetta ja tuo samalla tyyliä.
Sportster S on varustettu täysin säädettävällä alustalla. Edessä on Showan halkaisijaltaan 43 mm käännetty etuteleskoppi ja takana piggybackillä varustettu Showan monovaimennin. Takajousituksessa on hydraulisesti säädettävä jousen esijännitys.
Kevyet valualumiinivanteet ovat viisipuolaiset ja niille on asennettu leveät Dunlop/Harley-Davidson Series GT503 renkaat.
Pyörässä on Brembon jarrut. Edessä on yksi 320 mm levy ja Brembon radiaali nelimäntäinen monoblock -kaliiperi. Takana on kaksimäntäinen Brembon kaliiperi ja 260 mm levy.
Eteenviedyt jalkatapit ja matala ohjaustanko tekevät ajoasennosta aggressiivisen. Kuormaamaton istumakorkeus on 75 senttimetriä, joten useimpien kuljettajien jalat varmasti ulottuvat maahan asti.
Jarru- ja kytkinkahvat ovat säädettävät.
Sportsteriin on esiasennettu valmiiksi kaapelointi kahvanlämmittimiä varten sekä varustettu kahdella virtapisteellä lämmitettäviä ajovarusteita varten (kahvanlämmittimet ja esimerkiksi lämpöliivi). Lisäksi siinä on USB-C-portti puhelimen tai muiden elektronisten laitteiden lataamista varten.
Ulkoista lämpötilaa mitataan myös, ja näytölle tulee tarvittaessa alhaisen lämpötilan varoitus.
Vakionopeudensäädin on pyörässä vakiona. Polttoainetankin tilavuus on 11,7 litraa.
Värivaihtoehdot ovat: Vivid Black, Stone Washed White Pearl ja Midnight Crimson.
Teknisistä ominaisuuksista vielä sen verran, että moottori on modernin lyhytiskuinen, poraus on 105 mm ja iskunpituus 72 mm. Erona moottorissa Pan American vastaavaan verrattuna on, että T-mallissa on halkaisijaltaan pienemmät venttiilit ja erilainen palotilan muotoilu, mikä vahvistaa polttoaineiden virtausta matalilla kierroksilla ja kasvattaa vääntöä ala- ja keskikierroksilla. Järjestelmän luvataan tuottavan 10 % enemmän vääntöä kierrosalueella 3000-6000 rpm.
Männät on muotoiltu vastaamaan palotilan mittoja. Myös imukanavien pituutta on viritetty maksimoimaan suorituskykyä kautta koko moottorin kierroslukualueen.
Nokka-akseleiden profiili ja muuttuva venttiilien ajoitus on sovitettu tähän moottoriin.
60° V-Twin design tarjoaa kapean moottorin profiilin ja samalla massakeskipisteen ja parantaa tasapainoa ja käsiteltävyyttä. Lisäksi kuljettajalle on runsaasti tarjolla jalkatilaa.
Koko voimalinjaa on kevennetty, jolloin saadaan koko pyörän painoa alemmas, mikä taas parantaa kuljettajan kokemaa suorituskykyä: tehokkuutta, kiihtyvyyttä, käsiteltävyyttä ja jarrutustehoa.
Tietokoneohjatun mallinnuksen (PEA) ja edistyneen suunnittelun optimointitekniikkojen avulla on pystytty minimoimaan materiaalien määriä valettujen komponenttien osalta.
Moottorin sylinterikannet ovat neliventtiiliset ja varustettu kahdella nokka-akselilla. Muuttuva venttiilien ajoitus on sekä imu- että pakopuolella. Lisäksi venttiilit ovat hydraulisesti säätyvät eli samalla huoltovapaat. Männät puolestaan ovat alumiinia ja taotut.
Taspainoakselit poistavat moottorista värinöitä. Ne on tuunattu siten, että värinää tuntuu juuri riittävästi, että tietää moottorin olevan "elossa".
Sportster S on varustettu luistokytkimellä, mikä mahdollistaa vaihtamisen pienemmälle vaihteelle ja moottorijarrutuksen tarvitsematta pelätä takapyörän lukkiutumista.
Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson -paketti pitää sisällään kuljettajan turvallisuutta parantavia tekniikoita. Ne toimivat luistamatta suoralla ja kaarteissa hidastettaessa ja kiihdytettäessä sekä jarrutuksen aikana. Kaarteissa lukkiutumattomista jarruista Harleyn käyttämä lyhenne on C-ABS, ja takapyörän noston esto jarrutuksessa hyödyntää samoja sensoreita.
Cornering Enhanced Traction Control (C-TCS) puolestaan pitää huolta vetoluistonestosta suoralla ja kaarteissa sekä etupyörän noston estosta eli wheelienestosta kiihdytettäessä. Vetoluistoneston voi myös kytkeä pois päältä.
Sportster S on varustettu kuusiakselisella inertianmittausyksiköllä, joka mahdollistaa kaarretekniikat mittaamalla mm. pyörän kallistuskulmaa käännyttäessä.
Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System (C-DSCS) puolestaan estää takapyörän luiston tilanteessa, jossa takapyörä lukkiutuu ja pyrkii luistamaan pienemmälle vaihdettaessa tai pienellä vaihteella moottorijarrutettaessa märällä tai liukkaalla tien pinnalla.
Lisäksi Sportster S:ssä on rengaspaineen valvontajärjestelmä.
Kaikkiaan Harley-Davidson on tuottanut hienon kuuloisen moottoripyörän. Siinä on paljon samaa uutta kuin Pan Americassakin. Toki käyttötarkoitukset ovat erilaiset, mutta molemmat mallit on tuotu tähän päivään moottorin ja elektroniikan, painon ja jarrujen sekä alustan osalta.
Lupaavaa, erittäin lupaavaa.