H-D löytyi kuopiolaisen Iron Horse Customsin osastolta. Heillä on pieni yksityinen Harley-Davidsoneihin erikoistunut kahvilamuseo Kuopiossa lähellä heidän moottoripyöräliikettään. Museon sivulle pääset suoraan tästä.
– Meille alkoi kertyä erilaisia Harley-Davidsoneita vaihtojen yhteydessä, joten rakensimme lopulta pienen museon, jossa säilytämme pyöriä. Vanhin niistä on vuodelta 1917, kertoo Iron Horsen Jarmo Kuittinen. – Museo on tilauksesta auki. Yläkerrassa on pieni kahvio ja alakerrassa museo, molemmat on sisustettu H-D-hengessä.
– Näytillä museossa on toistakymmentä pyörää, ja entisöitävänä on tällä hetkellä lisäksi muutama. Mutta oma ehdoton suosikkini on tämä aikanaan Norjaan ostettu pyörä, joka sittemmin toisen maailmansodan aikana kätkettiin. Pappa, joka kätki sen, ei puhunut asiasta edes lähimmille omaisilleen, vaan perikunnalle oli täydellinen yllätys löytää tämä kätkettynä heinien suojaaman navetan vintin väliseinän taakse.
– Tätä pyörää ei entisöidä, vaan sen annetaan olla sellaisenaan. Ensinnäkään siihen ei löydy osia ja toiseksi se menisi vain pilalle, jos sitä ryhtyisi entisöimään. Tällaisessa pyörässä ajan patinan saa ja pitää näkyä.
– Tämänaikaisia pyöriä ei enää ole montaa kappaletta, ja Harley-Davidsonin tehdas olisi halunnut ostaa pyörän kokoelmiinsa, mutta päätimme, että emme myy sitä. Tässä pyörässä on kaikki alkuperäiset dokumentit mukana ja tarina on erittäin kiinnostava.
– Meille se päätyi siten, että itävaltalainen Buffalo Harley löysi sen ja hankki itselleen Norjasta. Meillä puolestaan oli pyörä, joka kiinnosti heitä, joten teimme vaihtokaupan.
– Olemme aina pyrkineet tuomaan tämän mukaan näyttelyihin, jotta muutkin saisivat nähdä tämän harvinaisuuden, Kuittinen päättää. – Museossamme pääsee kyllä käymään kun tiedustelee asiaa etukäteen, mutta täällä sen näkee kerralla iso joukko ihmisiä.
Harley-Davidson 1925 JDCB
Pyörä oli varustettu taululla, jossa kerrottiin pyörän historia. Alla se suurinpiirtein samoin sanoin kerrottuna.
"Tätä mallia Harley-Davidson on valmistanut vain yhtenä vuonna ja tämä yksilö on täysin entisöimätön. Ainoastaan muutama ruuvi on lisätty sekä kadonnut akkukotelo korvattu. Moottoria ei ole edes yritetty käynnistää.
Pyörän osti sen alkuperäinen norjalainen omistaja vuonna 1925. Samainen omistaja piilotti pyörän navetan ullakolle natsien miehityksen aikaan eikä puhunut asiasta edes omaisilleen. Tuossa ovelassa väliseinän taakse rakennetussa ja heinien peittämässä piilossaan pyörä oli 1990-luvulle saakka, jolloin perikunta löysi sen. Itävaltalainen keräilijä osti pyörän kokoelmiinsa. Sieltä pyörä kulkeutui Kuopioon osana pyörien vaihtokauppaa.
Harley-Davidsonin tehtaan edustaja vieraili museossamme ja paljasti pyörän ainutlaatuisuuden. Valokuvat lähtivät tehtaalle, minkä seurauksena tehdas yritti ostaa pyörän omaan museoonsa. Päätimme pitää palan historiaa Kuopiossa.Tuolloin tehdas arvioi, että pyörän historialla sekä koskemattomuudella pyörän huutokauppahinta voisi nousta todella korkeaksi. Villeimmissä veikkauksissa puhuivat jopa sadoistatuhansista dollareista.
Täysin entisöityjä vastaavia on kuitenkin myyty huomattavasti edullisemmin. Arvo perustuukin pyörän koskemattomuuteen, koska suurin osa aikakauden pyöristä on tuhoutunut. Niillä oli suurempi arvo peltotöissä sodan jälkeisessä Euroopassa, jonka takia entisöidyt pyörät on rakennettu useasta eri pyörästä sekä uudemmista osista.
Lähestulkoon kaikki pyörässä on alkuperäistä, ja kuka tietää milloin ja minkälaisissa olosuhteissa sillä on viimeksi ajettu…?"