– Korona tappoi Suomessa talvitapahtumat ja vielä pari vuotta sitten kiersimme Säkkisen Nikon kanssa muun muassa Venäjällä, mutta sodasta johtuen, en siellä enää halua näyttäytyä. Piti löytää jotain uutta talven ajaksi. Toissa vuoden marraskuussa, eli noin 15 kuukautta sitten, kaverini pyysi minua mukaansa keikalle Intiaan, mutta hän kaatui ja loukkasi itsensä harjoituksissa, joten vedin sen keikan yksin.

– Intissa on ihan sairaan paljon mp-harrastajia, erilaisia mp-tapahtumia ja moottoriurheilu on muutenkin kovassa kasvussa. Satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sillä tuo keikka poiki yllättäen paljon lisää keikkoja. Nyt olen käynyt Intiassa varmaan 12 kertaa viimeisen 1,5 vuoden aikana ja yrittänyt löytää markkinaa sieltä.

– Kulunut talvi oli todella kiireistä. Se on siltä osin ihan positiivista, sillä talvet ovat yleensä olleet hiljaisempaa aikaa esityksien osalta ja edelliset yhdeksän vuotta olenkin talvisin käynyt Espanjan Lleidassa treenaamassa. Tänä talvena treenireissut ovat jääneet väliin ja keikkoja on saanut ajaa senkin edestä.

– Intian lisäksi olen käynyt esiintymässä Euroopassa, melkein joka toinen viikonloppu olen ollut jossain, niin Espanjassa, Saksassa, Bulgariassa kuin briteissäkin.

Intiassa kaikki rakennetaan paikan päälle alusta alkaen.

Intiassa kaikki rakennetaan paikan päälle alusta alkaen.

– On ollut silmiä avartavaa keikkailla Intiassa. Se on aivan oma maansa ja maailmansa. Missään ei ole mitään valmiina, ei missään. Kaikki rakennetaan aina tapahtumakohtaisesti alusta alkaen ja kaikki asiat ovat aina 10-20 "assarinassarinassarin" takana. Hierarkia on valtava. Esimerkiksi kun haluan tarkistaa ja mitata, että rampin etäisyys on oikea, kysyn mittanauhaa, assari delekoi jonkun soittamaan liikkeeseen josta se löytyy, liikkeen johtaja delegoi mitan etsinnän alaiselleen, joku lähetetään hakemaan sitä mittanauhaa jne. jne. ja lopulta joku työläinen hoitaa mittaamisen, jonka kuitenkin haluan lopuksi itse varmistaa. Se on suomalaiselle vähän ahdistavaa, kun tähän asti on oppinut toimimaan ja pärjäämään yksin.

Sebastian Westberg tarkistamassa hyppyramppia.

Sebastian Westberg tarkistamassa hyppyramppia.

– Koska kaikki rakennetaan aina alusta asti jokaiseen tapahtumaan erikseen, piti vain toivoa että tulee oikeanlaiset rampit ja pyörät. Tähän asti on kaikesta selvitty ja nyt kun olen käynyt siellä jo sen verran moneen kertaan, tiedän miten järjestelmä toimii ja osin, mitä missäkin on. Tapahtumat itsessään ovat huikeita, isoja tapahtumia verrattuna Eurooppaan. Yleisöä on usein paljon, jopa 30 000 ihmistä katsomassa.

Sebastian Westberg Riding FMX At MOTO GP India -tapahtumassa. Katso video tästä 

Nyt helmikuussa oli kolmen stopin Indian Supercross Racing League -tapahtuma, missä oli lähemmäs 48 kansainvälistä supercross/motocross kuskia ajamassa, muun muassa maailmanmestari Jordi Tixier. Kisat ajettiin kolmella paikkakunnalla, Punessa, Ahmedabadissa ja Bangaloressa, jonne jenkit rakensivat todella isoille stadioneille kansainväliset supercross-radat. Se oli todella siistiä. Ensi syksyksi yrittävät järjestää vastaavan, kuuden eri stopin tapahtuman, jonne keskustelut on jo käynnissä.

– Vaikka Intiassa keikkaileminen on ihan siistiä, niin kesällä tavoitteeni on keikkailla vain Euroopassa ja Suomessa. Intian reissuilla aikaa menee yleensä enemmän matkoihin, kuin perillä olemiseen. Suomessa voi päästä illaksi kotiin perheen luo.

Sebu Espanjan Tarazona Kuva: Arturas ZubsVicius

Sebu Espanjan Tarazona Kuva: Arturas ZubsVicius


– Suomessa show:t pyörivät samojen perustemppujen ja volttikombinaatioiden ympärillä, mutta ulkomailla taso on kovempi. Se, että voi osallistua Euroopassa isoihin FMX-tapahtumiin, on mahdollista vain pitämällä tason korkealla. Pääsiäisenä olin mukana Briteissä Birminhamissa järjestettyssä Monster Jam Ramped Up -kiertueella, vähän yli pari viikkoa sitten Espanjassa Tarazonassa ja Aviles'issa Masters Of Freestyle -tapahtumassa ja vähän yli viikko sitten, palailimme Niko Säkkisen ja kumppaneiden kanssa Bulgarian Sofiasta, jonne tuotin kansainvälisen stunt & Fmx show'n Night of the Stars –tapahtuman.

Bulgarian Sofiassa olivat mukana liettualainen Pavel Antonov (vas.), Niko Säkkinen, Sebastian Westberg ja itavältalainen Thomas Winsberger. Kuva: Veliko Balabanov

Bulgarian Sofiassa olivat mukana liettualainen Pavel Antonov (vas.), Niko Säkkinen, Sebastian Westberg ja itavältalainen Thomas Winsberger. Kuva: Veliko Balabanov

– Viime kesänä olin melkein joka viikonloppu keikalla jossakin päin Suomea tai Eurooppaa. Tämän kesän kalenteri alkaa hyvää vauhtia täyttymään, mutta vielä on tilaa. Ensimmäinen keikka Suomessa oli Salossa, Teijolla järjestämäni maksuton Sebfmx Stuntshow 27. huhtikuuta. 29.6 on Sebfmx FEST in vuoro kotiradallani, 20.7 Luodossa, 26.7 olen Pietarsaaressa, 3.8 Lapväärtissä ja 9-10.8 Power Truck Show:ssa Härmän Powerparkissa.

Euroopassa FMX-tapahtumat vetävät isot areenat täyteen.

Euroopassa FMX-tapahtumat vetävät isot areenat täyteen.

Tällä viikolla järjestämme taas nuorille MX- & Stunt academy -ajoleirejä sekä Jump- ja Stunt School (hyppy- ja stunttikoulu). Lisäksi koko perheen tapahtuma, Sebfmx FEST 24, on Särkisalossa 29. kesäkuuta joka täyttää kesäkuun tyhjät päivät.

– MX- & Stunt academy -ajoleirit on tarkoitettu nuorille, aloitteleville kuskeille. Sinne otetaan maksimissaan kahdeksan leiriläistä, jolloin pystytään opettamaan jokaista omalla tasollaan. Näillä aloittelijoiden leireillä ei tarvitse olla omaa pyörää tai edes aikaisempaa ajokokemusta. Leiriläisten käytössä on puolestamme 60cc, 90cc ja 125cc crossipyörät. Leirille osallistujat ovat hyvin eri taustaisia. Osan vanhemmat harrastavat moottoripyöräilyä, osa tulee elämyksen takia ja jotkut vain haluavat käydä kokeilemassa. Tosin 99%:lle joutuu ostamaan oman pyörän leirin jälkeen.

Viime kesän ajoleiriläisiä.

Viime kesän ajoleiriläisiä.

– Jump Schooliin tarvitsee jo oman pyörän. Esimerkiksi jotkut SM-liigan motocrossarit, joita pelottaa hyppääminen, ovat löytäneet hyppykoulusta varmuutta omaan ajamiseensa. Koska opetus on pienissä ryhmissä, niin heti alusta asti pystytään jokaiselle tekemään henkilökohtainen suunnitelma, mitä voisi oppia ja mitä parantaa päiväleirin aikana. Stunts Schooliin tarvitsee niin ikään oman pyörän mukaan ja sen opetusosuuden hoitaa pääasiassa stunt-kuski, Niko Säkkinen.

Hyppykoulu on poikinut Westbergille myös omia suojatteja.

– Opetan viikottain kahta nuorta, jotka ajoleirin jälkeen halusivat omaksi huvikseen jatkaa hyppyjen treenaamista. Kauaskantoisena ajatuksenani onkin saada kasattua oma stunt show -tiimi, millä kiertää eri tapahtumissa.

Sebfmx Fest on ainoa paikka Suomessa, missä voi nähdä kansainvälisiä FMX-tähtikuskeja. Kuva: Kirsi Kanerva Photography

Sebfmx Fest on ainoa paikka Suomessa, missä voi nähdä kansainvälisiä FMX-tähtikuskeja. Kuva: Kirsi Kanerva Photography

– Kahdeksannen kerran järjestettävä Sebfmx FEST 24 tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden nähdä kansainvälisen tason stunt-kuskeja Suomessa. Koska tapahtuma on tarkoitettu koko perheelle, tapahtuma-alueella on järjestetty toimintaa myös perheen pienimmille.

Aiheesta aikaisemmin:

TIISTAI 28.6.2022 12:02

Sebfmx Fest: Suomen suurin – ja ainut – Freestyle Motocross -kisa Särkisalossa ensi lauantaina

PERJANTAI 31.1.2020 08:01

Suomen ensimmäinen Stuntduo Sebastian Westberg ja Niko Säkkinen nähdään Talent Suomi -ohjelmassa sunnuntaina

PERJANTAI 20.12.2019 10:15

Suomen ykköshyppääjä Sebastian Westberg toipuu leikkauksesta ja valmistautuu uusiin temppuihin

KESKIVIIKKO 6.2.2019 10:47

Päivän video: PROride stunt show vauhdissa Mp-messuilla

LAUANTAI 24.2.2018 08:27

Lumitesti: miten espanjalaisen FMX-kuski Marc Pino Guardianin stunt-hypyt lähtivät Suomen talvessa?

TORSTAI 8.2.2018 09:43

FMX-kuski Sebastian Westberg MP18-messuilla: flunssaa ja öistä iskarinvaihtoa - stunt-hommat silti hoidossa

TORSTAI 29.6.2017 17:58

Päivän video: Sebu Westberg teki ensimmäisenä suomalaisena eteenpäinvoltin offroad-mottoripyörällä

TIISTAI 7.2.2017 09:14

Vaarallisten hyppyjen erikoismies: freestyle FMX-kuski Sebastian Westberg

SUNNUNTAI 24.5.2015 09:27

Stunts Freak Teamin hyppyhurjapäät esittelyssä