FMX on kehitetty muunnelmana motocross-urheilulajista. Siinä tehdään muokatuilla motocross-pyörillä mahdollisimman hienoja liikkeita ja temppuja ilmalennon aikana. Erittäin hyvän kunnon ja lihasten hallinnan lisäksi FMX vaatii huimapäisyyttä ja sekunnin murto-osan tarkkaa ajoitusta, joka täytyy tulla lihasmuistista. Lajin uranuurtaja Suomessa on televisiostakin tuttu Jussi Seljas.

Treenaamista ja kurinalaisuutta

Sebastian Westberg aloitti ajamisen kahdeksanvuotiaana saatuaan ensimmäisen moponsa. Vuonna 2006 Hartwall areenalla Monster Jam Europe Show´n väliajalla nähty FMX-näytös teki ison vaikutuksen Westbergiin. Siitä syntyi päätös FMX-kuskiksi ryhtymisestä. Pyörä vaihtui crossipyörään ja Särkisalon ulkosaaristossa asuva Westberg rakensi oman hyppyrampin alastulokumpareineen.

Laji vaatii jatkuvaa treenaamista ja kurinalaisuutta. Sama kurinalainen asenne näkyy myös opiskelussa. Turussa rakennusmestariksi opiskelevan Westbergin on tarkoitus saada rakennusmestarin paperit käteen huomattavasti ennen kurssikavereitaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sebastian Westberg.

– Kun kaverit lähtevät juhlimaan, niin minä lähden treenaamaan. Mitä vaikeampiin stuntteihin siirrytään, sitä enemmän treeniä tarvitaan. Vauhdista lähtien kaiken pitää tulla takaraivosta. Yleisöstä voi tuntua, että ilmalento kestää kauan, mutta todellisuudessa reagointiaika on sekunnin sadasosissa. Tosin sekin on yksilöllistä, mikä kenellekin tuntuu helpolta.

Tällä hetkellä Westbergillä on harjoittelun alla muun muassa huikea 22 metrin voltti takaperin, jonka Westberg leiskauttikin jo viimeisenä harjoituspäivänään Barcelonassa. Ehkä sekin tullaan vielä näkemään tänä kesänä jossakin näytöksessä. Miehen tähtäin on korkealla ja parin vuoden sisällä on tarkoitus osallistua FMX:n MM-kilpailuihin. Sebastianin kuvaamia videoita löytyy luonnollisesti You Tubesta.

Hyppiminen kaksin on hauskempaa

Stunt Freaks Teamissa ajava Westberg harjottelee pääsääntöisesti yksin. Näytöksiä hän ajaa välillä yksin välillä yhdessä muiden SFT-kuskien kanssa. Usein niissä tehdään kaikkea sekaisin kuten stunttia ja hyppyjä, ja joskus lisätään tehosteita pommien ja tulen muodossa. Tämäkin Kuopion mp-näytöksen show oli SFT:n show, mutta tarpeen vaatiessa tehdään yhteistyötä myös muiden tiimien ja ajajien kanssa. Kuopiossa oli mukana toinenkin FMX-taituri, Team Barbenderissä ajava Juha-Pekka Poutiainen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sebastian ja J-P (oikealla): kaksin hyppääminen on hauskempaa.

– Yhdessä on niin paljon hauskempi ajaa, Sebastian kertoo. – Normaalisti kasaan rampin aina itse, mutta J-P on ainoa jonka kokoamiin ramppeihin luotan. Rampin pystytytyksessä pitää olla erittäin huolellinen, sillä esiintymispaikat ovat harvoin unelmatasaisia.

Rampin kokoaminen, kiilaaminen, kiihdytysmattojen asettaminen ja kaiken tämän saaminen oikealle etäisyydelle kuorma-autossa kiinteänä olevaan alastuloramppiin sujuu noin 1-2 tunnissa. Ja se vaatii tarkkaa työtä, sillä virheisiin ei ole varaa.

Autoon rakennettuja liikuteltavia alastuloramppeja ei ole valmiina tarjolla. Suomesta niitä löytyy tällä haavaa vain kaksi. Näytöksessä mukana ollut on J-P Poutiaisen tekemä suunnittelusta hitsaukseen.

Seljaksen mukana

23 vuotias J-P Poutiainen on ajanut kymmenvuotiaasta asti. Kajaanista kotoisin oleva Poutiainen aloitti ajamalla motocrossia kotitontillaan. Nähtyään You Tubesta FMX-temppuja ja kun vanhemmilla ei ollut aikaa viedä poikaa motocross-kisoihin, niin J-P pyysi ja sai luvan vanhemmiltaan rakentaa oman FMX-harjottelupaikan heidän tiluksilleen. Koska treenipaikka oli lähellä ja ilmiselvästi treenattua tuli paljon, jo 16 vuotiaana J-P poutiainen pyydettiin mukaan Jussi Seljaksen kanssa kiertueelle ympäri Suomen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vasemmalta Sonja Suhonen, J-P ja Lari Lindeman pomppupatjaa asentamassa.

– Olin ladannut harjotteluvideoita nettiin ja niitä nähtyään Seljas pyysi teamiin, kertaa Poutiainen tyynesti. You Tube on muutenkin paikka, josta haetaan ideoita uusien stunttien tekemiseen.

– Kopioida osaa kuka vaan. Kuitenkin vaikka kaksi kuskia tekisi aivan saman tempun, ne näyttävät tyystin erilaisilta. Tyyli on se, mikä erottaa kuskit toisistaan. 

Sekä Sebastian että J-P käyvät treenaamassa Barcelonan lähellä Lleidassa. Viime vuoden kevään harjoittelumatka päättyi J-P.n osalta ikävästi loukkaantumiseen. Riskit ovat suuret tässä lajissa, mutta ajatusmalli on se, että vaikka sattuu, siitä voi parantua. Ajamista jatketaan niin kauan kuin motivaatiota riittää toipumisen jälkeen.

J-P antaa kiitosta erityisesti vanhemmilleen.

– Kaikilla ei loppupeleissä ole mahdollisuutta tai edes tilaa, mihin rakentaa harjottelupaikkaa. Erityiskiitos vanhemmilleni, että olen saanut pitää oman pääni; he ovat aina luottaneet ja uskoneet siihen mitä teen.

Sebastian Westbergin työkalu.

Molemmilla FMX-kuskeilla on normaalit 450 cm3 nelitahtimotocross-pyörät, jotka on muokattu tarpeita vastaavaksi. Jousitusta on jäykennetty, penkkejä madallettu ja penkin alle tehdään reiät, niin sanotut grab holet, joista voi esimerkiksi ottaa pyörästä kiinni ilmalennon aikana. Jokainen kuski muokkaa pyöränsä itselleen sopivaksi.

J-P Poutiaisen liitelyväline.

Hyppäämään

Ennen hyppyshow'ta sää on tuulinen ja sateen uhka roikkuu ilmassa.

– Toivotaan, että tuuli hellittää. Sade ei haittaa, sillä pitoa voi aina lisätä, mutta tuuli kääntää pyörää ja hyppyjen riskit kasvavat. Vielä kertaakaan ei tänä keväänä ole päästy hyppäämään ihanteellisissa olosuhteissa. On paljon hauskempaa kun on tyynempää, ja voi revitellä kunnolla.

Sebastian ja J-P lähtivät vielä tekemään viimeisiä tarkistuksia ja koehyppyjä.

Sebastianin matkassa oli Lari Lindeman ja J-P:n mukana hänen tyttöystävänsä Sonja Suhonen. Pari vuotta J-P:n esityksiä seurannut Sonja katsoo tarkkana harjoituksien edistymistä.

Sonja Suhonen mukana pystytyksessä.

– Katson aina miten hypyt menevät. Yleisön merkitys on suuri, siksi olen esityksissä innostamassa yleisöä reagoimaan voimakkaammin. Mitä enemmän yleisöstä lähtee ääntä, sitä enemmän pojat alkavat revittelemään ja innostuvat hurjempiin temppuihin. Vaikka olen nähnyt nämä useampaan kertaan, niin silti aina jännittää. Muutenkin toimin perusapurina ja tarvittaessa hoidan show`ssa puheosuuksia, kertoi Sonja ja lähti auttamaan autoa vasten olevan ilmapatjan paikalleen asettelussa tuulen siirrettyä isoa pehmustetta. 

Kausi on vasta aluillaan, joten molempia hyppääjiä tullaan varmasti näkemään monessa eri tapahtumissa ympäri Suomea. Suosittelemme lämpimästi.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Kuopion MP-messut: Stunt Freaks Team hyppyshow - huikeaa, puhdasta ilmalentoa, katso kuvat