– Kausi lähtee hienosti käyntiin täältä MP17-messuilta. Tämä on ensimmäinen keikka tälle vuodelle ja lähden täältä suoraan 11 päiväksi Espanjaan treenaamaan. On tärkeää, että pääsen tässä vaiheessa vuotta lämpimään. Saa kesärenkaat alle ja pystyy treenaamaan haastavampia juttuja. Talvella Suomessa pyörässä on piikit alla, joten ajaminen ja temput ovat lähinnä perustaitojen ylläpitoa. Piikkien kanssa pyörä on paljon raskaampi ja takarengas on painavampi, tästä syystä esimerkiksi volttikombinaatioita ei pysty harjoittelemaan lainkaan. Espanjassa pääsen hakemaan ajotuntumaa, sitä kautta elintärkeää rutiinia, ja myös harjoittelemaan uusia temppuja vaahtomuovialtaaseen, kertoi Sebastian "Sebu" Westberg lauantaina MP17-messuilla.
– Sieltä palaan suoraan Mikkelissä 17.2 järjestettäviin SM Vaakuna -ralleihin, missä minut voi seuraavan kerran nähdä hyppäämässä yhdessä kelkkakuski Jyri Keskiahon kanssa.
Silläkin kertaa Westberg ehtii olla kotimaassa vain vähän aikaa, sillä seuraava treenimatka on jo varattu.
– Heti 5.3 on seuraava reissu. Suuntana tällä erää Etelä-Espanja, ja kun palaan sieltä huhtikuun alussa takaisin, niin toivottavasti täällä Suomessa olisi jo lumet sulaneet, että pääsisi suoraan jatkamaan samalla kesätuntumalla tulevaan Suomen kauteen. FMX (Freestyle Motocross) on laji, jossa jo kahden viikon tauko tarkoittaa tärkeän rutiinin katoamista. Kaikki on kiinni sekunnin murto-osista, tempun keskellä ei ole enää aikaa epäröidä saati korjata mitään. Voltin ja sen sisällä tehtävän trikin pitää olla lihasmuistissa. Temput perustuvat nimen omaan lihasmuistiin.
– Talviset Espanjan harjotusreissut käytetään hyödyksi aamusta iltaan. Päivät ajetaan ja treenataan, jolloin illalla on aikaa hoitaa markkinointia ja tehdä keikkamyyntiä, että päästään taas seuraavaksikin talveksi treenaamaan. Näin homman jatkuvuus on turvattu ja pystyy kehittämään itseään kaiken aikaa eteenpäin.
– Uusi Quarter Pipe, eli taakse päin heittävä ramppi on kuuminta uutta. Rakensin itselleni kyseisen rampin ja olen tällä hetkellä ainoa FMX-kuski Pohjoismaissa, joka tekee Eggroll-hypyn. Se on temppu, jossa hypätään voltti takaperin ja kieritään taaksepäin heittävästä rampista toiseen, sivulle rakennettuun alastuloramppiin. Quarter Pipe -rampilla avautuu mahdollisuus uusiin temppuihin ja siksi keskityn nyt harjoittelemaan sillä.
– Tämä on ensimmäinen kausi, jolloin olen löytänyt sponsoreita messiin niin, että on oikeasti varaa lähteä ulkomaille treenaamaan ja pystyy pitämään kaluston kunnossa. Iso kiitos heille kaikille: RE Motors Oy, Motorengas Oy, Matti Hakamäki Oy, Bena.fi, Kaivonporaus Dahlbom Oy ja O´Neal.
– Nyt kun olen päässyt esille Suomen ulkopuolella, niin ymmärretään että en ole sponsoreiltani pyytämässä mitään ryöstörahaa, vaan olen ihan vakavasti otettava FMX-kuski ja toimin näin näille yrityksille lähettiläänä maailmalla. Ulkomaille suuntautuvat keikat osaltaan takaavat tämän homman jatkuvuuden. Suomen markkinat ovat liian pienet, että pelkästään täällä ajamalla pystyisin elättämään tällä itseäni, mutta tämä on kansainvälinen laji, ja olen saanut hienosti jalkani Euroopan FMX-listoille.
Sebastian Westberg on pitänyt aina tähtäimen kirkkaana ja korkealla, joka on tuottanut tulosta, mutta FMX on lajina vaarallinen, minkä jokainen kuski tietää. Ura voi katketa seuraavaan hyppyyn. Tämänkin Westberg on ottanut huomioon.
– Nyt haluan tehdä vain tätä ja keskityn uraani täysillä, mutta opiskelin itselleni myös oikean ammatin. Valmistuin joulukuussa Turun ammattikorkeakoulusta rakennusmestariksi.
– Sosiaalisen median kautta pystyy näyttämään, että osaa ja myös mitä osaa. Tämä oli tärkeässä roolissa viime vuoden kesäkuussa, kun avautui mahdollisuus päästä osallistumaan Red Bull X-Fighters -kilpailuun. X-Fighters valitsi hakijoiden lähettämien videoiden perusteella ehdokkaat, joista sosiaalisen median kautta yleisöäänien perusteella pääsin osallistumaan kyseiseen kilpailuun. Kun olen kerran päässyt kilpailuun, niin olen heidän listoillaan. Seuraava X-Fighters kilpailu pidetään 7.7. Nyt pitää näyttää, että pystyn ja pallo on heillä, keitä he tänä vuonna listoiltaan kutsuvat itse kilpailuun.
– Kilpailuun pääsy oli jo itsessään voitto. Minulla oli kylki murtunut ja kilpailua edeltävänä päivänä mursin nilkkani. Oli iso työ, että sain kilpailupäivänä ajosaappaan jalkaani. Tiesin, etten tuossa kunnossa pysty voittamaan kilpailua, mutta se että pääsin ajamaan, oli jo voitto minulle. Katsoin vierestä, kuinka kanssakilpailijat jännittivät ja hermoilivat. Itse olin koko ajan rennoin mielin ja iso hymy kasvoilla. Se oli niin hienoa. Mistään hinnasta en olisi jättänyt tuota tilaisuutta käyttämättä.
– Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2012, joten manageroin ja myyn kaiken itse. Olen siis yrittäjä ja samalla ammattilaisurheilija, Freestyle FMX-kuski. Kuten jo aikaisemmin totesin Suomen markkinat eivät yksistään riitä. Täällä Suomessa halutaan sirkusta. Koko ajan on monta kuskia saman aikaan lavalla. Euroopassa halutaan nähdä joku tietty temppu ja kuka kyseisen tempun osaa, hänet ostetaan paikalle, etsitään yksilösuorituksia. FMX on yksilösuorittajien laji. Kaikki on kuitenkin kiinni omasta pääkopasta, mitä pystyy tekemään. Sen vuoksi pitää pitää koko ajan ajotaitoa yllä ja harjoitella uusia sellaisia temppuja mitkä myyvät, ettei tipu eurooppalaisten listoilta. Yhteistä kaikille on se, että ihmiset haluavat nähdä vaarallisia temppuja ja niitä somestakin tuttu SEBFMX tarjoaa.