– Viime talvena niin sanotusti ylihyppäsin pitkässä hypyssä. Harmillinen virhearvio, jonka seurauksena oikean käden veneluu halkesi. Koska kuvasimme tuolloin Dirtbike VS. Streetbike 3.0:a ja lisäksi oli sovittu keikka Bulgariassa, niin en silloin ehtinyt mennä leikattavaksi. Leikkausta jouduttiin siirtämään vielä kertaalleen, kun lokakuulle tuli pari keikkaa Espanjaan.
– Nytkin aikataulusta tuli tiukka. Lensin Espanjasta Suomeen 21.10. kello 6.00 aamulla ja ehdin nukkua pari tuntia ennen kuin menin Urheilu Mehiläiseen leikattavaksi. Siinä veneluuhun tehtiin luunsiirto lonkasta ja laitettiin titaaniruuvilla kiinni. Samalla korjattiin käden hermovaurioita.
Vaikka nyt en ole pystynyt treenaamaan ajamista, niin salilla olen päässyt käymään 2-3 kertaa viikossa, kiitos irrotettavan kipsin. Lääkärin arvio käden paranemisesta on kolme kuukautta. Toissa viikon tiistaina otetussa röntgenkuvassa näkyi sumentumaa, mutta onko se oikeaa luutumista vai sattuiko käsi tärähtämään kuvaa otettaessa, niin se selviää 19. päivä, jolloin on seuraava röntgen.
Käden veneluu oli halki ja siitä huolimatta kiersit koko kauden esiintymässä, Espanjan lisäksi ympäri Suomea ja ulkomailla Bulgariassa, Virossa pariinkin otteeseen aina syvällä Venäjällä asti?
– Löysin jenkeistä tuen, jonka turvin pystyin ajamaan. Tukenani on joukko sponsoreita ja faneja, joten vedin limiitiksi sen, että hoidan kaikki ennalta sovitut keikat. Sinällään tuo käden vamma on pikkujuttu, mutta vaikuttaa aika paljon, kun kaasukäsi pitäisi saada taittumaan. Ei pysty tekemään ihan kaikkia haluamiaan temppuja, mutta sovitut asiat pitää hoitaa.
Olet Suomen menestynein FMX-kuski, mikä on menestyksesi salaisuus?
– Montakin eri juttua. Päättäväisyys, pitää hakea haasteita. Isän kanssa analysoidaan yhdessä ja sitten vien omaa juttua järkevästi eteenpäin. Ongelmat pitää hoitaa pois ja puskea eteenpäin täysikuntoisena.
Maailmalla FMX on lajina kasvanut ja sieltä löytyy enemmän ja enemmän huippukuskeja. Aina on niitä, jotka ovat itseäsi parempia. Ei riitä että ajat yhdestä rampista yhtä temppua. Esimerkiksi jos haluat ajaa FMX:n maailmancupissa, niin siellä vaaditaan vähintään tuplatakaperinvoltti ja voltti etuperin.
– Kotitreenipaikalla Särkisalossa on kymmenkunta erilaista ramppia joita tarvii, että pystyy mukautumaan maailmalla erilaisista radoista ja hyppäämään erilaisia temppuja.
Lisäksi olen löytänyt oikeat ihmiset ympärilleni. Hyvät yhteistyökumppanit edesauttavat, että voin treenata talvella Espanjassa. Siellä on pakettiauto ja treenipyörä valmiina. Yhteistyökumppaneiden kautta pääsee myös markkinoimaan eteenpäin.
– Monet eivät kierrä ulkomailla ja siitä syystä olen järjestänyt Särkisalossa Sebfmx FEST:in, että suomalaiset kuskit näkisivät, minkälainen taso maailmalla on. Edellisinä vuosina suomalaisten kuskien lisäksi paikalla on ollut FMX-kuskeja Ruotsista, Espanjasta, Latviasta ja Venäjältä. Ensi vuonna tämä koko perheen tapahtuma on 11.7 jo neljännen kerran.
Mitä on luvassa ensi kaudeksi?
– Toivottavasti käsi luutuu ja tulee kuntoon luvatussa kolmessa kuukaudessa, sillä olen varannut jo lentoliput 20.1, että pääsen Espanjaan testaamaan ajamista. Vuoden ensimmäinen keikka on 7.2 Mikkelin SM Vaakuna-Rallissa. Uusia temppuja on tulossa ohjelmistoon ja videoidaan vähän lisäosia Vlogiin. Mukaan on tulossa jonkin verran uusia yhteistyökumppaneita. Niitä ei ole koskaan liikaa, eli jos kiinnostaa niin vielä mahtuu mukaan. Yhteyttä voi ottaa esimerkiksi sähköpostitse info@sebfmx.com. Lisäksi tavoitteena on ajaa muutama kisa NIGH of the JUMPs, eli FMX:n MM-osakilpailuja. Kaikkiaan saada ehjä kausi ja pysyä ehjänä, välttää tyhmiä virhearvioita.
Aiheesta aiemmin:
Päivän video: Sebu Westberg teki ensimmäisenä suomalaisena eteenpäinvoltin offroad-mottoripyörällä
Vaarallisten hyppyjen erikoismies: freestyle FMX-kuski Sebastian Westberg