KTM
KTM 790 Adventure -moottoripyörämme kestotesti päättyi elokuun lopulla hieman ennen aikojaan aikatauluväärinymmärryksen vuoksi, mutta sillä ajettiin lähes 16 000 kilometriä, joten meillä on erittäin selkeä kuva pyörästä ja sen ominaisuuksista. Palaamme niihin tarkemmin pikapuoliin perusteellisessa loppuraportissa. Tässä artikkelissa perehdytään 790 Adventuren kuljettajaa avustaviin järjestelmiin ja mittaristoon.
Lue lisää ›
Motouutisten tämänkesäinen kestotestipyörä KTM 790 Adventure vuosimallia 2024 on saanut mukavasti kilometrejä alleen. Tätä kirjoitettaessa pyörä kuljettajansa Janin kera seikkailee Norjassa.
Lue lisää ›
Motouutisten kestokoeajossa oleva KTM 790 Adventure saavutti 1000 kilometrin rajapyykin jo viime viikolla. Ensimmäinen tuhat kilometriä ajettiin käytännössä suurelta osin asvalttia, koska reittiin mahtui kaksi kertaa väli Jalasjärvi-Helsinki. Mutta Kotarilla löydettiin välipäivinä myös muutaman sadan kilometrin verran mutkateitä ja soraa, joissa molemmissa korostui ajamisen ilo.
Lue lisää ›
Kesän 2024 kestotestimoottoripyörämme on KTM:n 790 Adventure. Se uusittiin vuodelle 2023 ja on hyvin mielenkiintoinen tuttavuus. Noudimme pyörän tänään ja raportoimme kesän mittaan siitä, miten ajaminen eri olosuhteissa ja alustoilla sujuu. Lähtökohta on joka tapauksessa kiinnostava.
Lue lisää ›
Anssi Kivinen koeajoi kesähelteillä vuoden kiinnostavimman adventuremallitulokkaan, Husqvarna 901 Nordenin. Ohessa videoarviointi – juttunahan julkistimme asian jo aiemmin.
Lue lisää ›
BMW:n isot R-sarjan GS-bokseripyörät hankkivat itselleen kulttimaineen, kun Ewan McGregor ja Charley Boorman kiersivät niillä maapalloa pitkin ja poikin. Siitä lähtien kaikki muut vastaavat pyörämallit ovat olleet ikäänkuin haastajan asemassa. Totta kai meitäkin kiinnosti, miten KTM:n adventurepyörien ylpeys 1290 Super Adventure S pärjää vertailussa luokan Suomen myyntiykköselle.
Lue lisää ›
Husqvarna päivitti vuodelle sekä 2022 Svartpilen- että Vitpilen-mallistonsa, molemmat "nuolet" sekä 125- että 401-kuutiosenttimetrin kokoluokissa.
Lue lisää ›
Valitsimme ensi kertaa Vuoden koeajopyörän ja Vuoden uutuusmallin viime vuonna koeajamiemme pyörien joukosta. Voittajaksi selvisi kaksi erimerkkistä ja mallista pyörää. Mitä erityistä näissä oli, että ne valittiin monien erittäin hyvien vaihtoehtojen joukosta?
Lue lisää ›
Testasimme kaikkiaan 19 eri moottoripyörää vuonna 2021, uutena asiana teimme viidestä pyörämallista myös videokoeajon selventämään asiaa. Uusi vuosi tuo uudet kujeet, joten kehitämme koeajojamme entisestään vuoden 2022 aikana. Tavoitteena on lisätä testattujen pyörien määrää, laajentaa skooppia ja merkkivalikoimaa sekä tietenkin tehdä entistä syvällisempia koeajojuttuja. Mutta uusia odotellessa tässä nautittavaa silmäntäydeltä.
Lue lisää ›
KTM uusi ison Adventure-tykkinsä vuodelle 2021. Euro 5, lisää elektronisia avustimia ja muuta mukavaa. Mitä uudistuksen keskiössä on kuljettajan kannalta? Tyyppejä ottamassa ja kommentoimassa Motouutisten Erkki Mäki ja KTM:n näkemyksiä kertomassa Lari Jukola.
Lue lisää ›
[Erkki Mäki, Helsinki] Sain vihdoin käsiini odotetun KTM:n 390 Adventuren, joka minun piti koeajaa jo maaliskuussa Teneriffalla. Koronavirus peruutti keikan osaltani, mutta nyt tilanne oli toinen, ja sain kaikessa rauhassa ajaa pari päivää Helsingissä ja sen lähiympäristössä. Lunastaako hehkutettu keskikoon seikkailupyörä lupauksensa?
Lue lisää ›
Motouutisten moottoripyörätoimittaja Tero Kiira on kiireinen mies. Hän on koko talven kiertänyt pitkin ja poikin maailmaa eri koeajoilla, ja niistä on myöhemmin tulossa koeajoraportteja Motouutisten sivuille. Tänä viikonloppuna Tero on Espanjassa koeajamassa Harrikoita.
Lue lisää ›
KTM:n perimä tulee offroad-puolelta, jossa sporttisuudella, teholla ja suorituskyvyllä on merkitystä - ja sen kyllä huomaa näistäkin pyöristä. Barcelonassa koeajetuista Kotareista jäi hyvä tunne: näillä adventure-pyörillä selviää kevyesti sen tyyppisille kulkuvälineille asetettavista tavoitteista, lisäksi myös mutkatiet sujuvat yskimättä. Tiivistetysti voisi sanoa, että hymy oli herkässä sekä ajon aikana että sen jälkeen.
Lue lisää ›
Moottoritilavuus 1301cc, 75 asteen V-twin, teho 180 hv, kuivapaino 189 kg, akseliväli karvan alle 1,5 m, ei katteita. Onko siinä mitään järkeä? Ei. Tarvitseeko olla? No ei tietenkään.
Lue lisää ›
Itävaltalainen Pierer Mobility AG tiedotti, että sen tytäryhtiötä KTM AG:tä odottavat pitkälle menevä rakenneuudistus ja lisälikviditeetin tarve tuotannon sopeuttamisessa markkinatilannetta vastaavaksi.
Lue lisää ›
[EICMA, Milano] KTM uusi kokonaan 390 Adventure -mallinsa vuodelle 2025. Lyhyesti tiivistettynä uusi runko, moottori ja jousitus tähtäävät aiempaa offroad-painotteisempaan seikkailupyörään – ja mielenkiintoisin eväin.
Lue lisää ›
KTM Nordic siirsi virallisen Instagram-tilinsä uuteen osoitteeseen, sillä aiempi tlli poistui käytöstä.
Lue lisää ›
KTM julkisti tuliterän 1390 Super Adventure S Evon seikkailupyörämalliensa uudeksi ykkösmalliksi. Se tuo paljon uusia ominaisuuksia adventurepyörien sarjaan, kuten automatisoidun manuaalivaihteiston, isomman muuttuvalla venttiilien ajoituksella toimivan moottorin ja uutta semiautomaattista jousitusteknologiaa.
Lue lisää ›
Kymmenen vuotta sitten KTM esitteli ensimmäisen sähkömoottorisen Freeride-pyörän. Nyt se on uusinut mallin täysin: KTM Freeride E 2025 on seuraava askel kohti offroad-pyörien sähköistä vapautta, käytännöllisyyttä ja valtavia mahdollisuuksia.
Lue lisää ›
KTM päivittää pyöriensä mittaristoja kahdella uudella, suurella tft-kosketusnäytöllä. Pystynäyttö on kooltaan 8-tuumaa ja vaakanäyttö 8,8 tuumaa. Samalla se on uusinut niiden ominaisuuksia ja parantanut mittariston käytettävyyttä. Kyse on panostamisesta koneen ja ihmisen välisen rajapinnan toimivuuteen.
Lue lisää ›