KTM muutti Adventure-malliensa valikoimaa tälle vuodelle, jolloin 1190 jäi kokonaan pois, samoin 1050 joten jäljelle jäi 1290 Super Adventure josta tuotiin syksyllä näytille kolme eri versiota: katupyörä-, touring ja offroad-versiot. Lisäksi rinnalle tuli "uutena" mallina 1090 Adventure kahtena eri versiona.
Valmistaja oli järjestänyt koeajettavaksi sportversiot kummastakin kokoluokasta, ja pyörimme yhden illan ja seuraavan päivän Barcelonan ympäristön mutkaisilla ylänköteillä. Valitettavasti sora- ja hiekkatiet jäivät vain haaveeksi.
1290 Super Adventuren perusversio tuli markkinoille 2015, ja sen teknisiä speksejä lukiessa tuntui aikanaan siltä, että tästä moottoripyörästä puuttuu ainoastaan kahvinkeitin. Toisin sanoen siinä oli mukana miltei kaikki mahdollinen tekniikka, mitä nykymoottoripyöräily voi tarjota. Ja siitähän ei ole mitään pahaa sanottavaa päinvastoin, sillä kaikki moderni elektroninen ja muu turvatekniikka on kotiinpäin.
Ominaisuuksia ja elektroniikkaa
Super Adventure S:ssä on mm. luistokytkin, kaarteessakin toimivat ABS-jarrut, ride-by-wire, sutimisenesto, vakionopeudensäädin, keulimisenesto ja lisävarusteena siihen saa myös Hill Holderin, joka helpottaa lähtöjä täyteen pakatun pyörän ja kyytiläisen kanssa.
ABS-jarrut saa myös joko kokonaan pois päältä tai offroad-moodiin, jossa takajarru lukittuu, mutta etujarrun ABS toimii.
Käytännön mutkatienamuttelua auttaa nätisti toimiva quickshifter, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot sekä ylös että alas.
Pyörässä on uudet LED-valot, jotka valaisevat myös kaarteen taakse. Kaarrevaloihin tulee sitä enemmän kirkkautta, mitä syvemmälle kallistaa pyörän. Tämän vuoksi ajoimme keikan heti jo tuloillan pimeydessä. Kyllä, toimivat ne, vaikken saanutkaan kaikkia valoja syttymään, siitä myöhemmin.
Uusittu mittaristonäyttö
Super Adventure S:ssä oli myös uusi, peräti 6,7 tuuman näyttöpaneeli, jonka osalta KTM:n t&k-osasto on tehnyt hyvää työtä. Mittariston ergonomiaan on paneuduttu tosissaan. Esimerkiksi vauhdin kasvaessa nopeusnäytön koko kasvaa, ja näytöltä tippuu "turhaa" tietoa olennaisimman informaation seuraamisen helpottamiseksi ja näkemiseksi pikaisella silmäyksellä.
Mittariston yövalaistus on erittäin miellyttävä silmälle, ja sinisävyisenä myös visuaalisesti hyvän näköinen. Se myös reagoi nopeasti päivänvalonäytöstä yönäyttöön tunneleihin tultaessa. Näyttötilan siirtymä on osittain liukuva on-off-tyyppisen ratkaisun sijasta.
Mittaristossa näkyvän informaation voi räätälöidä osittain KTM:n selkeästi toimivan valikkosysteemin avulla.
1290 Super Adventure S:ssä on yksinkertaisen siististi toimiva vakionopeudensäädin, joka myös näyttää valitun nopeuden. Tässä mallissa se oli siirretty "oikealle paikalleen" vasempaan kahvaan.
Moottori ja semiaktiivinen alusta
Moottorissa on valittavana kolme tehokarttaa sportista sateeseen, White Powerin valmistaman semiaktiivisen jousituksen valintoja on neljä, neljäntenä offroad-toiminto. Semiaktiivinen jousitus selvisi hyvin tehtävästään ja säädöt myös todella vaikuttivat.
Semiaktiivinen jousitus on luonteeltaan sellainen, että se reagoi siihen asetettujen ohjelmallisten parametrien mukaan tilanteisiin ja parantaa näin alustan toimintaa. Se mm. poistaa jarrutuksen aiheuttamaa nyökkäystä - millä rajoilla siinä mennään, voi riippua tilanteesta. Etupään nouseminen jarrutuksen aikana saattaa siirtää painoa pois etupyörältä, mikä taas puolestaan voi vaikuttaa pitoon ja pysähtyvyyteen.
KTM 1290 Super Adventure S:n moottori on 1301-kuutioinen V2, ja matalavireisempi versio Super Duken vastaavasta. Tosin se on vähättelevästi sanottu, sillä hevosia on tarjolla 160 ja vääntöä 150 Nm.
Pyörä on iso, tehokas ja tanakka sekä hyvin, ja täsmällisesti ohjautuva. Istuimen voi säätää kahteen eri korkeuteen. Säätö tapahtuu kätevästi yksinkertaisella ranneliikkeellä.
Pyörä istuu käteen kun hansikas ja se on stabiili ja helposti käsiteltävä myös kaupungilla pienissä nopeuksissa. Ajoasento on pysty ja avara, istuimella pystyy liikkumaan vaivatta. Polttoainetankki on 23-litrainen. Asetuksista riippumatta moottorin kaasun hallinta on helppoa ja mikä parasta, kahvaa käännettäessä tapahtuu juuri se, mitä kulloinkin pitääkin. Vääntöä riittää.
Kelluvat sivulaukut
KTM 1290 Super Adventuressa on lisäksi uudet aiempaa virtaviivaisemmat pulleahkoposkiset sivulaukut, ja niiden kiinnitysjärjestelmä on kelluva. Toisin sanoen laukut elävät tarkoituksella hieman kiinnikkeissään. Pyörässä on avaimeton käynnistys - kyllä, avainta voi säilyttää joko taskussa tai siihen tarkoitukseen varatussa lokerossa, jossa on myös USB-latausliitin ja tilaa matkapuhelimelle. Matkamiehen iloksi pyörässä on myös yläkolmiossa 12 voltin latauspistoke. Avaimettoman käynnistyksen vuoksi tuntui vähän vanhanaikaiselta avata sivulaukkujen kansien lukitus perinteisellä avaimella, mutta se on tietysti pikkuasia.
Ettei pääsisi unohtumaan, moottorin ääni on uskomattoman hieno: kumea ja täynnä voimaa. Kaikki eivät pitäneet Akrapovicin vaimentimen ulkonäöstä, mutta äänen puolesta ulkonäkö on sivuseikka.
Ajaessa kaikki järjestelmät toimivat täysin huomaamatta, ja niin pitääkin. Hienolta tuntui myös se, että jarrutuksen voi jättää tietyissä rajoissa myöhemmälle sisään kaarteeseen jos teki virhearvion, tai kaarre olikin ennakoitua jyrkempi (kulman taakse on paha nähdä, jos siinä on kallioseinää tai rakennus välissä), ja kanttaus-ABS hoiti tilanteen riskittä. Ettei jäisi mainitsematta, jarrut ovat Brembon käsialaa.
Pyörän hinta on autoveroineen 21 986,55 + toimituskulut, ja siihen saa lisävarusteena mm. Travel Pack -ohjelmistopäivityksen 711 eurolla.
Koska kyse on brändin adventurelippulaivamallistosta, niin myös ulkonäköön satsattu. Kiskan muotoilustudiolla on ollut näppinsä pelissä. KTM 1290 Superadventuren tunnistaa varmasti sekä päivänvalo-LED-maskista, että myös yöajovaloista. Vahva uusi ilme siirtynee aikaa myöten myös pienempiin malleihin.
KTM 1090 Adventure
KTM:n esitteen mukaan KTM 1090 Adventure ja KTM 1290 Super Adventure S ovat merkin sport-adventuresarjaa ja tehty reippaampaan ajoon kaikenlaisille teille, mutta aluvaluvanteet tarjoavat jämäkkää täsmällisyyttä ajoon erityisesti asvaltilla.
Pienempi Adventure tuntui ensi reaktiolta enemmän moottoripyörän poikaselta kuin täysiveriseltä moottoripyörältä, kun sen selkään hyppäsi kaikin tavoin isomman 1290 Super Adventure S:n jälkeen. Reaktio oli hämmentävä, sillä oikeasti 1090 Adventure on sekin isokokoinen ja kaikki vaatimukset täyttävä moottoripyörä.
Lisäksi pienemmän Kotarin kuivapainon ilmoitetaan olevan vain 10 kg vähemmän kuin isoveljellään, eli 205 kg kontra 215 kg. Toki Super Adventuressa oli kiinni laukut, mitä taas 1090:ssa ei ollut plus että miten paljon enemmän nesteitä isommassa pyörässä on ja paljonko korkeampi se on.
KTM 1090 Adventuren 1050 cm3 75° V2-moottori antaa tehoa 125 hevosvoimaa, mikä on kelpo määrä.
Joka tapauksessa loikka pienemmän pyörän selkään oli helppo. Adventure 1090 on vakaa, ketterä ja notkea, hallintalaitteet ovat paikallaan ja peruselektroniikka kunnossa. Pyörä on tarkoitettu päivittäiseen työmatka-ajoon tai viikonloppureissujen tekemiseen.
Mittaristo on perinteisempi ja vaatimattomampi kuin Super Adventuressa, eikä siinä ole myöskään semiaktiivista jousitusta tai kaarre-ABS:ää, mutta kuitenkin siinä on Brembon jarrut ja WhitePowerin alusta. Hyvää perustekniikkaa siis, joka tuntui myönteisesti myös ajon aikana.
Lisävarusteena on saatavilla myös offroad-optio, jolloin takapyörän ABS:n voi kytkeä päältä.
Moottori ei tietenkään tuntunut yhtä väkivahvalta kuin Super Adventuressa eikä niin luontaisen väännökkäältä, mutta 125 hevosvoimaa on 125 hevosvoimaa, ja itsessään riittävästi. Pyörä on varustettu luistokytkimellä kuten isoveljensäkin.
Käytännön ajossa se vastasi hyvin ohjaukseen ja ajotuntuma oli hyvä. Kokonaan eri asia oli sitten se, että koeajajalla oli 3 kuukauden mittainen ajotauko ennen KTM:ien selkään loikkaamista, mikä todella tuntui ja näkyi. Voin kertoa, että miltei kaikki aloittelevan moottoripyöräilijä virheet tuli tehtyä koeajojen aikana liian myöhäisistä kaarteeseentulojarrutuksista katseen väärään käyttöön jne. Se oli todella turhauttavaa ja noloa. Välillä oli "haluaisinpa levitoitua tästä jonnekin muualle, kuten esimerkiksi Katmanduun, ja pysyä siellä" -tunne. Silti se ei tietenkään estänyt ajamista herkin korvin ja lopulta käsinkin. Samalla se toimi hyvänä muistutuksena siitä, että hyvä ajotaito ei ole keväällä ajotauon jälkeen itsestäänselvyys, vaan tarvitaan harjoittelua ja taas harjoittelua.
Valintakytkimien logiikka on hieman eri verrattuna Super Adventureen, mutta niitä on silti helppo käyttää. Moottorin tehokarttoja on kolme, Sport, Street ja Rain sekä optiona vielä Offroad. Luistoneston voi kytkeä myös kokonaan pois päältä. Molempien, sekä 1290 Super Adventure S:n että Adventure 1090:n suojalasin korkeus on säädettävissä, joskin isomman mallin pleksiä pystyy säätämään myös yhdellä kädellä.
Kummallakin pyörällä selviää käytännössä samoista asioista. Valinta on kiinni painotuksista: huipputehoinen vs normaalitehoinen, huippuelektroniikka ja ominaisuudet vs. normaalit vastaavat. Tietenkin myös hinta vaikuttaa. 1090 Adventure maksaa 17 686,83 €, kun 1290 Super Adventure S:n hintalapussa lukee peräti 21 986,55 euroa plus toimituskulut. Hintaeroa on yli 4000 euroa, mikä on pitkä penni.
Tekniset tiedot
KTM 1290 Super Adventure | KTM Adventure 1090 | |
Moottori | 2-cylinder, 4-stroke, V 75° 1,301 cc | 2-sylint., 4-tahti, V 75°, 1050 cc |
Poraus x isku | 108 / 71 mm | 103 / 63 mm |
Puristussuhde | 13.1:1 | 13.0:1 |
Teho | 118 kW (160 hp) @ 8,750 rpm | 92 kW (125 hp) @ 8,500 rpm |
Vääntö | 140 Nm @ 6,750 rpm |
109 Nm @ 6,500 rpm 13.0:1 |
Vaihteiden määrä | 6 | 6 |
Vetotapa | ketju | ketju |
Jäähdytysjärjestelmä | neste | neste |
Luistokytkin | on | on |
Runko | kromi-molybdeeniteräsputkirunko | kromi-molybdeeniteräsputkirunko |
Etuhaarukka | WP:n semiaktiivinen haarukka, USD Ø 48 mm, jousto 200 mm |
WP, 43 mm halk. upside-down, jousto 185 mm |
Takajousitus |
WP:n semiaktiivinen vaimennin, jousto 200 mm |
WP, 190 mm jousto |
Etujarru | 2x320 mm levy, Brembon nelimäntäiset radiaalikaliiberit | 2x320 mm levy, Brembon nelimäntäiset radiaalikaliiberit |
Takajarru | 267 mm levy, Brembon kaksimäntäinen kiinteällä kaliiberilla. | 267 mm levy, Brembon kaksimäntäinen kiinteällä kaliiberilla. |
Etupyörä | 3.50 x 19”, 120/70 ZR 19 | 3 x 19", 110/80 R 19 |
Takapyörä | 5.00 x 17”, 170/60 ZR 17 | 4.5 x 17", 150/70 R 17 |
Istuinkorkeus | 860 / 875 mm | 850 mm |
Polttoainetankin tilavuus | 23 litraa | 23,5 litraa |
Kuivapaino | 215 kg | 205 kg |
Hinta veroineen | 21 986,55 € | 17 686,83 € |