KTM 790 Adventuren mittaristonäyttö on laadukas ja täydellinen. Ainoa moitittava piirre löytyi polttoainetankin (valkoinen kaari vasemmassa reunassa) jäljellä olevaa matkaa osoittavasta näytöstä. Se osoittaa ensin loputtomalta tuntuvan matkan, että jäljellä on yli 200 km edestä polttoainetta, ja putoaa sitten nopeasti varoittamaan tankkauksen tarpeesta.

KTM 790 Adventuren mittaristonäyttö on laadukas ja täydellinen. Ainoa moitittava piirre löytyi polttoainetankin (valkoinen kaari vasemmassa reunassa) jäljellä olevaa matkaa osoittavasta näytöstä. Se osoittaa ensin loputtomalta tuntuvan matkan, että jäljellä on yli 200 km edestä polttoainetta, ja putoaa sitten nopeasti varoittamaan tankkauksen tarpeesta.

Mittaristo

Pyörän 5 tuuman väri-tft-mittaristo on laadukas ja selkeä ja näkyy kaikissa olosuhteissa. Näytön pinnoitus estää heijastuksia niissä rajoissa kuin se on mahdollista. Vaikka kyseessä on KTM:n keskikoon adventure-sarjan "hinnat alkaen" -malli, sellaista tunnetta ei tule mittaristoa tai elektronisia apuvälineitä arvioitaessa, vaan tarjolla on laatua ja toimivia ratkaisuja.

Ajotapavalintoja on kolme, Street, Rain ja Offroad. Ne vaikuttavat moottorin tehoon, moottorijarrutukseen ja ABS-jarrujen käytökseen. Tehdasoptiona on myös Rally-valinta, jonka avulla voi vaikuttaa kaasunvasteeseen, takapyörän luistoon ja ABS:n toimintaan.

Streetvalinnalla vetoluistonesto sallii normaalin luiston ja ABS-jarrut toimivat lukkiutumattomasti molemmissa päissä. Rain-moodilla tehoa on käytössä vähemmän, ja kaasunvaste toimii pehmeämmin. Se on tarkoitettu käytettäväksi heikommissa pito-olosuhteissa, ja sallii hyvin vähän lipsumista. ABS-jarrut toimivat normaalisti sekä takana että edessä.

Mittariston informaatiopuolen avulla saat tiedon esimerkiksi jäähdytysnesteen lämpötilasta sekä jäähdyttimen sijainnista.

Mittariston informaatiopuolen avulla saat tiedon esimerkiksi jäähdytysnesteen lämpötilasta sekä jäähdyttimen sijainnista.

Offroad-valinnalla on käytettävissä vähemmän tehoa paremman ajettavuuden turvaamiseksi päällystämättömillä teillä. Sallii melkoisesti luistoa, ja ABS-jarrut toimivat vain eturenkaassa. Takarengas lukkiutuu jarrutettaessa niin haluttaessa.

Ominaisuuksia voi myös säätää.

Kuusiakselinen inertianmittausyksikkö mahdollistaa kaarteissakin toimivat ABS-jarrut ja luistoneston. Lisäksi pyörässä on etupyörän noston hallinta.

Mittariston näyttää äkkiseltään katsottuna kaiken tarvittavan. Siitä löytyy mm. ulkolämpötila, välimatkamittarit, matkamittari, polttoainemittari, kelllonaika, jäljellä olevan ajomatkan näyttö, polttoaineenkulutus keskimäärin, vaihteenosoitin, kierroslukumittari, nopeusmittari, ABS:n ja vetoluistoneston päälläolon näyttö, vakionopeudensäätimen päälläolo sekä valittu nopeus.

Infopuolta: polttoainetankin sijainti. Alas sivuille vedetty pa-tankki mahdollistaa matalan painopisteen ja on omalta osaltaan vaikuttamassa pyörän hyvään käsiteltävyyteen.

Infopuolta: polttoainetankin sijainti. Alas sivuille vedetty pa-tankki mahdollistaa matalan painopisteen ja on omalta osaltaan vaikuttamassa pyörän hyvään käsiteltävyyteen.

Pyörää ei oltu varustettu liitettävyyspaketilla, joten emme päässeet kokeilemaan navigointia mittaristolta käsin.

Ainoa moite mittariston osalta koski polttoainemittarin ja jäljellä olevan ajomatkan näyttöä. Kun tankki täytetään, pa-mittari näyttää, että jäljellä on yli 200 km. Näin varmasti onkin, kun polttoainetankin tilavuus on 20 litraa, ja kulutus karvan yli 4 litraa satasella. Mittari näyttää pitkään, että ajomatkaa on jäljellä yli se 200 km, sitten yhtäkkiä matka tippuu vaikkapa 150 kilometriin ja pian sen jälkeen keltainen suorakaide syttyy näytölle ja kehottaa tankkaamaan. Ajomatkaa on siinä vaiheessa mittariston mukaan jäljellä 100 km. Toiminta tuntuu epämääräiseltä ja sellaiselta, että joutuu olemaan turhaan vähän varuillaan polttoaineen riittävyyden suhteen varsinkin, jos ajaa harvaanasutummilla alueilla.

Mittaristo näyttää ongelmatilanteet selvästi keltaisella 'laatikolla', oli kyse sitten alhaalla olevasta sivuseisontatuesta, polttoaineen vähyydestä tai määräaikaishuollon lähestymisestä. Asia ei jää epäselväksi.

Mittaristo näyttää ongelmatilanteet selvästi keltaisella 'laatikolla', oli kyse sitten alhaalla olevasta sivuseisontatuesta, polttoaineen vähyydestä tai määräaikaishuollon lähestymisestä. Asia ei jää epäselväksi.

Vakionopeudensäädin

Mittaristolta näkyviä eri valintoja ohjataan vasemman kahvan ohjaimella. Järjestelmä on selkeä, intuitiivinen ja helppokäyttöinen. Vakionopeudensäädintä ohjataa ylimpänä olevasta painikkeesta.

Mittaristolta näkyviä eri valintoja ohjataan vasemman kahvan ohjaimella. Järjestelmä on selkeä, intuitiivinen ja helppokäyttöinen. Vakionopeudensäädintä ohjataa ylimpänä olevasta painikkeesta.

KTM 790 Adventure on varustettu vakionopeudensäätimellä, mistä on paljon iloa väistämättömiä siirtymistaipaleita ajettaessa; kaasukäsi ei pääse niin pahasti puutumaan. Säädin kytketään päälle kääntämällä painiketta vasemmalle ja nopeus asetetaan painamalla painiketta alaspäin, miinussuuntaan. Aiemmin valittu nopeus voidaan ottaa käyttöön painamalla pluspainiketta. Sillä voidaan myös luonnollisesti lisätä vauhtia.

Vauhtia voidaan lisätä tai vähentää lyhyin painalluksin kilometri kerrallaan, pidemmät painallukset mahdollistavat nopeudenmuutoksen viiden kilometrin portain.

Monitoimiohjain

Mittariston infopuolta: ajotietokone tuntui pitävän varsin hyvin paikkansa polttoaineenkulutuksen osalta.

Mittariston infopuolta: ajotietokone tuntui pitävän varsin hyvin paikkansa polttoaineenkulutuksen osalta.

Pyörän toimintoja ohjataan mittaristonäytön ja vasemman kahvan monitoimiohjaimen avulla. Järjestelmä on helppokäyttöinen, selkeä ja sopivan intuitiivinen. 

Mittaristo on varustettu vaihtamisesta muistuttavalla vaihdevalolla. Sen, millä kierrosluvulla valo välähtää, voi säätää haluamakseen. 

KTM 790 Adventure on varustettu LED-päivänajovaloilla paremman näkyvyyden nimissä. Ne saa niin halutessaan kytkettyä pois päältä.

Koeajopyörä oli varustettu vaihdeavustimella, KTM:n kielellä se tarkoittaa QuickShifter +:aa. Sen saa halutessaan pois päältä valikkosysteemin kautta. Tosin eipä sen päälläolo haittaa millään tavalla, koska kytkintä voi käyttää normaalisti vaihtojen yhteydessä niin halutessaan. 

Voit valita päivänajovalojen päällä ja poissaolon välillä.

Voit valita päivänajovalojen päällä ja poissaolon välillä.

Eräs mielenkiintoinen piirre monitoimiohjaimen ja näytön käytössä on infopuoli, jonka avulla saat informaatiota siitä, miten esimerkiksi polttoainetankki tai jäähdytysjärjestelmä on sijoitettu.

KTM 790 Adventuren peruselektroniikkapaketti ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat itsessään varsin riittävät ja toimivat hyvin. Polttoainemittarin perustoimintaan toivoisimme parannusta, mutta kyse on varsin pienestä asiasta, johon tottuu kyllä käytössä.

Rally-toiminnon hankkiminen parantaa järjestelmän säädettävyyttä. 

QuickShifter Plussan eli vaihtoavustimen saa myös pois päältä.

QuickShifter Plussan eli vaihtoavustimen saa myös pois päältä.

Vetoluistonesto on säädettävissä ja myös kytkettavissä pois päältä.

Vetoluistonesto on säädettävissä ja myös kytkettavissä pois päältä.

Ajotapavalintoja on mukana kolme: Rain, Street ja Offroad.

Ajotapavalintoja on mukana kolme: Rain, Street ja Offroad.