Royal Enfield on Intiassa merkkinä noussut laatupyörän asemaan, mutta suhtautuminen länsimaissa ei ole ollut aivan samanlaista. Lisäksi merkin viime vuonna esittelemä Himalayan-malli oli täynnään lastentauteja.
Yritys on kasvanut hurjaa vauhtia ja pyrkii kansainvälistymään, joten silloin laadun pitää olla kunnossa. Kuten aiemmassa julkistustilaisuudesta kertovassa jutussamme kerroimme, yritys ei pyri kilpailemaan huipputekniikassa, vaan tavallaan riittävällä tasolla.
Englannin t&k-keskuksen merkitys
Uudet Royal Enfield Interceptor 650 INT ja Continental GT 650 ovat molemmat Englannissa sijaitsevan viime vuonna perustetun teknologiakeskuksen ja Chennaissa Intiassa toimivan tiimin yhteistyön tulos.
Pääjohtaja Siddhartha Lal kertoi, että uusien kaksisylinteristen mallien kehitystyössä laatuun panostettiin kovasti. Se oli seurausta Himalayanista saaduista kokemuksista.
Englannin tutkimuskeskuksen merkityksestä Lal kertoi, että se on tärkeä sen suhteen, mitä he itse brändiltä haluavat. Tarkoitus on tehdä erinomaisia moottoripyöriä.
– Tarvitsimme kompetenssia, mitä emme saaneet Intiasta. Meillä on korkealaatuista osaamista, mutta ei kaikilta aloilta. On vain harvoja ihmisiä, jotka ymmärtävät suurempitehoisen moottoripyörän design- ja kehitystyötä. Kyse ei ole pelkästään moottorista vaan myös asioista kuten alustan dynamiikka, suunnittelu ja edistyksellisyys, ja jossain määrin jopa teollinen suunnittelu.
Teknologiakeskus myös Intiaan
– Myös Intiaan on tulossa teknologiakeskus. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että Royal Enfield rakentaa tilat ja tuo yhteen kaikki tällä hetkellä eri rakennuksissa toimivat insinöörit Chennaissa. Balanssi Intian ja Englannin välissä on olemassa. Intiassa on aina ollut ydintiimi ja kaikki tuotteet, mitä olemme kehittäneet, ovat tulleet Intiasta. Sitten palkkasimme Englannin tiimin ja rakennamme sitä, Lal kuvaa.
– Aikaa myöten globaalin tuotannon pomot istuvat Englannissa, mutta heillä kaikilla on tiimi Intiassa, joiden kanssa työskentelevät saumattomasti.
– Englannin tiimi ei pysty paljoakaan tekemään itsenäisesti, koska he nojaavat vahvasti Intiaan designissa, validoinnissa sekä koestuksessa.
Uusia oppeja
– Nyt kun työskentelemme maailman parhaiden kanssa, ymmärrämme, että jokaisen yrityksen jokainen uusi tuote starttaa paljon korkeammalta vikatasolta kuin kypsä tuote. Nykyään vakiintuneimman tuotteemme Classic 350:n vikasuhde on todella alhainen.
Vakiintuneet tuotteemme, joita on noin 95 % tuoteportfoliostamme, menestyvät hyvin ja näemme valtavaa parannusta. Missä tahansa organisaatiossa uudet tuotteet aiheuttavat ongelmia. Opimme jo, miten dramaattisesti rajoittaa vikojen ilmentymistä ja kestoa. Se on opettelemista ja suuri osa siitä on täysin rakennetun moottoripyörän varhaista testaamista. Sitä tehdään jo design-puolella ja testausmenettelymme on parantunut myös paljon, Lal selvensi.
Kysymykseen, mitä RE oli oppinut Himalayan-mallista hän vastasi:
– Ensimmäinen opetus oli arvioida markkinat paremmin. Kehitimme Himalayanin Intiaa varten, mutta markkinat Englannissa, USA:ssa ja Euroopassa kysyivät kaikki sitä. Me kerroimme, että se on teille vähän alitehoinen, mutta silti he halusivat sen. Sitten aloimme tehdä Euro-tyyppiä siitä, ja se vei aikaa ja ponnistuksia. Siksi näiden uusien 650-kuutioisten kohdalla teimme ne heti korkeimpaan luokitukseen (Euro 4) ja samojen speksien mukaan ne ovat saatavilla kaikilla markkinoilla.
Toinen suuri opetus on tuotteen esittelyssä ja uudessa tuotteen kehitysprosessissa. Himalayanin kohdalla hienosäädimme osia varsin myöhäiseen vaiheeseen asti, mutta tällä kertaa päätimme osat prosessin varhaisemmassa vaiheessa.
Seuraava oppimisen kohde on tuotteen saatavuus markkinoilla, mikä ottaa meiltä nyt paljon enemmän aikaa, koska teemme sen pienin askelin. Minun työni pääjohtajana on varmistaa, että teemme oikeita asioita. Siten meidän ei vielä tuotannon aloittamisen jälkeen ole pakko aloittaa sen jakelua. Se tarkoittaa sitä, että jos me valmistamme 10 000 moottoripyörää, mutta en ole vielä tyytyväinen niihin, varmistan, että niitä ei toimiteta eteenpäin ennen kuin ongelmat on ratkaistu. 20 vuoden kuluttua kukaan ei sano "hei, ne viivästyttivät 650 twinien jakelua huhtikuusta toukokuuhun tai vaikkapa huhtikuusta joulukuuhun", Siddhartha Lal toteaa.
"Olisimme hölmöjä, jos panisimme päämme pensaaseen"
Royal Enfieldeillä on tietty oma arominsa ja ovat olleet oman perimänsä mukaisia jo yli vuosisadan. Onko niiden identiteetti riittävän vahva maailmalla, vai joudutteko keksimään brändin uudelleen?
– En ole varma, tiedänkö tuohon vastausta vielä. Ilman muuta meidän täytyy kehittyä, mutta joitakin asioita pitää pitää myös ennallaan. Olemme keskikokoisten moottoripyörien valmistaja nyt, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö tilanne voisi muuttua.
– Ilman muuta kehitymme, opimme ja ymmärrämme myös markkinoita. Maailmalla on tapahtumassa seismisen luokan asioita. Kaupungit pursuvat väkeä, liikkuvuus muuttuu, ajoneuvojen välinen kommunikointi ja asioiden internet sekä sähköistäminen ovat muutosvoimia. Olisimme hölmöjä, jos panisimme päämme pensaaseen ja sanoisimme: "Katsokaa, tässä on kaikki se, mistä Royal Enfieldissä on kyse".
Lal kertoi, että yritys on valmis kehittymään, ja jos se tarkoittaa sähkömoottoripyöriä, yritys on aikanaan valmis niihin.
– Tällä hetkellä tälle brändille ja tämäntyylisille ajoneuvoille uskomme, että se on tämä yksinkertainen perinteeseen nojaava ja helposti käsiteltävä moottoripyörä, joka maailmalta puuttuu. Tämä on se polku, jolla olemme nyt. Ette tule näkemään meiltä sellaisia asioita kuin supersportteja seuraavan 5-7 vuoden aikana.
Brändi-identiteettiä laajentamassa
– Me haluamme laajentaa identiteettiämme. Kerron mitä olemme jo tehneet. Kun tulin töihin Royal Enfieldille, kukaan ei tuntenut brändiä, mutta kaikki tiesivät Bulletin. Totesimme silloin, että Bulletin brändi on todella vahva. Se on loistava ja rakastamme sitä, mutta meidän täytyi murtaa ne yhtäläisyysmerkit, että Enfield on yhtä kuin Bullet. Totesimme, että Bulletin pitää säilyttää luonteensa, mutta Enfieldin täytyy mennä sen ohi. Ja sen strategian otimme.
Esittelimme Thunderbirdin, Electran ja muita malleja, koska halusimme, että RE:n valikoima on laajempi. Halusimme aina työntää RE:tä hieman laajemmalle alueelle ja Himalayan auttoi meitä tekemään sen. Se ei ole perinteen tuottama tuote ensi kertaa RE:n historiassa.
Eli kyllä, kehitymme, mutta kuitenkin tietyissä rajoissa, sanokaamme että sen tyyppisissä moottoripyörissä, jotka vielä eivät ole äärimmäisiä vaan sellaisia, jotka ovat hankittavissa ja loistavia päivittäisessä ajossa, Lal totesi
Yrityksellä on 2-3 uutta mallia tekeillä, mutta osa niistä korvaa vanhoja. Aiheesta lisää Autocar Indiassa.
Aiheesta aiemmin:
Royal Enfield Himalayan: toisenlainen seikkailupyörä tosi karuihin oloihin