Julkistustilaisuudessa Royal Enfieldin pääjohtaja Siddhartha Lal valotti merkin valmistusmäärien kehitystä, ja ne olivat vakuuttavat. RE valmisti vuonna 2010 noin 50 000 moottoripyörää, tänä vuonna niitä valmistuu käsittämättömät 800 000. Vuotuinen kasvu on ollut valtavaa, ja ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että vain taivas on RE:lle rajana Intian massiivisilla mp-markkinoilla.

Siddhartha Lal kertoi olevansa innoissaan uusista malleista.

Siddhartha Lal kertoi olevansa innoissaan uusista malleista.

Täytyy myös muistaa, että intialaismerkki ei ole mukana pienempien, 50-250-kuutioisten mallien markkinoilla lainkaan, mihin osuu kaikkein suurin myynti, vaan intialaisittain se on keski- tai isokuutioisella moottorilla varustettu merkki, jonka kysyntä on vasta kasvamassa. Royal Enfield kertoo olevansa globaali markkinajohtaja 250-750-kuutioisten luokassa, eikä asiasta pahasti liene epäselvyyttä.

Valmistusmäärästä kertoo se, että se tekee enemmän moottoripyöriä kuin Ducati, BMW, Harley-Davidson, Triumph ja KTM yhteensä, ja väliin jää vielä iso marginaali. Tietysti nuo muut merkit valmistavat kalliimpia moottoripyöriä, mutta uudet 650-kuutioisella twinillä varustetut pyörät ovat kilpailijoita noille kehittyneiden maiden pyörien malleille myös nimenomaan Intiassa.

Samalla Siddartha Lal korosti sitä, että pyöriä tullaan viemään, ja heidän asiakassegmenttinsä kehittyneissä maissa muodostunee sellaisista motoristeista, jotka eivät niin paljoa perusta huipputeknologiasta, vaan kaipaavat vähän sellaista "aitoa asiaa". Jos brittihenkinen twini kiinnostaa, niin tässä on varmaankin sellainen tai ainakin sen tyyppinen vaihtoehto.

Lal ja Rudratej (Rudy) Singh lavalla.

Lal ja Rudratej (Rudy) Singh lavalla.

Interceptor INT 650 ja Continental GT 650

Uudet kaksisylinteriset mallit kantavat uljaasti nimiä Interceptor INT 650 ja Continental GT 650.

Interceptor on luonteeltaan ja ulkonäöltään Kalifornian 1960-luvun aurinkoisilta rannoilta muotonsa ja olemuksensa hakenut roadster. Siinä on pisaranmuotoinen tankki ja leveä ohjaustanko. Pyörä soveltuu loistavasti kaupunkiajoon sekä viikonlopun kruisailuun, väittää RE. Pyörässä on klassiset Pirellin 18 tuuman renkaat ja takana kaksoisiskunvaimentimet. Nykyaikaa ovat puolestaan ABS:llä varustetut levyjarrut. Maavaraa on 174 mm ja istuinkorkeus on puolestaan 804 mm.

Molempien mallien moottorina jyristää Royal Enfieldin ensimmäinen moderni 650-kuutioinen ilma/öljyjäähdytteinen rinnakkaisylinterinen twini. Siinä on yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli, 4 venttiiliä per sylinteri, kuutioita tarkalleen 648 cm3 ja tehoa se tuottaa 47 hv ja vääntöä 52 Nm.

Lal ja Interceptor.

Lal ja Interceptor.

Lal lupasi moottorille hyvää ala- ja keskialueen suorituskykyä sekä Royal Enfieldille luonteenomaista väännökkyyttä koko kierrosalueella.

Uutta on myös 6-vaihteinen vaihteisto, joka on suunniteltu erityisesti tätä mallia varten. Vaihdelaatikossa on myös - niinikään RE:n ensimmäinen - avustin / luistokytkin, joka helpottaa lähtöä liikennevaloista ja samalla varmistaa sen, ettei takapyörä pompi pienemmälle vaihdettaessa.

Pyörän alusta on suunniteltu ja kehitetty alusta lähtien RE:n Englannin teknologiakeskuksessa yhteistyössä Harris Performancen kanssa. Se on myös hienosäädetty toimimaan eri alustoilla ja nopeuksilla sekä samalla säilyttämään aikakauden klassinen tyyli.

– Interceptor INT 650 vie RE:N perinnön 21. vuosisadalle. Samalla kun sen olemus ja design edustavat vanhaa koulukuntaa, sen sisällä on moderni moottoripyörä. Se yhdistää ketteryyden, suorituskyvyn, erinomaisen ergonomia ja tyylin loistavalla tavalla. Joka tapauksessa Interceptor INT 650 on enemmän kuin osiensa summa. Sillä on hauska ajaa, ja se tuo hymyn huulillesi joka kerran, kun ajat sillä, Siddhartha Lal totesi esitellessään pyörää.

Royal Enfield Continental GT 650

Royal Enfield Continental GT 650

Continental GT 650 on selkeästi luonteeltaan café racer. Siinä on sama moottori, alusta ja perusosat kuin rinnakkaismallissaankin, kun taas sen ergonomia ja tyyli ovat täysin erilaiset. Continentalissa on innokas, eteenpäinnojaava olemus, joka antaa sille urheilullisen ilmeen ja nopean ulkonäön.

Continental GT 650:n ergonomian lähtökohtana on keskikorkeudelle asennettu ohjaustanko, joka on suunniteltu mielessä optimaalinen ohjaustuntuma ja mukavuus ilman kompromisseja. Polttoainetankin tilavuus on 12,5 litraa. Tässäkin mallissa on ABS-levyjarrut. Ylös viety pakoputki ja taakse asennetut jalkatapit antavat mahdollisuuden suuriinkiin kallistuskulmiin - tämä taas on olennaista todelliselle café racerille. 

Yhden hengen istuin, kavennettu tankki ja clip-on-ohjaustanko takaavat autenttisen ulkonäön. Kuljettajan pitäisi tuntea olevansa osa pyörää ajaessaan sillä ajoipa pyörällä sitten kaupungin teillä tai raapiessa polveaan asvalttiin suosikkimutkateillään.

– GT on ollut ikoninen malli Royal Enfieldin mallistossa. Siitä lähtien kun se julkistettiin 2013, Continental GT on auttanut brändiä vahvistamaan asemaansa kypsillä mp-markkinoilla kautta maailman. Nykyisessä muodossaan Continetal GT 650 on äärimmäinen café racer, jota rakastavat kaikki kuljettajat ympäri maailman, totesi Rudratej (Rudy) Singh, Royal Enfieldin hallituksen puheenjohtaja. Hän myös nimesi Continentalin suosikkimallikseen näistä kahdesta.

Rudy Singh ja hänen suosikkinsa, Royal Enfield Continental GT 650

Rudy Singh ja hänen suosikkinsa, Royal Enfield Continental GT 650

Maailmanvalloitus mielessä

Pääjohtaja Siddhartha Lal avasi myös tarkemmin RE:n tavoitteita ja näiden kahden uuden mallin merkitystä merkin maailmanvalloitusyrityksessä.

– Royal Enfield aikoo laajentaa keskikokoisten moottoripyöriensä segmenttiä globaalisti. Interceptor INT 650 ja Continental GT 650 auttavat meitä kasvamaan tässä segmentissä. Sen lisäksi että meillä on valtava asiakaskunta Intiassa, uudet 650-kuutioiset twinit ovat houkutteleva päivitys, ja uskomme että se viehättää asiakkaita muilla kehittyvillä markkinoilla Kaakkois-Aasiassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Lisäksi ne tarjoavat hyvin mielikuvia herättävän vaihtoehdon asiakkaille kypsillä mp-markkinoilla kuten Euroopassa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa. Meille tämä merkitsee uuden ajanjakson alkua, Lal kuvaili.

Pyörät tulevat aikanaan myyntiin useina eri värivaihtoehtoina ja kahtena eri tyylivaihtoehtona, Standardina ja Retro Customina. EICMA:ssa näytillä olivat Interceptor INT 650 Orange Crush -värityksellä ja Continental GT 650 Ice Queen -värityksellä.

Continental GT

Continental GT

Royal Enfieldin tuotekehitysjohtaja Simon Warburton kertoi puolestaan, että uusi 650-kuutioinen moottori sekä pyörät itsessään on kehitetty RE:n Englannin tutkimuskeskuksessa yhteistyössä Intiassa Chennaissa toimivan suunnittelu- ja design-tiimin kanssa. Koko kokonaisuus moottoreineen ja runkoineen on käynyt läpi valtavan testi- ja validointiprosessin kehitysohjelman aikana. Testiajon ovat suorittaneet ammattikuljettajat.

Laboratorio- ja penkkitestien lisäksi pyöriä on testattu sekä julkisilla teillä että kilparadoilla. Testikilometrejä kertyi projektin aikana yli miljoona ennen tuotannon aloittamista. Pyörää on testattu oikeassa ajoympäristössä sekä Euroopassa että Intiassa.

Odotamme suurella mielenkiinnolla, alkaako joku maahantuoda näitä pyöriä Suomeen. Suomalainen moottoripyöräverotus saattaa tehdä näistä pyöristä kohtuuttoman kalliita. Järkevän hintaisena kiinnostusta varmaan riittäisi ainakin sellaisilla henkilöillä joille huipputekniikka ja kova vauhti eivät ole pääasia, vaan pikemminkin tunnelmointi ja klassinen ulkomuoto. Toivomme ilman muuta pääsevämme koeajamaan kyseistä pyörää jonain päivänä.

Selkeä mittaristo.

Selkeä mittaristo.

Lal ja Simon Warburton sekä Interceptor

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stereoperän toinen puoli.

Stereoperän toinen puoli.

650-kuutioinen voimanlähde. Nokkaketju kulkee sylintereiden välissä.

650-kuutioinen voimanlähde. Nokkaketju kulkee sylintereiden välissä.