Royal Enfield pyrkii myös pikku hiljaa viemään pyöriään useampiin maihin kuin tähän asti, ja pontta sille antavat kaksinumeroiset kasvuprosentit maailman suurimmilla mp-kotimarkkinoilla Intiassa. RE valmistaa yli 300 000 mootoripyörää vuodessa, joten sillä on kasvupotentiaalia.
Siddartha Lal kertoo jutussaan, että Royal Enfield on suunnitellut Himalayan-mallia jo 60 vuoden ajan. Nyt se julkisti Himalayanille oman sivuston, jossa on kuvia ja videoita pyörästä. Matkassa ovat olleet intialainen offroad-kuljettaja CS Santosh ja Harris Performance Productsin edustajat. Viimemainitut ovat auttaneet pyörän designissä sekä prototyypin rungon ja jousituksen testaamisessa.
Sivustolla Himalayanilla tehdään juuri niitä asioita, mitä seikkailupyörällä pitääkin tehdä ja tehdään, ylitetään jokia, ajetaan hiekkateillä vuorilla ja ylitetään kallioita.
Pieni, kevyt, toimiva
Lal on todennäköisesti oikea henkilö kertomaan, miksi Himalayan. Tavoitteena on nimenomaan ollut rakentaa pyörä, jolla ajaa näissä vaikeissa ja haastavissa olosuhteissa. Lal kertoo itse ajaneensa Himalajan vuoriston alueella jo 20 vuoden ajan moottoripyörällä. Hän onkin sitä mieltä, että monet markkinoilla olevat seikkailupyörät, adveture-tourerit eivät menesty kovin hyvin Himalajalla, koska ovat isoja ja raskaita, ja niissä on monimutkaista elektroniikkaa, jota ei pysty korjaamaan tien päällä. Tämä mielessä RE halusi toteuttaa pienemmän adventure-pyörän, jonka yksi ihminen pystyy nostamaan ylös, kun se on kaatunut. Lisäksi se on niin kevyt, että sen voi lykätä käyntiin (toimii Lalin vakuuttelujen mukaan, vaikka pyörässä ei olisi edes akkua paikallaan), ja sen pystyy myös korjaamaan paikan päällä.
Ankarien ajo-olosuhteiden vaatimusten mukaisesti Himalayanissa on Lalin mukaan iso maavara ja pitkillä joustovaroilla varustettu tanakka jousitus, sekä vääntävä kone, jossa on runsaasti ytyä myös alhaisilla kierroksilla.
Tekniikkaa
Pyörän kone on uusi LS400: nestejäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtikone, josta irtoaa 25 hevosvoimaa. Lal on ajanut pyörällä jo paljon, ja toteaa, että mukava matkanopeus sillä on noin 80-110 km/h.
RE Himalayanin polttoainetankki vetää 15 litraa. Lisäksi pyörässä on edessä kiinnikkeet jerrykannulle, joten kuljettaja voi varautua myös pidempiin tankkausväleihin tai ottaa runsaammin vettä mukaansa.
Takana on telineet koville tai pehmeille sivulaukuille. Pyörässä on pieni tuulilasi ja tilaa myös matkustajalle.
Lal myös kertoo jutussaan, että tavoitteena on ollut, että pienikokoinenkin, 150-160 cm mittainen henkilö pystyy ajamaan pyörällä ja selviää sen kanssa. Aika näyttää, löytyykö lännessä tai Aasian muissa maissa markkinoita tälle pyörälle. Perusajatus kuulostaa hyvältä, mutta esimerkiksi Suomeen tuotuna hinta ei ehkä olisi kilpailukykyinen. Royal Enfield on kuitenkin perustanut tutkimuskeskuksen Englantiin ja lisännee siten vähitellen läsnäoloaan myös Euroopassa. Ehkä sitä kautta Suomeenkin saadaan heidän mallejaan aikanaan, mm. Himalayan.
Pääjohtaja Lalin jutun pääset lukemaan tästä.