Ilmanlaatusertifikaatti perustuu ajoneuvon rekisteritietoihin, ja sen ympäristöluokitus määräytyy ajoneuvon päästöjen mukaan. Epäilyksiä herättää tietenkin lähinnä se, että miten ylimääräinen ympäristövero vaikuttaa ilman laatuun. Käytetäänkö siitä kootut varat ilman puhdistamiseen tai tie- ja katujärjestelmien sentyyppiseen parantamiseen, että liikenteestä aiheutuvien saasteiden määrä vähenee?
Kyse on vähän samanlaisesta asiasta kuin Suomessa, jossa pidetään meteliä siitä, että teiden ylläpitoon ei ole käytettävissä riittävästi varoja, vaan että sitä pitäisi kerätä lisää. Oikeasti teitten ylläpitoon tai ajoneuvoilta tai liikenteestä eri tavoin kerätyistä verotuloista suurin osa käytetään johonkin muuhun kuin teiden ylläpitoon.
Oikeasti kysymys siis kuuluukin, miten kerätään lisää rahaa näiden muiden asioiden ylläpitoon, ettei niitä tarvitsisi ottaa pois teiden ylläpidosta?
Tarvitset ajoneuvoosi tarran
Tarvitset joka tapauksessa moottoripyörääsi kyseisen tarran, mikäli aiot ajaa Ranskassa seuraavissa kaupungeissa: Pariisi, Lyon, Grenoble ja Strasbourg. Tämä siis helmikuun alun tilanteen mukaan. Listaan ilmiintynee ajan mittaan lisää kaupunkeja, joten kannattaa pitää silmällä asiaa.
Tarran hinta on 4,18 euroa. Hinta kattaa sekä tarran valmistus- että lähetyskulut.
Tarrassa on kuusi erilaista laatuluokitusta, ja sertifikaatti auttaa suosimaan vähiten saastuttavia ajoneuvoja esimerkiksi pysäköintijärjestelyissä, liikenteessä, rajoitetun ajo-oikeuden alueilla saastehuippujen aikana.
Nolla-luokka on saasteettomimmille, kuten täyssähköisille ajoneuvoille ja viitonen taas "luokattomille" eli eniten saastuttaville. Oheisesta taulukosta löytyvät moottoripyörille tarkoitetut luokitukset ajoneuvojen Euro-standardien mukaan.
Tarran voi tilata täältä, sivustolla on nykyään myös englanninkielinen vaihtoehto. Sivustolta löytyvät vaatimukset sekä luokkien selvitykset myös muille ajoneuvoille.
Luokka | Vaatimukset moottoripyörille |
0 | Täyssähköajoneuvot tai vietypolttoainekennoilla varustetut ajoneuvot |
1 | Euro 4 luokka 1.1.2017 lähtien rekisteröidyt moottoripyörät. 1.1.2018 mopot |
2 | Euro 3 -luokka: 1.1.2007 - 31.12.2016 rekisteröidyt moottoripyörät |
3 | Euro 2. 1.7 2004 - 31.12 2006 rekisteröidyt moottoripyörät |
4 | Ilman normia 1.6.2000-30.6.2004 rekisteröidyt moottoripyörät |
5 | Tätä vanhemmat |
Pariisissa tiukempaa 1.7. 2017 lähtien
Tällä hetkellä Pariisin kehätien sisäpuolella maanantaista - perjantaihin klo 8.00 - 20.00 välisenä aikana kaikissa ajoneuvoissa on oltava vähintään luokan 5 tarra. Moottoripyörillä mieluummin luokka 4, mikä tarkoittaa Euro 2- normit täyttävää moottoripyörää, joka on rekisteröity 1.6.2000 jälkeen.
Seuraavassa vaiheessa 1.7.2017 jälkeen homma tiukkenee, ja kaikilta ajoneuvoilta vaaditaan vähintään luokasta 4 kertova tarra. Moottoripyörien osalta vaatimukset eivät muutu nykyisestä.
Vuosien 2018 ja 2020 välillä Euronormien mukaista luokitusta tiukennetaan.
Kaikki EU-maiden kaupunkien matalapäästöiset vyöhykkeet, kaupunkiteiden tullit, rajoitetun liikenteen alueet ja liikennerajoitukset löydät tällä sivulla olevalta Urbanaccessregulations.eu -kartalta.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Menossa Pariisiin autolla tai moottoripyörällä? Älä unohda hankkia tällaista
Ranska kiristää otetta moottoripyöräilystä: ajokieltoja, korttitiukennuksia
Pariisi tiukensi jo otettaan, Lontoo suunnittelee ruuhkamaksua moottoripyörille
Ajoreittien kieltäminen moottoripyöräilijöiltä herättää närää Saksassa