Ranskan motoristien kattojärjestön edustaja kertoi sikäläisiä kuulumisia FEMA:n kokouksessa Orivedellä. FFMC (Fédération Francaise des Motards en Colère) on Ranskan motoristien kansallinen kattojärjestö. FEMA:n pyynnöstä ranskalaiset kertoivat, mikä maassa tällä hetkellä motoristeja askarruttaa.
FFMC:n edustaja Eric Maldiney kertoi Pariisissa 1.7 voimaan astuvasta vanhempia moottoripyöriä koskevasta ajokiellosta. Ajokielto Pariisin alueella koskee ennen vuotta 2000 valmistettuja moottoripyöriä ja on voimassa maanantaista perjantaihin kello: 8-20.
Kiellolla halutaan alentaa Pariisin liikennepäästöjä. Motoristien viesti moottoripyöräilyn eduista vähäpäästöisenä ja parkkitilaa säästävänä liikkumismuotona ei tässä tapauksessa ole mennyt perille. Jokaiseen moottoroituun ajoneuvoon tulee liimata tarra, joka kertoo mihin päästöluokitusluokkaan kyseinen ajoneuvo kuuluu. Jos moottoripyörässä ei ole tuulilasia, niin Eric Maldiney ei osannut neuvoa, mihin kyseinen tarra tulee liimata. Päästöluokkia on kaikkiaan neljä. Surkuhupaisaa on, että kyseisten tarrojen painatus on noin puoli vuotta myöhässä, joten niiden saatavuus on tällä hetkellä rajallinen.
Virhemaksu ajokiellon rikkojalle on ensimmäisen puolen vuoden aikana 68 euroa, jonka jälkeen rikemaksu nousee. Kuinka korkeaksi, sitäkään Eric Maldiney ei osannut vielä kertoa. Pariisin lisäksi noin kahteenkymmeneen muuhunkin Ranskan kaupunkiin ollaan suunnittelemassa vastaavanlaisia ajorajoituksia.
Kaikille uusille aikuisille A2-kortti
Lisäksi Ranskaan astuu voimaan laki, joka mukaan kaikki vanhemmalla iällä aloittavat motoristit ajavat ensin A2-kortin, joka pitää olla voimassa kaksi vuotta, ennen kuin voi ajaa täyden A-kortin.
Tämä on herättänyt erityistä ärtymystä edellä kerrotun asian lisäksi, sillä se heijastaa sitä, että Ranskan hallituksen asenteet moottoripyöräilyä kohtaan ovat tiukkenemmassa. Lisäksi EU:n tasolla voi tietysti olettaa, että asia heijastuu Brysselin kautta kaikkien maiden lainsäädäntöön ja tekee taas moottoripyöräilyn aloittamisen pykälää entistä hankalammaksi ja kalliimmaksi.
Tällä hetkellä esimerkiksi Suomessa kevytmoottoripyöräkortin eli A1-luokan ikäraja on 16 vuotta ja A2-luokan 18 vuotta. Mikäli aikuinen Suomessa suorittaa täyden A:n moottoripyöräkortin ensimmäisenä moottoripyöräluokkanaan, ikäraja on 24 vuotta. Täydellä A:lla pystyy ajamaan minkä tahansa tehoisia moottoripyöriä, kun A2-luokassa raja on 35 kW ja A1-luokassa 11 kW.
Ranskan muutos merkitsisi siis sitä, että siellä uusi vaikkapa 35-vuotias kuljettaja, jolla ei ole mitään mp-korttiluokkaa ennestään, saisi ensin A2-kortin, jolla joutuisi ajamaan kaksi vuotta, ja vasta sen jälkeen hän joutuisi suorittamaan täyden A-kortin erikseen ja saisi rajoittamattoman ajo-oikeuden.
Ranskan hallitus ei FFMC:n mukaan ole ottanut huomioon sitä, että vaikka vanhempien ikäluokkien osuus mp-onnettomuuksista on kasvanut, niin se johtuu yksinomaan siitä, että motoristit ovat yhä vanhempia. Ja voimme varmaan huoletta todeta, että mikäli tämäntyyppinen ajokortin saamisen vaikeuttaminen jatkuu, motoristien keski-ikä jatkaa kasvamistaan Ranskassakin.
Lisätietoja FFMC:n sivuilta.