BVDM (Bundesverband der Motorradfahrer e.V.) on yksi kolmesta Saksassa toimivista motoristien kattojärjestöistä. FEMA (Federal of European Motorcycle Associacitons) pyysi viime lauantain kokouksessaan BVDM:n delegaattia valottamaan hieman tarkemmin Saksassa tällä hetkellä motoristeja eniten puhuttavista asioista.
BVDM:n edustaja Marco Zwillich kertoi Saksassa paljon puhetta herättäneistä Motouutisissakin uutisoidusta teiden sulkemisista moottoriajoneuvoilta. Ajokielto on paikka paikoin jopa aiheellinen kapeiden kylän halki vievien katuosuuksien kohdalla. Kukapa haluaisi joutua esimerkiksi auton kanssa tilanteeseen, jossa huomaa kadun kapenevan yhtäkkiä niin paljon, ettei edes peilien sisäänpäin kääntäminen auta. Tällaisia paikkoja löytyy Euroopan vanhoista kylistä ja kaupungeista paljon.
Ajokielto voidaan määrätä vedoten tieturvallisuuteen, liikennepäästöihin, luonnon tai ympäristön suojeluun ja varsinkin moottoripyörien osalta useimmiten niistä aiheutuvaan meluun vedoten. Lisäksi joidenkin sairaaloiden lähialueet halutaan rauhoittaa nimenomaan koetun meluhaitan takia.
Tunnetta enemmän kuin todellista haittaa
Marco Zwillichin mukaan useimmin kieltopäätöksissä on mukana enemmän tunteita kuin varsinaista konkreettisesti toteen näytettävissä olevaa haittaa. Motoristit tai itse moottoripyörät koetaan melua aiheuttaviksi ajoneuvoiksi vaikka ajettaisiin sähkömoottoripyörillä. Moottoripyöräily vain tuntuu joidenkin mielestä häiritsevältä.
Ajorajoitukset osuvat motoristien kannalta yleensä kauneimmille ajoreiteille ja parhaimpiin ajoaikoihin, eli viikonlopuille. Joidenkin osuuksien rajoitukset koskevat ainoastaan öiseen aikaan kulkevaa liikennettä. Marco Zwillich kehottaa ottamaan nämä rajoitukset oikeasti huomioon.
Kieltoja asettaneet kunnat ovat velvoitettuja osoittamaan kiertotien, mutta nämä voivat sanan varsinaisessa merkityksessä olla varsin pitkiä ja huonokuntoisia kiertoteitä. Tällä tavalla ongelma siirretään ympäröiviin kuntiin, jotka puolestaan saavat pontimen harkita vastaavaa ajoa rajoittavaa toimintaa.
Ajorajoitukset ovat tehonneet, mutta myös hiljentäneet tehokkaasti joidenkin kylien palveluntarjoajien kuten majoitusliikkeiden ja ravitoloiden asiakaskuntaa. Kun kyseisen paikan läpi ei ajeta, niin samalla satunnaiset turistitkin loistavat poissa olollaan.
Ajokieltopäätökset asetetaan aina tietyksi ajaksi kerrallaan. Ensimmäisestä kerrasta lähtien väitetty aiheutuva haitta on käytännössä todennettava. Saadakseen ajokiellon uudestaan voimaan todistamisvelvollisuun säilyy kerta toisensa jälkeen. Marco Zwillinch:in tuntuma on, että ajokieltoisia tieosuuksia on vuosittain suurin piirtein sama määrä. Vanhoja kieltoja puretaan, ainakin hetkellisesti, mutta samaan tahtiin tulee uusia kiellettyjä ajo-osuuksia. Motoristien omalla asenteella ja käyttäytymisellä on hänen mielestään iso merkitystä tässäkin asiassa.
Täältä löytyvät kaikkien EU-maiden voimassa olevat ajorajoitukset.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Osa Saksan teistä on kielletty moottoripyöräilijöiltä - katso tästä