Loppupäätelmä
Vajaan 16 000 kilometrin ajomatkan ja kokemamme jälkeen voimme todeta, että KTM 790 Adventure on kelpo moottoripyörä. Se sopii hyvin keskikokoista adventurepyörää hankkivalle.
Pyörä on helppo ajettava, ja sen ajamiseen kotiutuu nopeasti. Ketteryys mutkateillä ja vakaus pitkää matkaa ajettaessa ovat asioita, joita oppii arvostamaan, samoin vakionopeudensäädintä. Pyörän ajokäytös on yllätyksetöntä ja satulassa viihtyy tunti toisensa jälkeen: ajo on vaivatonta.
790 Adventuressa on omat rajoituksensa, mutta se sopii loistavasti maanteille ja sorateille sekä rauhalliseen metsäteillä ajoon. Eli siis täyttää adventurepyörän tarpeen.
Hinta-laatusuhde on meidän mielestämme pyörässä erinomaisen hyvin kohdallaan, kun ottaa huomioon varustelun monipuolisuuden.
Lopulliseen valintaan vaikuttaa luonnollisesti se, painottuuko oma ajo asvalttimaanteille, hiekalle, soralle taikka metsäpoluille ja -urille. Jos pysytään soralla ja asvaltilla, KTM 790 Adventurella pärjää mukavasti, ja se on helposti ohjautuvat ja jämäkkä reissukaveri. Mikäli pääosa ajosta painottuu huonommille pinnoille, eli jos olet enemmän rytistelevästä menosta pitävä jantteri, kannattaa harkita muita vaihtoehtoja.
790 Adventurella on myös helppo ajaa pitkää matkaa maantiellä. Istuinmukavuus ja ajoergonomia ovat hyvällä tasolla ja vakionopeudensäädin säästää kaasukättä.
Tuulilasissa on toivomisen varaa (kuskin pituudesta riippuen), mutta sen voi onneksi vaihtaa.
Pyörän laukkusarja ei ole vakio- vaan lisävaruste, ja joka kaipaa tilavaa, helposti pakattavaa laukkusarjaa, niin tässä on sellainen. Haittapuolena on leveys, mutta se ei haittaa normaalissa matka-ajossa. Tai jos haittaa, niin aina voi hankkia kapeamman laukkusarjaratkaisun.
Plussat ja miinukset
+ pieni polttoaineenkulutus
+ vakionopeudensäädin
+ ajo-ominaisuudet
+ kevyt käsitellä, matala painopiste
+ satula antaa hyvän tuen ja kestää pitkän istumisen
- heikosta materiaalista valmistettu käynnistysavain
- etupään niiaaminen jarrutuksessa
- vaihdeavustimen toiminta takertelevaa
- jousituksen rajoitukset
- polttoainemittarin toiminta
Koeajajien kommentit:
Mikko:
Plussat:
+ ketterä
+ toimii soralla ja asvaltillia
+ menee pienellä polttoaineella
+ hyvät renkaat yleiskäyttöön
+ pinnapyörät tubeles-renkailla eli toimii maastossa eikä kuumene turhaa baanallakaan
+ väljä ajoasento ja toimii seistenkin
Miinukset:
- kate ei juurikaan suojaa vesisateessa
- jousituksessa ei kummoisia säätöjä; olisin kaivannut pehmeämpää otetta kun joustovaraakin on
- bensamittarin jäljellä olevat kilometrit putoaa ihan omaa tahtiaan tankin kapasiteetista jää 5 litraa
käyttämättä
- laukut hirmuleveällä 110 cm
- aika hintava
- kone rohisee
Kirsi:
Plussat:
+ hallintalaitteet hyvät; lyhyet sormet - helppo säätää kahvojen etäisyys sopivaksi.
+ vakionopeudensäädin hyvä käyttää.
+ renkaat toimivat loistavasti maantielläkin vaikka karkea ns. sorakuvio.
+ luistonesto tulee mukaan asvaltillakin hienosti.
+ lyhytkin kuski pystyy ajamaan helposti, tarkoitan lähinnä liikkeelle lähtöä ja hidasajoa. Pyörän geometria ei ole kömpelö että menettäisi painopisteen kovin helposti.
Miinukset:
-iso miinus on pyörän keula;: se sukeltaa todella helposti jopa hyvällä tiellä jos vähänkään käy jarrulla.
Anssi:
Plussat:
+ Kokonaisuutena miellyttävä kokonaisuus
+ Erityisesti pidin vakionopeudensäätimestä
Miinukset:
- Etujarru nypyttää
- Moottori alakierroksilla hengetön, muuten riittää tällaiseen pyörään
- Etujousitus niiaa täysjarrutuksessa syvään, muttei pohjaa
- Alustan vaimennus loppuu kovassa kyydissä metäsautotien maakivissä ja kuopissa
- Ajoasento tyköistuva, mutta siihen tottuu
- Vaihdeavustimen toiminta viipyilevää
Juha:
Plussat:
+ kevyt käsitellä
+ pieni kulutus (4,18l/100 km keskikulutus)
+ satula antaa hyvän tuen ja kestää myös pitemmän istumisen
Miinukset:
- pehmeä jousitus (ei säädettävyyttä edessä ja takana vain esijännityksen säätö hakasavaimella)
- vaihdeavustimen toiminta takertelevaa
Jani:
Plussat:
+ Todella hyvä ajettava, riittävästi voimaa tuon kokoiseen koneeseen.
+ Vakaa, vakionopeuden säätimen kun laittaa päälle, niin menee eteenpäin kuin juna
+ Pyörän painopiste saatu matalalle
+ Penkin korkeudensäätö todella hyvä asia
+ Pieni polttoaineenkulutus
Miinukset:
- Shifterin toiminta ja välivapaat 5-6-vaihteiden välissä
- Kahvanlämmittimimet puuttuivat
- Tuulilasi voisi olla säädettävä tai korkeampi
- Perinteisempi polttoainemittari olisi poikaa
- Mittaristosta ei nähnyt oikein mitään, kun aurinko tuli väärästä kulmasta
- Etujarru nypyttävä
Koeajetun pyörän varusteet ja hinnat
Autoverollinen ohjehinta ilman lisävarusteita: 16 342,47 €
Lisävarusteet:
Tech Pack: 964,60 €
Touratechin laukkusetti telineineen 1267,54 €
Pohjapanssari 446,21 €
Kokonaishinta lisävarusteineen 19 020,82 €.
Tech Pack sisältää Rally Packin, joihin kuuluvat:
- - Rally Ride -ajotapavalinta
- - 9-portainen luistonesto
- - säädettävä kaasunvaste
- - ABS Road / Offroad -säädettävissä erikseen.
- - Quickshifter+ vaihdeavustin
- - MSR-moottorijarrutuksen minimointijärjestelmä
- - Vakionopeudensäädin
Pyörään on mahdollista hankkia myös Connectivity Unit Kit, jolla saa puhelimen yhdistettyä Bluetoothin kautta pyörään. Sen hinta on 162,56 €.
Tekniset tiedot, KTM 790 Adventure 2024
- Moottori: Nestejäähdytteinen nelitahtinen 799 cm3 rinnakkaistwin. Teho 70 kW / 95 hv / 8000 rpm. Vääntö 88 Nm / 6500 rpm. Isku X poraus 65,7 X 88 mm. Vaihteita 6. Kytkin monilevyinen luistokytkin. Moottorin voitelu varmistettu kahdella öljypumpulla. Vaihdeavustin.
- Paino (nesteineen, mutta ilman polttoainetta) 203 kg, kuivapaino 199 kg. Polttoainesäiliön tilavuus 20 litraa. Akseliväli 1509 mm. Runko kromi-molybdeeniterästä, moottori kantavana osana. Takarunko kromi-molybdeeniterästä, pulverimaalattu. ABS Bosch 9.3. MP. Toimii kaarteissa, laitettavissa pois takaa päältä Offroad-ajovalinnalla. Kelluvat etujarrulevyt, 320 mm. Kaksi radiaalisti asennettua kelluvaa satulaa. Takajarru kelluva 2-mäntäinen satula, 260 mm levy. Etuteleskooppi WP Apex 43. Monotakaiskunvaimennin WP Apex. Jousituksen joustomatka edessä ja takana 200 mm. Maavara 233 mm. Pinnavanteet. Renkaat Pirelli Scorpion Rally STR. Edessä 90/90/21" takana 150/70 R 18 M/C 70 VM+S. Istuinkorkeus 860 / 840 mm. Ilmoitettu polttoaineenkulutus 4,2 l/100 km, mitattu keskikulutus 4,18 l/100 km.
- Elektroniikka-avustimet: kaarteissakin toimivat ABS ja vetoluistonesto, 6-akselinen inertiamittausyksikkö (IMU), etupyörän noston hallinta. Ajotapavalinnat Street ja Rain sekä Offroad. Se valittuna etu-ABSin lukkiutumattomuustehoa on vähennetty ja takapyörän ABS on kokonaan pois päältä. Tech Packin mukana tulee myös tehopainotteisempi Rally-ajotapavalinta. Vakionopeudensäädin.
Testiryhmä:
Juha Harmanen, Jani Heikkilä, Kirsi Kainulainen, Anssi Kivinen, Erkki Mäki, Mikko Paaso.
Aiheesta aiemmin:
Tiistai 10.12.2024 16:33
KTM 790 Adventure 2024: 16 000 kilometrin koeajon loppuraportti, osa 1.
Torstai 2.5.2024 13:55
Tiistai 28.5.2024 09:02
Kestokoeajossa KTM 790 Adventure – ensimmäiset tuhat kilometriä
Sunnuntai 11.8.2024 08:01
Mitä kuuluu Motouutisten kestokoeajopyörä KTM 790 Adventurelle tällä hetkellä?
Keskiviikko 23.10.2024 08:01
KTM 790 Adventure kestotestissä: mittaristo ja kuljettajaa avustava elektroniikka