KTM 790 Adventure uusittiin vuodelle 2023, ja vuosimalli 2024 on spekseiltään muuttumaton. Uudistuksesta ja tekniikasta enemmän tietoa tästä jutusta: KTM uusi 790 Adventure-malliaan vuodelle 2023, siirsi valmistuksen Kiinaan
790 Adventure oli pari vuotta poissa tuotannosta, kun sen korvasi isoveli 890 Adventure. Keskikokoisten seikkailumoottoripyörämallien myynnistä käydään tällä hetkellä kovaa kisaa, joten 790 otettiin Kotarin valikoimiin tuomaan lisää vaihtoehtoja.
Pyörässä on 799 cm3 rinnakkais-twin, jonka huipputeho on 70 kilowattia, 95 hevosvoimaa / 8000 rpm ja maksimivääntö 88 Nm / 6500 rpm. Teho on sovitettu siten, että pyörä voidaan ohjelmallisesti "kuristaa" A2-korttiluokkaan sopivaksi.
Pyörän paino ilman polttoainetta on 203 kg. Polttoainetankin tilavuus on puolestaan 20 litraa, joten oletettavasti tankillisella pääsee ainakin sen neljä sataa, mutta jopa 450 kilometriä.
Mallin perusvarustelutaso on KTM:ksi maltillinen. Testipyörässä on lisävarusteena Tech Pack johon kuuluu mm. shifteri.
Elektroniikkaa on vakiona mukavasti: ABS, vetoluistonesto sekä 6-akselinen IMU, ja sitä myöten etupyörän wheelien esto sekä kaarre-ABS.
Normiajotapavalintojen lisäksi (Street, Rain) on Offroad ABS, joka valittuna etu-ABSin lukkiutumattomuustehoa on vähennetty ja takapyörän ABS on kokonaan pois päältä. Tech Packin mukana tulee myös Rally-ajotapavalinta, joka on tehoajopainotteisempi.
WP:n alusta ei ole säädettävissä, mutta ensimmäisen 100 kilometrin perusteella se vaikuttaa kantavalta ja jämäkältä.
Lähtökohdaltaan 790 Adventure on KTM:n keskikokoisten seikkailupyörien "hinnat alkaen" -malli. Valmistajan erämaaralli- ja muu off- ja onroad-kokemus huomioiden odotamme pyörältä aika paljon.
Raportoimme ajon edistymisestä säännöllisin välein.
Huom. edit 2.5. klo 23:08: Lisätty uusi aloituskuva ja muokattu pelkän pyöräkuvan kuvatekstiä.