Ohio State Universityn opiskelijatiimi pisti neljä vanhaa maailmanennätystä uusiksi elokuussa Utahin suola-aavikolla moottoripyörille suunnatulla nopeusennätysviikolla.

Kaikki ei mennyt ohjekirjan mukaan Buckeye Current -tiimillä. Ukonilma lähtöviivalla häiritsi, samoin viallinen akkulaturi, rikkoutunut akun moduli ja paloipa yksi sähkömoottorikin. Mutta pienet vastoinkäymiset eivät lannistaneet tiimiä.

Maailmanennätykset, jotka odottavat vielä FIM:in (Fédération Internationale Motocycliste) virallista hyväksyntää ovat:

Ilman katetta: 1. Lentävä lähtö, 1 km: 271.515 km/h. 2. Lentävä lähtö, 1 maili: 271.323 km/h.

Katteella varustettuna: 3. Lentävä lähtö, 1 km: 289.787 km/h. 4. Lentävä lähtö, 1 maili: 289.738 km/h.

Luokkana oli sähköiset kaksipyöräiset alle 150 kg ja kyse on matkojen keskinopeuksista.

Ennätykset ovat yksi askel tiimille ja sen kumppanille,  monacolaiselle Monegasque Venturi Group:lle, rakentaa maailman nopein sähkömoottoripyörä. Tiimi muodostuu eri aineiden pääaineopiskelijoista, jotka käyttävät vapaaehtoisesti omaa aikaansa rakentaakseen ja testatakseen Ohion osavaltion RW-5 Voxania.

Tiimin johtajana toimi yliopiston Autoalan tutkimuskeskuksen opiskelija Laura Friedman. Hän kertoi, että tiimin ongelmat alkoivat heti, kun se lähti matkaan Columbuksesta, missä heidän autonsa ja trailerinsa rikkoutuivat. Ennen ensi kisaa ukonilma pyyhkäisi yli leirin ja liotti miltei läpimäräksi heidän moottoripyöränsä. Sitten heidän korkeajännitelaturinsa lakkasi toimimasta, ja he joutuivat turvautumaan aiemmin epäluotettavaksi todettuun varavaihtoehtoon.

Riskinä oli tietysti, että mikäli virtaa ei tule, ei akkuja myöskään olisi voinut ladata, ja ennätykset olisivat jääneet tekemättä. Eikä korkeajännitelatureita niin vain osteta mistään, ne ovat varta vasten tarkoitukseen valmistettuja.

Kovalla työllä kaikki kuitenkin järjestyi ja ennätykset saatiin ajettua. Kuljettajana toimi Louis-Marie Blondel.

Venturi Groupin pääjohtaja Gildo Pastor totesikin, että lisää ennätyksiä on yhteistyöstä odotettavissa jatkossakin.

Lähteet: Ohion valtionyliopisto ja Monegasque Venturi Group.

Aiheesta aiemmin:

TORSTAI 9.12.2021 09:09

Voxan Wattman teki sen taas: maailman nopein sähkömoottoripyörä uuteen 456 km/h nopeusennätykseen

KESKIVIIKKO 17.11.2021 16:52

Uudella Wattmanilla pannaan vanhaa ME-nopeusennätystä – 408 km/h – uusiksi

KESKIVIIKKO 4.11.2020 11:51

Biaggi ajoi 11 maailmanennätystä: Wattman on nyt maailman nopein sähkömoottoripyörä, 408 km/h!

PERJANTAI 3.7.2020 06:41

Voiko kuivajäällä jäähdytetty moottori siivittää tämän sähkömoottorisen hirviön maailmanennätysnopeuteen?

LAUANTAI 21.3.2020 17:21

Koronavirus viivästyttää Voxanin MM-nopeusennätysyritystä