Max Biaggi ja monacolainen sähkömoottoripyörävalmistaja Voxan juhlistivat emoyritys Venturi Groupin 20-vuotispäiviä tyylillä, tekemällä 11 uutta maailmanennätystä. Paikkana oli Châteauroux'n lentokenttä Ranskassa ja testit ja ennätykset tehtiin 30. ja 31. lokakuuta sekä 1. marraskuuta.
Kaikkiaan ryhmän tavoitteena oli 12 maailmanennätysnopeutta, mutta aivan tähän ei päästy. Tiimi passitti kuitenkin 366,94 km/h nopeudella muinaisuuteen kevyesti “osittain streamliner-sähkömoottoripyörä yli 300 kg:n luokan" entisen ennätyksen. Se oli aiemmin Ruji Tsurutan ja Mobitec EV-02A:n nimissä ollut 329 km/h.
FIM:in (Fédération Internationale de Motocyclisme) sääntöjen mukaan Voxan Wattmanin nopeus mitattiin lentävällä startilla mailin matkalla vastakkaisiin suuntiin kahden tunnin periodin sisällä. Sääntöjen mukaan lopullinen nopeus on kahden vastakkaisiin suuntiin ajetun ajon keskinopeus.
Voxanin huippunopeus nousi harmaine Sacha Lakicin suunnittelemine katteineen GPS-nopeusmittarin mukaan parhaimmillaan 408 km/h nopeuteen.
Kun ottaa huomioon, että rata oli varsin lyhyt, vain 3,5 kilometriä pitkä, noin vaikuttava huippunopeus inspiroi Voxania asettamaan tavoitteitaan entistä korkeammalle. Kun tiimi tekee seuraavat yrityksensä pidemmällä radalla, niin sen vakavana tavoitteena on päästä yli 400 km/h keskituntinopeuteen.
349,38 km/h ei-streamliner-Wattmanilla
Perjantaina 30. päivänä lokakuuta Wattmanin ei-streamliner-versiolla ajettiin ilman katetta mailin matka lentävällä lähdöllä. Periaate oli sama kuin aiemmin kerrotussakin kokeessa: mittaus mailin matkalla kahteen suuntaan kahden tunnin sisällä. Loppukeskinopeus kahdesta ajosta oli 349,38 km/h.
Ajoyritysten huippunopeus kattamattomalla versiolla oli 372 km/h, mikä kertoo jotain moottorin voimasta: 270 kW / 367 hv.
Muut maailmanennätykset
Gildo Pastorin tiimi ehti tehdä myös muita maailamanennätyksiä:
- – ¼ maili, lentävä lähtö, osittain streamliner: 394.45 km/h (245.10 mph) – ei aiempaa ennätystä.
- – ¼ mile, lentävä lähtö, ei-streamliner: 357.19 km/h (221.95 mph) – ei aiempaa ennätystä.
- – 1 km, lentävä lähtö, osittain streamliner: 386.35 km/h (240.07 mph – entinen ennätys: 329.31 km/h (204.62 mph)
- – ¼ maili, seisova lähtö, ei-streamliner: 126.20 km/h (78.42 mph) – ei aiempaa ennätystä.
- – ¼ maili, seisova lähtö, osittain streamliner: 127.30 km/h (79.10 mph) – entinen ennätys: 87.16 km/h (54.16 mph)
- – 1 km, seisova lähtö, ei-streamliner: 185.56 km/h (115.30 mph) – ei aiempaa ennätystä.
- – 1 km, seisova lähtö, osittain streamliner: 191.84 km/h (119.20 mph) – entinen ennätys: 122.48 km/h (76.11 mph)
- – 1 maili, seisova lähtö, ei-streamliner: 222.82 km/h (138.45 mph) – ei aiempaa ennätystä.
- – 1 maili, seisova lähtö, osittain streamliner: 225.01 km/h (139.81 mph) – ei aiempaa ennätystä.
Max Biaggi
Ennätysyritysten kuljettajana toimi moninkertainen maailmanmestari Max Biaggi.
– Kun Gildo Pastor, Venturi Groupin johtaja lähestyi minua tämän hankkeen kanssa, olin utelias, hyvin motivoitunut ja samalla kertaa hieman epävarma. Sen sanottuani, heti ensimmäisen tapaamisen jälkeen tajusin nopeasti, että kuten Gildoa, hänen tiimiään ajoi käsittämätön usko ja päättäväisyys. He kertoivat minulle, että "pääsimme lähelle 600 km/h neljällä pyörällä, ja nyt haluamme kosiskella 400 km/h rajaa kahdella pyörällä, mikään ei pysäytä meitä"! Nämä ennätykset tekevät minusta onnellisen miehen! Olen ylpeä tiimistä ja iloinen voidessani tuoda nämä ennätykset takaisin Monacoon, Max Biaggi totesi.
Lähde: Venturi Group.
Aiheesta aiemmin:
Voxan: tavoitteena pistää 12 maailmanennätystä uusiksi tänä viikonloppuna
Teksti Erkki Mäki, kuvat Voxan