Voxan Wattmanin uusi versio on rakennettu vain nopeusennätystä varten: siitä halutaan maailman nopein sähkömoottoripyörä.
Nopeusennätysyritys järjestetään Boliviassa Salar de Uyunin suolatasangolla heinäkuussa 2021. Kuljettajana toimii kuusinkertainen moottoripyöräilyn maailmanmestari Max Biaggi.
Koronavirus viivytti Voxanin tiimiä toteuttamasta ennätysyritystä jo tänä kesänä, mutta se halusi kuitenkin esitellä futuristisen pyöränsä.
Poikkeuksellinen design
Pyörän design rikkoo monia perinteisiä näkemyksiä. Esimerkiksi etuhaarukan tilalla on kaksoiskoiranluurakenne hoitamassa jousituksen virkaa. Pyörässä ei myöskään ole etujarruja tai laskuvarjoa, vaan pyörä käyttää sen sijaan takajarrua. Etujarrun puuttuminen parantaa aerodynamiikkaa ja poistaa huolta epästabiiliudesta, kun ja jos jarrua käytettäisiin äärimmäisen kovissa nopeuksissa.
Voxanin ennätyssähkömoton 317 kilowatin eli 425 hevosvoiman moottori saa virtaa 15,9 kilowatin akusta. Se on normaalin sähkömoottoripyörän akun kokoinen. Esimerkiksi Harley-Davidson Livewiren akun koko on 15,5 kilowattia.
Äärimmäistä virrantuottoa
Suuri ero on kuitenkin akuston suunnitellussa toiminnassa. Voxan Wattmanin akku on räätälöity tuottamaan virtaa äärimmäisen nopeasti. Se tyhjentää voimavaransa vain muutamassa minuutissa, kun taas useimmat sähköiset katupyörät voivat kulkea tunteja latauksella.
Pyörän akusto painaa 140 kiloa, miltei puolet pyörän 300 kilon painosta.
Voi vain kuvitella, miten massiivisen määrän lämpöä noin suuren maksimitehon käyttäminen noin lyhyessä ajassa synnyttää. Voxanin insinöörit ovat ratkaisseet ongelman. Niin isojen jäähdyttimien käyttäminen toisi aerodynaamisia haasteita, joten he päätyivät erikoiseen ratkaisuun: moottorin ja akuston jäähdyttämiseen käytetään kuivajäätä, jäädytettyä hiilidioksidia (CO2).
Voxanin tiimi toivoo pääsevänsä vähintään 330 km/h nopeuteen, jolla se rikkoisi vuodelta 2019 peräisin olevan japanilaisen Ryuji Tsurutan Motibec-sähkömoottoripyörällä ajaman 327 km/h ennätyksen.
Tsurutan ennätys on virallinen maailmanennätys, mutta sähkömoottoripyörällä ajettu suurin ei ennätyksiin hyväksytty nopeus on Lightning Motorcyclesin LS-218-mallilla ajettu 350,8 km/h. Se ajettiin Bonnevillen suola-aavikolla jo 2013.
Lähteet: Voxan ja Interesting Engineering.