Pitkään pienimmät Royal Enfieldin valmistamat moottoripyörät ovat olleet varustettuina 300 cm3 moottorilla, viime vuosina moottorin koko on noussut 350 kuutiosenttimetriin, joten alapuolelle on tullut tilaa 250 cm3 moottorille. Samalla niiden intialaisten määrä, jotka haluavat isompaa pyörää kevytmoottoripyörän tai hieman isomman tilalle, on kasvanut, joten kysyntää pitäisi riittää.

Valmistaja haluaa myös tehdä brändinsä saavutettavammaksi kuin koskaan aiemmin sekä hinnan että fyysisen koon osalta. Pyörien hinnat ovat nousseet BS6-päästömääräysten tultua voimaan, joten pienempi vaihtoehto on edullisempi. Lisäksi 250 cm3 moottori osuu kokoluokkaan, joka kiinnostaa nuorempaa yleisöä, joka haluaa päästä käsiksi Royal Enfieldin brändiin edullisemmassa hintaluokassa.

Autocar Indian mukaan varttilitrainen moottori on ollut harkinnassa jo useamman vuoden ajan, mutta sen toteutukselle on vasta juuri nyt näytetty vihreää valoa. Tehtaan sisäinen koodinimi moottorille on V-platform, ja se todennäköisesti tulee olemaan rakenteeltaan yksinkertainen ja suoraviivainen, jotta kulut pysyvät kurissa. Teknisesti se lienee samalla viivalla 350 cm3 ilmajäähdytteisten moottoreiden kanssa mieluummin kuin uuden, nestejäähdytteisen Sherpa 450:n kanssa. Viimemainittu on modernein RE:n voimanlähteistä.

RE pohtii ilmeisesti myös hybridivaihtoehtoa kyseisen moottorin kanssa.

RE on valmistanut aiemmin, 50- ja 60-luvuilla mm. Clipper-nimistä 250 cm3 mallia samoin kuin vuodesta 1965 Continental GT 250:ntä. Royal Enfieldin uuden 250 cm3 moottoripyörämallin tai -mallien pitäisi tulla tuotantoon 2026-2027.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 10.11.2023 13:27

Royal Enfield vauhdissa: uusi Himalayan – ja sähköinen prototyyppi HIM-E

PERJANTAI 22.9.2023 12:24

Motouutiset koeajaa Royal Enfield Himalayan: rakennettu Himalajalle ajoa varten – vai onko?

LAUANTAI 2.9.2023 10:24

Tämä Royal Enfieldin historiallinen malli sai päivityksen – ollut tuotannossa jo 90 vuotta

TORSTAI 27.7.2023 12:03

Motouutiset koeajaa Royal Enfield Super Meteor 650: Kuninkaallisen kunniallinen paluu