Vuosimallin 2022 Tesla Model S:n 56-vuotias kuljettaja kertoi autonsa olleen autopilot-tilassa ja matkapuhelimen hajauttaneen hänen huomiotaan, kun hänen ajoneuvonsa ampaisi eteenpäin, osui moottoripyörään ja aiheutti tämän kuoleman.
Onnettomuus tapahtui huhtikuun puolivälin jälkeen valtatiellä 522 Fales Roadilla Snohomishin piirikunnassa Washingtonin osavaltiossa.
Kuljettajan keskittyessä matkapuhelimeensa, seuraava asia, minkä hän noteerasi oli, että "kuului pamaus ja ajoneuvo kiihdytti eteenpäin ja törmäsi edessä olevaan moottoripyörään".
Tesla juuttui moottoripyörän kuljettajan päälle, eikä ajoneuvoa pystytty poistamaan ajoissa. Moottoripyöräilijä Jeffrey Nissen, 28, Stanwoodista, Washingtonista, julistettiin kuolleeksi tapahtumapaikalla.
Teslalla ajanut mies myönsi poliisille, että oli tulossa kotiin lounaalta, jossa oli juonut yhden juoman. Kuljettaja suoritti vapaaehtoisen raittiustestin, ja selviytyi siitä hyvin yhtä virhettä lukuunottamatta. Lopulta mies pidätettiin ja lähtettiin verikokeeseen.
Seuraavaksi selvitetään sitä, oliko Teslassa autopilotti päällä, vai ei.
Riittikö Teslan takaisinkutsu
Moottoripyöräilijän kuolemaan johtanut onnettomuus herättää kysymyksiä siitä, menikö Teslan äskeinen takaisinkutsu tarpeeksi pitkälle varmistamaan sen, että Teslan autopilottia käyttävät kuljettajat kiinnittävät huomionsa ajamiseen.
Kuolema tapahtui noin neljä kuukautta sen jälkeen, kun Yhdysvaltain autoturvallisuusviranomaiset painostivat Teslaa vetämään takaisin yli 2 miljoonaa ajoneuvoa ja korjaamaan viallisen järjestelmän, jonka tarkoituksena on varmistaa, että kuljettajat kiinnittävät huomionsa autoon ja tieliikenteeseen automaattiohjausta käytettäessä.
Joulukuun takaisinkutsussa, joka on osa kaksivuotista tutkimusta Teslan autopilotin osumisesta tielle pysäköityihin hätäajoneuvoihin, Tesla suostui vastahakoisesti päivittämään autopilottiohjelmiston lisäämään kuljettajille varoituksia ja hälytyksiä.
Autopilotti pystyy pitämään auton keskitettynä kaistalleen ja huolehtimaan etäisyydestä edessä ajaviin ajoneuvoihin, mutta Tesla kertoo verkkosivuillaan, että autot eivät järjestelmän autopilot-nimestä huolimatta osaa ajaa itse.
Valvontajärjestelmä lähettää hälytyksiä kuljettajille, jos se ei pysty havaitsemaan vääntömomenttia ohjauspyörää pitelevistä käsistä. Asiantuntijat ovat pitäneet järjestelmää riittämättömänä, siinä pitäisi olla infrapunakameroita, jotka varmistavat, että kuljettajan katse on tiessä.
Ei tiedetä, oliko onnettomuus-Teslan ohjelmisto päivitetty, mutta NHTSA:n mukaan useimmissa uudemmissa Tesloissa on ohjelmisto, joka sisältää päivityksen automaattisesti.
Monissa Tesloissa on ohjaamossa kameroita, jotka voivat seurata kuljettajan aktiivisuutta automaattiohjauksella, mutta Consumer Reports havaitsi testauksessaan, että kuljettajat voivat peittää kamerat ilman seurauksia.
Nyt vaaditaan, että hallituksen pitäisi tutkia onnettomuutta nähdäkseen, tekivätkö ohjelmistopäivitykset sen, mitä niillä oli tarkoitus tehdä. Jos autopilotti oli käytössä, NHTSA:n pitäisi tarkastella tapahtunutta sen vuoksi, että selviäisi, onko Tesla onnistunut poistamaan autopilotin käytöstä johtuvan kohtuuttoman riskin.
Vuodesta 2016 lähtien NHTSA on tutkinut ainakin 35 kolaria, joissa osittain automatisoidulla ajojärjestelmällä toimiva Tesla törmäsi pysäköityihin hätäajoneuvoihin, moottoripyöräilijöihin tai traktorin perävaunuihin, aiheuttaen yhteensä 17 kuolemaa, kertoo KOMO News.
Virasto tutkii myös muiden autonvalmistajien automatisoituja ajojärjestelmiä koskevia kolareita. Viimeksi se lähetti tutkijansa kahteen kuolemaan johtaneeseen Ford Mustang Mach-E -sähköautojen kolariin.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 14.12.2023 10:54
Tesla takaisinkutsuu yli 2 miljoonaa autoa puutteellisen "Autosteer"-toiminnon vuoksi
KESKIVIIKKO 10.8.2022 08:49
LAUANTAI 2.5.2020 09:28
Tesla Model X syytetyn penkillä: automaattiohjaus petti, tappoi motoristin
TIISTAI 28.3.2017 14:16