Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) on tutkinut kahden vuoden ajan Teslojen "Autosteer" -automaattiohjausjärjestelmää. Ohjelmistoa, joka on mukana miltei kaikissa Yhdysvaltain Tesla-malleissa. Tutkimuksissa selvisi, että osittain automatisoitu järjestelmä on puutteellinen.
NHTSA:n tutkimukset saivat alkunsa muun muassa Yhdysvalloissa tapahtuneista Teslan ja moottoripyöräilijöiden välisistä onnettomuuksista. Näissä Tesla oli törmännyt motoristeihin, mikä oli johtanut näiden kuolemaan.
Onnettomuuksista enemmän tässä: Tesla taas viranomaisten tutkittavana: kaksi motoristien kuolemaan johtanutta päälleajoa, riittääkö autopilotin "näkökyky" pimeässä?
Ja täällä:
Teslan Autopilotti aiheutti taas moottoripyöräilijän kuoleman – jo kolmas viime kesänä
Ongelmana Teslan "Autosteer"-järjestelmä
Vuonna 2021 NHTSA alkoi tutkia Teslaa, syynä 750 valitusta siitä, että Tesla saattaa (automaatti)jarruttaa milloin tahansa ilman syytä. Lisäksi Teslat olivat törmänneet hälytysajoneuvoihin, jotka oli pysäköity tien varrelle.
Vaikka takaisinkutsu ei suoraan ole linkitetty moottoripyöriin, NHTSA:n kahden vuoden takaiset löydökset oli kytketty moottoripyöräonnettomuuksiin. Ainakin yhdessä niistä kuljettaja oli kertonut käyttäneensä Autopilot-toimintoa.
Tällöin voittoa tavoittelemattoman Center for Auto Safetyn -järjestön toimitusjohtaja Michael Brooks pyysi NHTSA:ta takaisinkutsumaan Teslan Autopilotin väittäen, että sen teknologia "ei tunnista moottoripyöriä, hälytysajoneuvoja eikä jalankulkijoita".
"On varsin selvää minulle, ja sen pitäisi olla selvää myös monille Teslan omistajille tähän mennessä, että se ei toimi kunnolla, eikä tule täyttämään odotuksia, ja asettaa vaaraan viattomien ihmisten elämän teitten päällä", Brooks totesi.
Mitä NHTSA löysi tutkimuksessa?
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että Teslan "Autosteer"-toiminto ei kykene täysin varmistamaan sitä, että kuljettajat kiinnittävät riittävästi huomiota liikenteeseen. Tämä tekee järjestelmästä haavoittuvan kuljettajan väärinkäytöksille. Toisin sanoen rohkaistaessa kuljettajia käyttämään "Autosteer"-toimintoa vaarana on:
– Kuljettajan kykenemättömyys säilyttää jatkuva ja riittävä vastuullisuus ajoneuvon toiminnasta (ja/tai kuljettaja ei ole valmistautunut puuttumaan ohjaukseen vaaratilanteessa).
– Kykenemättömyys tunnistaa, milloin järjestelmä on pois, tai ei ole pois päältä.
– Kykenemättömyys tunnistaa järjestelmän toimiminen tilanteissa, missä sen toimivuus voi olla rajoitettua. Tällöin saattaa olla kyseessä kasvanut kolaririski.
Ongelmat koskevat Teslan Y, S, 3 ja X-malleja, jotka on valmistettu lokakuun 2012 ja joulukuun 2023 välillä. Korjaus sisältää ohjelmistopäivityksen, joka lisää "lisäkontrolleja ja hälytyksiä, jotka entisestään kannustavat kuljettajaa noudattamaan heidän jatkuvaa ajamisen vastuutaan".
Käytännössä lähes jokainen Yhdysvalloissa myyty Tesla tarvitsee kyseisen päivityksen.
NHTSA suositti vapaaehtoista takaisinkutsua, johon Tesla ehdotti over-the-air (OTA) ohjelmistopäivitystä. Tesla ei myöskään ollut samaa mieltä NHTSA:n tutkimuksen päätelmien kanssa. 5. joulukuuta Tesla kuitenkin päätti tehdä vapaaehtoisen takaisinkutsun.
Toiminnon rajoitukset
NHTSA:n kommentti: "Autosteer"-toiminto on tarkoitettu käytettäväksi lähinnä valtateillä, ja kun se on kytkettynä päälle, kuljettaja on auton vastuullinen operaattori, kuten aina SAE Level 2 -toimintojen tasolla. Kuljettajan käsien pitäisi myös olla koko ajan auton ratilla, ja hänen tulee olla koko ajan valmiina puuttumaan auton ohjaukseen.
Kun Autosteer on päällä, se käyttää monia toimintoja kontrolloimaan sitä, että kuljettaja on "hereillä" ja kykenee kantamaan vastuunsa autosta. Jos Autosteeriä yritetään kytkeä päälle silloin, kun olosuhteet eivät mahdollista sitä, se ei kytkeydy päälle. Lisäksi tilanteissa, missä Autosteerin toimivuus saattaa olla rajoitettu tai heikentynyt ajoympäristön vuoksi, se varoittaa kuljettajaa visuaalisin ja audiaalisin hälytyssignaalein, vähentää nopeutta ja/tai neuvoo kuljettajaa pysähtymään.
Tietyissä olosuhteissa kun Autosteer on päällä, sen ominaisuudet eivät riitä estämään kuljettajaa käyttämästä väärin SAE Level 2 -tason edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tämä erityisesti silloin, kun nämä eivät pysty pitämään kuljettajaa vastuullisena operaattorin roolistaan eivätkä nämä siten ole valmiita puuttumaan ongelmatilanteisiin, eivätkä tunnistamaan sitä, että järjetelmä ei olekaan päällä tai ei pysy päällä, tai että ollaan tilanteessa, jossa sen ominaisuudet ovat rajoitetut, jolloin tämä saattaa kasvattaa kolaririskiä."
Tähän mennessä tiedon takaisinkutsusta olisi pitänyt jo lähteä ainakin Yhdysvalloissa Teslan omistajille. Euroopan tilanteesta emme tiedä.
Lähteet NHTSA ja Webbikeworld.
Aiheesta aiemmin:
TIISTAI 18.10.2022 12:29
Teslan Autopilotti aiheutti taas moottoripyöräilijän kuoleman – jo kolmas viime kesänä
KESKIVIIKKO 10.8.2022 08:49
LAUANTAI 22.12.2018 09:51
Päivän video: näin Teslan autopilotti näkee kaistojen välissä ajavat motoristit
TORSTAI 8.9.2022 09:30