Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), tutkii kahta heinäkuussa motoristin kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Tesla törmäsi kummassakin tapauksessa moottoripyörään pimeässä.
Ensimmäinen onnettomuus tapahtui heinäkuun alkupuolella aamuyöstä Riversidessä Kaliforniassa. Sikäläisen poliisin antaman tiedon mukaan Tesla Model Y törmäsi edellään ajavaan Yamaha V Star -moottoripyörään, jonka kuljettaja lensi pyörän selästä ja todettiin kuolleeksi.
Toinen onnettomuuss sattui heinäkuun loppupuolella Utahissa. Tesla Model 3 ajoi Harley-Davidsonin takana Draperissa. Poliisi kertoi, että Teslan kuljettaja käytti Autopilot-toimintoa. Auto törmäsi pyörään ja tässäkin tapauksessa motoristi menehtyi välittömästi.
Samanlaiset olosuhteet molemmissa onnettomuuksissa ovat herättäneet pelkoa siitä, että Teslan kuljettajaa avustava teknologia ei pysty tunnistamaan moottoripyöriä haastavissa valaistusolosuhteissa.
Uutiset onnettomuuksista eivät voisi tulla Teslan kannalta huonompaan aikaan. Se on ollut kokonaisen huonojen uutisten sarjan kohteena ja NHTSA tutkii sitä useiden tapahtumien vuoksi.
Utahin onnettomuus oli sarjassaan 39 vuoden 2016 jälkeen, joita NHTSA on selvittänyt, ja joissa epäillään käytetyn automaattiohjausta. Tesla on ollut osallisena näistä 30:ssä. Onnettomuudet ovat aiheuttaneet yhteensä 19 kuolemaa.
Aiemmin tänä vuonna NHTSA:n data paljasti, että Teslan on raportoitu olleen yksistään Yhdysvalloissa mukana 273 onnettomuudessa autojen käyttäessä automaattiohjausta. Ja tämä vuoden aikana: heinäkuusta 2021 kesäkuuhun 2022.
NHTSA on myös kiihdyttänyt tukimustaan niiden Tesla-onnettomuuksia osalta, missä niitä on ajettu Autopilot-toiminnolla ja missä ambulanssi on pysähtynyt paikalle.
Heinäkuussa viranomainen paljasti, että 758 Teslan omistajaa oli valittanut "haamujarrutuksesta", jolloin autot pysähtyvät tai hidastavat vauhtiaan ilman mitään ilmeistä syytä, kertoo IotWorldtoday.
Jatkuvat negatiiviset uutiset ovat herättäneet huolta siitä, että Teslan tapa brändätä teknologiaansa on herättänyt omahyväisyyttä omistajiensa parissa. Vaikka järjestelmästä käytetään nimitystä Autopilotti, automaattiohjaus, ja se mahdollistaa sen, että Tesla ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, kyse on luokituksen mukaan vasta tason 2 järjestelmästä. Vasta taso 5 tarkoittaa oikeasti automaattiohjausta. Eli nykyjärjestelmä ei ole täysin autonominen, vaan kuljettajien on oltava valmiina ottamaan haltuunsa ajoneuvon ohjaus turvallisuuden säilyttämiseksi.
Kalifornian liikenneviranomainen on tehnyt valituksia syyttäen Teslaa väärästä mainonnasta Autopilotin ja hieman edistyksellisemmän "Täyden itseajamiskyvyn" (joka myös on vasta tasoa 2) osalta.
Mikäli valitukset menevät läpi, Tesla joutunee kouluttamaan autojensa omistajia ymmärtämään autojensa todelliset "automaattiohjauksen" rajat.
Aiheesta aiemmin:
"Autopilotilla" ajanut Tesla törmäsi poliisimoottoripyörään
Tesla Model X syytetyn penkillä: automaattiohjaus petti, tappoi motoristin
Teslan autopilotti ei havaitse moottoripyöräilijää - jo yksi päälleajo tiedossa
Päivän video: näin Teslan autopilotti näkee kaistojen välissä ajavat motoristit
Elon Musk sai miltei surmansa moottoripyörällä - sen vuoksi Tesla ei koskaan valmista niitä