Yamaha on tehnyt R1-mallin valmistuksen osalta strategisen päätöksen, joka johtaa sen osalta samaan kohtaloon kuin R6-mallin osalta: R1:stä myydään vain ratakäyttöön tarkoitettuna versiona vuodesta 2025 alkaen.
Päätöksen taustalla ovat moottoripyörämarkkinoiden muutokset (naku- ja adventurepyörien kysynnän kasvu ja supersportpyörien kysynnän pieneneminen?) sekä tiukentuvat päästömääräykset. Ehkä myös panostaminen sähkömoottoripyörämallien tuloon syö panoksia bensiinimoottorien kehitystyöltä.
Yamaha kuitenkin aikoo tulevaisuuteen suuntautumisen lisäksi jatkaa sitoutumistaan maantieajopuolen supersport-segmenttiin ja tarjota sinne tuotevalikoimaa, mm. R125-, R3- ja R7-malliston, "joka tarjoaa asiakkaille unohtumattomia kokemuksia sekä maantiellä että radalla".
R1-malli pysyy, YRC-tapahtuma kesällä
R1-mallin tuotanto jatkuu joka tapauksessa vuonna 2025 ja sen jälkeen, samoin kuin kehitysohjelma, jonka ansiosta pyörällä on viime vuosina voitettu maailmanmestaruuksia sekä FIM Superbike- että Endurance-sarjoissa.
Tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä R1- ja R1M-malleja on edelleen saatavilla Yamaha-jälleenmyyjiltä vuonna 2024.
Lisäksi Yamaha Motor Europe järjestää suositun ja arvostetun Yamaha Racing Experiencen. Kyseessä on Circuito de Jerez Angel Nieton radalla 3.–4.7.2024 järjestettävä tapahtuma, johon kutsutaan R1 GYTR PRO 25th Anniversaryn ja 2024 R1M:n omistajat. Tapahtuma tarjoaa monipuolisesti erilaisia kilpa-ajokokemuksia, ja mukana ovat mm. Yamahan legendaarinen Valentino Rossi, Pata Prometeon Yamaha WorldSBK -tiimi ja Yamahan muita virallisia kuljettajia.
Aiheesta aiemmin:
LAUANTAI 22.7.2023 08:37
MAANANTAI 24.5.2021 09:20
Uusi Yamaha R7: legendaarisen R6:n seuraaja on selvillä
KESKIVIIKKO 18.11.2020 11:09
Yamaha julkisti R6 Racen: valmis ratakisapyörä, johon tulee tarjolle myös virityspaketti