Moottorien kehitystyö on tietenkin kallista, joten valmistaja päätyi ratkaisuun, jossa vanhaa R6-mallia myydään Euroopassa edelleen rata-, muttei maantiekäyttöön sopivana versiona. Kysymys kuuluukin, että onko pienten ja keskikokoisten supersportien aika ohi, kun päästömääräykset kiristyvät koko ajan, ja ostajien kiinnostus suuntautuu enemmän nakuihin, scramblereihin ja adventure-/endurogenren pyöriin?
Pyörän ulkoinen tyyli on perua valmistajan R-mallisarjasta, jonka inspiraationa toimii M1-MotoGP-pyörä. Uusi malli ei kuitenkaan sporttisesta ulkonäöstään huolimatta istu samalla tavalla kilparadalle kuin R6, sitä vain ei ole suunniteltu kisakäyttöön. Se on selkeästi enemmän katukäyttöön ja silloin tällöin ratapäiville osallistumiseen tarkoitettu laite.
Moottori
Uudessa R7:ssa on valmistajan nestejäähdytteinen kaksisylinterinen 689 cm3 crossplane-moottori, jollainen löytyy mm. MT-07:sta ja Tenere 700:sta. Moottori on käytössä koeteltu ja sillä tavalla varma valinta.
Crossplane-nelitahtikoneen kampiakselin epäkeskeinen 270° sytytysjärjestys mahdollistaa V2-moottorimaisen luonteen sekä laajan vääntöalueen. Sen teho on 73,4 hevosvoimaa / 8750 rpm ja maksimivääntö 67 Newtonmetriä / 6500 rpm. Malli on saatavilla myös A2-korttiluokkaan sovitettuna 35 kilowatin versiona.
Moottorissa on uusi ohjainyksikkö, sen polttoaineensyöttöä on hienosäädetty ja imukanavat optimoitu. Lisäksi pyörässä on uudenmallinen pakoputkisto ja se täyttää EU5-päästönormit.
Sporttinen kokonaisuus
R7:n toisiovälitystä on tihennetty paremman kiihtyvyyden nimissä.
R7 on ensimmäinen crossplane-moottorilla varustettu Yamaha, jossa on A&S- (Assist & Slipper), eli lähtöavustin / luistokytkin. Se estää moottorin ylikierrokset sekä takapyörän pomppimisen moottorijarrutusten yhteydessä. Kytkinvivun pitäisi myös olla kolmanneksen kevyempi käyttää.
Pyörään on optiona saatava myös ylös / alas toimiva shifteri, mikä mahdollistaa vaihdot ilman kytkintä. Vetoluiston eston hallintaa ja vaihdettavia moottorikarttoja ei tässä mallissa ole saatavilla.
Mallissa on uusi 41 mm KYB USD-etuhaarukka, jossa on jousen esijännityksen sekä puristus - ja paluuvaimennuksen säädöt. Joustomatka edessä ja takana on 125 mm.
Akseliväli on lyhyt 1395 mm ja painonjakauma 51/49%.
Ajoasento on urheilullinen, mutta väljä, joten sen pitäisi mahdollistaa kehon painon siirrot. Clip-on ohjaustanko ja katteen muotoilu sekä etenkin syvät polvikourut tarjoavat tukea kuljettajalle kaarteissa.
Sooloistuimessa on porrastus, joka tukee kuljettajan alaselkää. Matkustajalle tarkoitettu pieni istumatila kattaa korkean takaosan. Matkustajan istumatyynyn voi peittää lisävarusteena saatavalla Yamaha-ankanpyrstöllä.
R7:n mittaristossa on uudenmalliset LCD-mittarit korkeakontrastisella näytöllä.
Edessä on tuplalevyjarrut, joissa on nelimäntäiset radiaalijarrusatulat ja Brembon radiaalipääsylinteri/jarrukahva.
Pyörässä on vahvistettu teräsputkirunko ja sen painopiste on matalalla. Pyörä painaa ajokunnossa 188 kiloa, ja on kiitos moottorin kapeuden myöskin otsapinta-alaltaan ja ilmanvastukseltaan pienempi kuin monien kilpailijoiden mallit.
Mallissa on R-sarjan tunnusmaiseen M-muotoiseen ilmanottoaukkoon upotettu LED-ajovalo. Etukatteessa on LED-seisontavalot ja ilmanottoaukon alaosassa imuilman uusi ilmanohjain.
R7:ssa on 10-puolaiset kevytmetallivanteet ja 120/70ZR17-eturengas ja leveä 190/55ZR17-takarengas varmistavat vakaan ja luotettavan pidon kaarteissa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Ensiasennusrenkaat ovat Bridgestone Battlaxit.
Mallin värivaihtoehdot ovat joko kaksisävyinen sininen Icon Blue -väritys tai musta Yamaha Black.
Toimitukset jälleenmyyjille alkavat lokakuussa 2021. Hinnat ilmoitetaan myöhemmin.