Motorcycle Industry Council MIC eli Amerikkalaisten moottoripyörävalmistajien etujärjestö ja Motorcycle Safety Foundation (MSF), motoristien turvallisuuteen keskittynyt säätiö, lähettivät Yhdysvaltain tieturvallisuusviranomaiselle NHTSA:lle muodollisen kirjeen, jossa vaativat, että autonomisesti ajavien autojen teknologian pitää tunnistaa ja reagoida moottoripyöriin amerikkalaisilla teillä.

Kirjeessä korostettiin, että heinäkuussa sattui kaksi kuolemaan johtanutta moottoripyöräonnettomuutta, joissa molemmissa oli osallisena Teslan henkilöauto.

Järjestöjen kommentin mukaan "se herättää kysymyksiä potentiaalisesta uhasta moottoripyöräilijöille kaikkialla".

Kirjeessä myös todetaan, että "Yhdysvalloilla on heikosti varaa käyttää julkisia teitä yritysten testilaboratorioina, ja että autopilotti- / autonomisen ajon ominaisuudet pitäisi pitää poissa yleisiltä teiltä kunnes moottoripyöräilijöiden, jalankulkijoiden ja muiden ajoneuvojen kuljettajien turvallisuus voidaan taata".

Tesla-onnettomuudet

Heinäkuussa tapahtui kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa Tesla oli ajanut automaattiohjauksella. Molemmissa tapauksissa kyse oli ajamisesta moottoripyörien päälle huonoissa valaistusolosuhteissa.

Ensimmäinen onnettomuus tapahtui heinäkuun alkupuolella aamuyöstä Riversidessä Kaliforniassa. Sikäläisen poliisin antaman tiedon mukaan Tesla Model Y törmäsi edellään ajavaan Yamaha V Star -moottoripyörään, jonka kuljettaja lensi pyörän selästä ja todettiin kuolleeksi.

Toinen onnettomuuss sattui heinäkuun loppupuolella Utahissa. Tesla Model 3 ajoi Harley-Davidsonin takana Draperissa. Poliisi kertoi, että Teslan kuljettaja käytti Autopilot-toimintoa. Auto törmäsi pyörään ja tässäkin tapauksessa motoristi menehtyi välittömästi.

Samanlaiset olosuhteet molemmissa onnettomuuksissa ovat herättäneet pelkoa siitä, että Teslan kuljettajaa avustava teknologia ei pysty tunnistamaan moottoripyöriä haastavissa valaistusolosuhteissa.

"Anteeksi, en nähnyt sinua"

Connected Motorcycle Consortium (CMC) on kansainvälinen moottoripyörävalmistajien ja alaan liittyvien toimijoiden yhteenliittymä, joka pyrkii selvittämään keinot verkottamalla parantaa moottoripyörien turvallisuutta autojen täyttämässä maailmassa. Sen havainnot ja tuore tutkimus todistavat, että kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat epäluotettavia motoristien havaitsemisen suhteen.

CMC toteaa, että "muilta tienkäyttäjiltä jäävät usein näkemättä moottoroidut kaksipyöräiset (M2P), samoin niiden nopeus ja etäisyys arvioidaan väärin".

"Anteeksi, en nähnyt sinua", on tyypillinen reaktio monissa onnettomuuksissa. Autojen edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) auttavat autoilijoita välttämään ongelmia monissa liikennetilanteissa, ja niissä on myös valtava potentiaali estää tai vähentää onnettomuuksia moottoripyörien kanssa.

Sekä autonomisesti ajavien autojen että tavallisten autojen kuljettajaa avustavilla järjestelmillä on vaikeuksia havaita moottoripyöriä.

Sekä autonomisesti ajavien autojen että tavallisten autojen kuljettajaa avustavilla järjestelmillä on vaikeuksia havaita moottoripyöriä.

Väärää luottoa järjestelmiin?

ADAS-järjestelmät ovat kehittyneet kovaa tahtia viime vuosina. Ongelmaksi voi muodostua se, että kun kuljettajat oppivat toimimaan ADAS-järjestelmien kanssa, he oppivat luottamaan niihin entistä enemmän ja kiinnittävät vähemmän huomiota itse ajamiseen. Mutta varoittavatko nämä järjestelmät oikealla tavalla lähellä olevista moottoroiduista kaksipyöräisistä? 

Henkilöautojen ADAS-järjestelmille ratkaisevaa on luotettava kyky tunnistaa M2P:t, jotta auto-M2P-onnettomuudet vältettäisiin ja motoristien kuolleisuus vähenisi. 

Viime vuosina auto-onnettomuuksissa kuolleiden määrässä on ollut jatkuvaa laskua Euroopassa. Tähän on ollut monia syitä: eivät ainoastaan nopeusrajoitukset, vaan turvavarusteisiin panostaminen ja ajoneuvojen teknologian parantuminen sekä ADAS-järjestelmien tuoma apu voivat pienentää vakavien onnettomuuksien määrää.

Koska moottoripyöräilijät ovat nopeasti liikkuvia kohteita ja tarjoavat vain pienen heijastavan pinnan tutkailmaisimille, henkilöautojen ADAS-järjestelmillä voi olla vaikeuksia havaita niitä.

Täten CMC päätti tutkia ADAS-järjestelmien roolia ja tehokkuutta moottoripyörien tunnistamisessa ja onnettomuuksien välttämisessä.

Lyhyesti tulkittuna tutkimuksessa todetaan, että M2P:den havaitsemisessa on todella isoja haasteita. Tutkimuksen löydät täältä.

Aiheesta aiemmin:

Tesla taas viranomaisten tutkittavana: kaksi motoristien kuolemaan johtanutta päälleajoa, riittääkö autopilotin "näkökyky" pimeässä?

CMC tutki: verkottuneiden ajoneuvojen kesken tiedon oikea-aikaisuus ratkaisevaa mm. moottoripyörien turvallisuuden kannalta

Risteysonnettomuus – tyypillisin auton ja moottoripyörän välisen kolarin tapahtumapaikka – verkottuneet ajoneuvot ratkaisu?

MP-ala tekee kiivaasti yhteistyötä moottoripyörien verkottamiseksi ja siten niiden näkyvyyden parantamiseksi

Tesla Model X syytetyn penkillä: automaattiohjaus petti, tappoi motoristin