Ensi vaiheessa LXP Oriolia valmistetaan vain 500 kappaletta. Pyörä on MV Agustan ensimmäinen adventuremalli, ja sitä varten yritys on kehittänyt ensimmäisen kokonaan uuden moottorin 15 vuoteen.
Pyörä valmistetaan Varesessa, kuten MV Agustan muutkin mallit, ja sen periaatteena on vapaus: vapaus etsimiseen ja löytämiseen kaikilla mahdollisilla ajoalustoilla. Samalla se juhlistaa Dakar-rallin kulta-aikoja, ja siksi pyörä on nimetty nelikertaisen Dakar-voittajan Edi Oriolin mukaan.
Pyörän moottori on täysin uusi kolmisylinterinen voimanpesä, tilavuudeltaan 931 cm3. Tehoa se tuottaa 124 hv / 10 000 rpm ja maksimivääntö on 102 Nm / 7000 rpm. Pääpaino moottorin kehitystyössä on ollut väännössä, ja projektissa on hyödynnetty MV:n koko 15 viime vuoden aikana kertynyt osaaminen. Esimerkiksi pakoputkistoon integroitu sähköinen venttiili on kehitetty vääntöä varten. MV:n mukaan 85 % väännöstä on käytössä jo 3000 kierroksella.
Moottori painaa vain 57 kg, eli noin 10 % vähemmän kuin kilpailijoiden vastaavat ja siinä on vastakkaiseen suuntaan kiertävä kampiakseli.
Moottorin nokissa on käytetty DLC-päällystettä kitkan vähentämiseksi, ja siinä on kasettivaihteisto. Vaihdeavustin toimii sähköisesti ja moottori on rungon kantava osa. Voima välittyy vaihteistolle hydraulisen monilevyisen märkäkytkimen kautta.
Pyörän alustassa painottuu kestävyys. Edessä on Sachsin 48 mm täysin säädettävä teleskooppi. Takana taas Sachsin proggressiivisesti linkitetty täysin säädettävä iskunvaimennin. Etu- ja takapään joustomatka on 210 mm. Kaiken pitää kasassa huipputeräksestä valmistettu kaksoiskehtorunko, johon on kiinnitetty valualumiininen takahaarukka. Maavara on 230 mm.
Jäähdytysjärjestelmä on edistynyt. Liika lämpöenergia johdetaan jäähdytysjärjestelmälle ja pois kuljettajasta. Samaten viileä ilma ohjataan kuljettajaan päin.
Uutuudessa on luonnollisesti panostettu myös ergonomiaan. Aerodynamiikka lähtee siitä, että kuljettaja istuu pyörän sisällä; mallissa on optimoitu tuulilasi ja ajoviimalta suojaavuus.
Istuin-ohjaustanko-jalkatapit-kolmion pitäisi olla kunnossa, ja istuinkorkeuden 850-870 mm. Moottori on vähätärinäinen.
Pyörää on testattu kaikenlaisissa olosuhteissa sekä Euroopassa että Amerikassa, testiajoja on takana 170 000 km.
Jarruissa etu- ja takasatulat ovat Brembon Stylemat. Sekä kaarre-ABS että kaarteissakin toimiva luistonesto kuuluvat asiaan. Edessä on kaksi kelluvaa halkaisijaltaan 320 mm:n levyä ja takana yksi 265 mm levy. Jarrut on kehitetty yhteistyössä Brembon kanssa.
Takasagin tubeless-vanteet ovat edessä 21" ja takana 18 tuumaa. Ensiasennusrenkaat ovat Bridgestonen Battlax AX41:set. Pyörän kuivapaino on 224 kg.
Elektroniikka on edistyksellisintä mitä koskaan MV:llä. 7" väri-TFT-mittaristossa on Bluetooth- ja OTA-yhteydet. Eli pyörän ohjelmisto voidaan päivittää langattomasti.
Käynnistysjärjestelmä on täysin avaimeton, ja ohjaustangon painikkeet ja katkaisimet on taustavalaistu. Ride-by-wire kuuluu asiaan. ABS-road ja offroad ovat kytkettävissä suoraan painikkeista. ABS on säädettävissä ja siihen on integroitu takapään noston esto.
Oriolissa on myös lähtöavustin ja neljä ajotapavalintaa: Urban, Touring, Off-Road ja Custom All-Terrain. Ne vaikuttavat kaasun herkkyyteen, moottorin vastikkeeseen ja kierroslukurajoittimeen. Vääntöä on käytettävissä joko maksimi tai 85 %.
Myös moottorijarru ja etupään nosto ovat säädettävissä. Luistonesto on viisitasoinen, joista kolme on tarkoitettu offroadiin ja yksi sadekelille.
Orioli on varustettu vakionopeudensäätimellä.
MV Ride App tuli MV Agustalta vuonna 2020 nyt siitä on päivitetty versio. Mukana tulee myös MV Green Box -ohjelmisto. Sen käyttö on ilmaista ensimmäisen vuoden ajan. Sen avulla voi nähdä pyörän akun tilan tai jäljittää pyörää.
LXP Oriolissa on mukana Termignonin liikennekelpoinen titaaninen tehoputkisto. Se on suunniteltu tätä mallia varten, putken pää ja lämpösuoja ovat hiilikuitua.
Pyörään kuuluvat myös 32 ja 39 litran tilavuiset sivulaukut, säädettävä satula, Edi Oriolin signeeraus ja moottorin alasuoja.
Pyörän kehitystyössä on hyödynnetty KTM:n erämaaralliosaamista.
Oriolin hinta Italiassa on noin 30 000 euroa ja se tulee toimitukseen ensi vuoden ensi neljänneksen loppupuolella.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 27.10.2023 09:02
Legendaarinen MV Agusta itävaltalaisomistukseen keväällä 2026
LAUANTAI 16.9.2023 10:41
LAUANTAI 9.7.2022 11:24
MV Agustan adventuremallit tuotantoon ensi vuonna: Lucky Explorer 9.5 ja 5.5.
LAUANTAI 5.2.2022 10:44
MV Agusta saanut jo 15 000 ennakkotilausta tulevista adventuremalleistaan
SUNNUNTAI 28.11.2021 09:12
MV Agustan Lucky Explorer 9.5 seikkailupyörä: uusi moottori, runsaasti herkkuja
LAUANTAI 27.11.2021 16:47
MV Agusta: Lucky Explorer 5.5 -adventuremalli on sukua Cagiva Elefantille