Innokasta mediaa riitti.

Innokasta mediaa riitti julkistustilaisuudessa.

Molemmat mallit kulkevat Lucky Explorer -projektinimen alla, joten ne eivät ole vielä tuotantovalmiita, emmekä vielä tiedä, milloin ne tulevat markkinoille. Emmekä myöskään tiedä, onko brändinimenä MV Agusta vai Cagiva.

Cagiva Elefant -mallilla on kaksi kertaa voitettu Dakar-ralli, vuosina 1990 ja 1994. Kaikkiaan Cagivan pyörillä on otettu 59 etappivoittoa kyseisessä rallissa, eli neljänneksi eniten kaikista valmistajista ja sen Lucky Explorer -logo (alunperin "Lucky Strike", mutta tupakkamainonta on kiellettyä) ja väritys on yksi ikonisimmista. 

MV Agustan Lucky Explorer -hankkeen taustalla on elvyttää nimen kisaperinne ja hehkuttaa suurten afrikkalaisten rallien perintöä, rakentaa offroad-henkinen seikkailupyöräyhteistö ja saada näitä osallistumaan online- ja offline-tapahtumiin. Hankkeen etenemistä voi jo seurata www.luckyexplorerproject.com -sivustolla netissä ja Instagramissa @luckyexplorer.official -sivulla.

MV Agustan pomo Timur Sardarov vasemmalla.

MV Agustan pomo Timur Sardarov vasemmalla.

Kiinnostus adventurepyöriä kohtaan tuntuu kasvavan koko ajan, joten ei ole ihme, että MV haluaa ottaa omansa. Sekä 5.5 että 9.5. -mallit ovat vanhojen erämaapyörien moderneja tulkintoja. Tässä jutussa keskitymme 9.5-malliin.

9.5: "Enemmän kuin projekti"

MV Agusta on tosissaan tulossa adventurepyörien maailmaan, eikä sillä ole tällä hetkellä sille puolelle sopivaa mallia.

9.5:ssä pitäisi olla nyt enemmän offroad-asennetta jo rengaskoosta lähtien: 21 tuumaa edessä ja 18 takana. Akseliväli on puolestaan 1580 mm.

Etualalla 9.5-malli. Onko brandinimi Cagiva vai MV Agusta? Sen tiedamme aikanaan.

Etualalla 9.5-malli. Onko brandinimi Cagiva vai MV Agusta? Sen tiedamme aikanaan.

Tavoitteena on ollut suunnitella pyörä, joka on kompakti, kevyt ja toiminnallinen, ja jolla on intensiivinen offroad-luonne. Tavoitteena on myös ollut mahdollistaa turvallinen, tehokas eteneminen tiellä yhtä hyvin kuin kivikoissa.

Samoin kuin 5.5-mallin osalta, Elefant-malli on toiminut 9.5:nkin varsinkin visuaalisena esikuvana.

9.5:ssä on 7 tuuman TFT-täysvärinäyttö ja bluetooth-yhteys älypuhelimia varten sekä Wi-Fi. Elektroniikan valintakytkimet on erityisesti suunniteltu tätä mallia varten. Tavoitteena on ollut helppo navigointi valikoissa ja niiden ominaisuuksissa.

Pyörässä on myös runsaasti moderneja elektronisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten kaarre-ABS, vakionopeudensäädin jne. Lista löytyy alempaa teknisistä tiedoista.

9.5:ssä on käytännöllinen sivulaukkujen sisäänvedettävä kiinnitysjärjestelmä. Satulan korkeus on säädettävissä.

Etuvalosysteemiin on otettu mallia Elefantista, siinä on kaksi valonheitintä sekä päivänajovalot.

Pyörässä on teräksinen suljettu kaksoiskehtorunkorakenne. Parhaan balanssin touringajon mukavuuden ja offroad-ajon vaatiman jäykkyyden aikaansaamiseksi siinä on käytetty taottuja ja suulakepuristettuja osia eri alueiden rasituskuormasta riippuen.

Etummaisena 9.5., takana 5.5, joka on suunniteltu ja toteutettu yhteistyossa kiinalaisen QJ:n kanssa. Se valmistaa myös 554 cc moottorit.

Etummaisena 9.5., takana 5.5, joka on suunniteltu ja toteutettu yhteistyossa kiinalaisen QJ:n kanssa. Se valmistaa myös 554 cc moottorit.

Runko on kevyt, vaikka se on jäykkä sekä pitkittäisen rasituksen että väännön osalta. Takaswingi on tehty alumiinista. Kiinnipultattu takarunko puolestaan teräksestä.

Uusi moottori

Mallin moottori perustuu MV Agustan 800-kuutioiseen kolmisylinteriseen rivikoneeseen, mutta se on uusittu miltei kokonaan. Porausta ja iskua on kasvatettu siten, että moottorin tilavuus on nyt 930,6 cm3, mutta mikä merkittävintä: sen ulkomitat ovat säilyneet samana 800-kuutioisen version kanssa.

Moottori on edelleen kolmisylinterinen rivikolmikko ja siinä on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Puristussuhde on 12.5:1 ja kampiakseli pyörii vastapäivään. Irrotettava vaihdelaatikko on saatavilla myös sähköisesti toimivana versiona, joka on erityisesti suunniteltu tähän malliin.

Moottorin teho on 123 hv / 10,000 rpm ja maksimivääntö 102 Nm / 7,000 rpm.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

Moottorissa on uutta mm.: sylinterikansi, teräksiset imu- ja poistoventtiilit, syliteriryhmän tiiviste, teräksinen kampiakseli 120° ajoituksella sytytysjärjestyksellä 1-2-3, uudet kolmimetalliset pää- ja kiertokangen laakerit sekä taotut alumiinimännät.

Ensiövetorattaassa on suorat hampaat ja koko alakerta on suunniteltu uusiksi, samoin kytkin, laturi, starttimoottori, vaihteenvalitsin ja vaihdelaatikon kotelo.

Kytkin on joko normaali märkälevykytkin tai automaattinen Rekluse. Optiona on lisäksi valittavissa sähköisesti toimiva vaihteisto.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

9.5. Tekniset tiedot

  • Moottori: kolmisylinterinen rivikone, 4-tahti, 12 venttiiliä, DOHC, 931 cm3. Puristussuhde 12.5:1. Poraus x isku 81 mm x 60,2 mm. Maksimiteho (kampiakselilta) 90,5 kW / 123 hv / 10.000 rpm. Maksimivääntö 102 Nm / 7.000 rpm. Jäähdytysjärjestelmä: erilliset jäähdyttimet nesteelle ja öljylle. Elektroniset järjestelmät: väännön hallinta, neljä eri karttaa.
  • Kytkin ja vaihteisto: märkä hydraulinen monilevykytkin. SCS (Smart Clutch System). Vaihdelaatikko - optio - Cyborg elektronisesti ohjattava vaihteisto ja vaihtoavustin.
  • Mitat: Akseliväli 1.580 mm. Kokonaispituus 2.270 mm. Kokonaisleveys 980 mm. Istuinkorkeus 850/870 mm. Maavara 230 mm. Kuivapaino 220 kg. Polttoainetankin tilavuus 20 l. Suorituskyky: maksiminopeus 240 km/h.
  • Runko: kaksoiskehtorunko korkealujuusteräsputkesta ja taotuista osista. Takarunko terästrellisratkaisu, pulttikiinnitys. Edessä tubeless pinnavanteet, alumiininavalla 2,15” x 21”. Takana tubeless-pinnavanteet alumiinia 4,25” x 18”. Renkaat: edessä 90/90 - 21, takana 150/70 - R 18.
  • Mittaristo ja elektroniikka: TFT 7” Full HD mittaristo,  Bluetooth ja Wi-Fi liitettävyys, vakionopeudensäädin, lähtöavustin, GPS-paikanninsiru, ajonestolaite, täys-Led-valaistus päivänajovaloilla ja kallistuksen mukaan toimivilla lisävaloilla. Sumuvalot. MV ride -appi navigoinnilla ja pyörän ja sen moottorin ohjauksella.
  • Jousitus: edessä Sachsin sähköinen upside down -teleskooppi paluu- ja puristusvaimennuksen ja jousen esijännityksen ulkoisin ja erillisin säädöin. Etuteleskoopin putken halkaisija 50 mm. Joustomatka 220 mm. Takana: Sachsin proggressiivinen sähköinen monovaimennin  paluu- ja puristusvaimennuksen ja jousen esijännityksen  säädöin. Takakeinuhaarukka kaksiaisainen, alumiinia. Joustomatka 210 mm.
  • Jarrut: edessä kaksi kelluvaa levyä Ø 320 mm. Radiaalinen Brembon Stylema monobloc-satula. Takana yksi Ø 265 mm levy ja Brembon kaksimäntäinen satula. Continentalin ABS järjestelmä: Continental MK100 takapyörän nousun estolla ja kaarretoiminnolla.

 

Aiheesta aiemmin:

MV Agusta: Lucky Explorer 5.5 -adventuremalli on sukua Cagiva Elefantille

Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 9.5.