Huonot uutiset tulivat kaksi vuotta myöhemmin, kun MV:n pääjohtaja Timur Sardarov kertoi MCN:n mukaan, että 5.5 versio on hyllytetty ainakin väliaikaisesti yrityksen arvioidessa "markkinoiden tilaa tälle pyörälle KTM:n myyntiverkoston sisällä".
Mallien piti tulla markkinoille tänä vuonna. Lucky Strike 9.5:ssä on yrityksen kehittämä kokonaan uusi kolmisylinterinen 931 cm3 moottori, kun taas 5.5:ssä on kaksisylinterinen 550 cm3 rinnakkaistwin, joka on kehitetty yhteistyössä kiinalaisen Qianjiang Motorcyclen, eli QJ Motorin kanssa.
Pyörien väritys tekee kunniaa emoyritys Cagivan menestyksen päiville, kun sen Elefant-mallit voittivat kaksi kertaa Paris-Dakar-rallin. Pyörät oli brändätty Lucky Explorereiksi.
Asiaa saattaa hämmentää se, että KTM:n, Huqvarnan ja GasGasin omistaja Pierer Mobility osti 25,1 % osuuden MV Agustasta. Asia vaikutti alunperin yhteistyökuviolta, jonka puitteissa MV saa pyöränsä myyntiin KTM:n myymälöissä ympäri maailmaa – ajan myötä myös Suomessa. Lisäksi MV saa apua ostotoiminnassa KTM:ltä, mikä tuonee merkittäviä säästöjä-
Sittemmin asiasta on kuultu myös muita aspekteja, kun KTM:n pääjohtaja Stefan Pierer sanoi, että "kukaan ei tarvitse Lucky Explorereita MV:ltä". Pian sen jälkeen KTM:n hallitukseen kuuluva Hubert Trunkenpolz oli todennut, että MV:n Lucky Explorer- projekti "on huono liikku", erityisesti 5.5:n kohdalla. Lisäksi hän oli livauttanut ilmoille KTM:n aikeen hankkia hallitseva osuus (vähintään 50,1 %) MV:n osakekannasta.
Pierer Mobility tai KTM eivät ole ainakaan vielä ottaneet haltuunsa MV Agustaa, mutta varmasti niillä on määräysvaltaa siihen, miten adventure-luokan pyöriä käsitellään yhteistyökuvion puitteissa.
Piererin pitkäaikainen kiinalainen yhteistyökumppani on CFMoto, kun taas MV tekee yhteistyötä QJ Motorin kanssa. Yritykset ovat kilpailijoita keskenään, joten hiertääkö tämä Piererin kantaa 5.5 Lucky Exploreriin?
AdvPulsen mukaan Sardarov oli todennut, että "olemme kumppaneita Piererin kanssa joissain asioissa, jaCFMotolla ei ole mitään tekemistä kanssamme." Hän myös totesi, että MV jatkaa QJMotorin kanssa muissa projekteissa, joihin kuuluu mm. moottoreiden valmistaminen.
Lucky Strike 9.5 mallin myynti alkaa kuitenkin vielä tämän vuoden lokakuussa, joskin se on alkuun rajoitettu vain 500 kappaleen erään ennen massatuotannon aloittamista.
9.5:n kolmisylinterisen moottorin tehoksi on ilmoitettu 125 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi 102 Newtonmetriä. Eli se on selkeästi tehokkaampi kuin nykyinen KTM:n 890 Adventure, Tiger 900, Africa Twin tai DesertX. Kyse on kuulemma "erilaisesta filosofiasta, erilaisesta moottorista ja erilaisesta alustan dynamiikasta". MV pitää mallinsa pääkilpailijana Ducatin Multistrada V2:sta. "Mikään muu ei pääse lähellekään", väitti Sardarov.
Ducati on katupainotteisempi, mutta 9.5:ssä on pitkäiskuinen Sachsin alusta ja 21/18-tuuman renkaat. Luvassa lienee maksimimäärä elektronisia järjestelmiä, maltillinen kokonaispaino ja korkeahko hinta.
Ainakaan vielä KTM ei ole vaatinut MV:n tuotteiden yhdenmukaistamista ja valmistuksen yhdistämistä, kuten se teki omistamiensa Husqvarnan ja GasGasin kanssa.
Sardarov on vakuuttanut pitävänsä MV Agustan autonomisena teknologisten alustojen suhteen ja luvannut, että 9.5 Lucky Explorer valmistetaan MV:n oman teknologian pohjalta.
Aiheesta aiemmin:
LAUANTAI 9.7.2022 11:24
MV Agustan adventuremallit tuotantoon ensi vuonna: Lucky Explorer 9.5 ja 5.5.
LAUANTAI 5.2.2022 10:44
MV Agusta saanut jo 15 000 ennakkotilausta tulevista adventuremalleistaan
SUNNUNTAI 28.11.2021 09:12
MV Agustan Lucky Explorer 9.5 seikkailupyörä: uusi moottori, runsaasti herkkuja
LAUANTAI 27.11.2021 16:47
MV Agusta: Lucky Explorer 5.5 -adventuremalli on sukua Cagiva Elefantille
TIISTAI 16.11.2021 09:09
MV Agusta julkistaa kaksi adventurepyörää EICMA:ssa