Molemmat mallit kulkevat siis Lucky Explorer -projektinimen alla, joten ne eivät ole vielä tuotantovalmiita, emmekä saaneet suoraa vastausta siihen, milloin mallit tulevat markkinoille. On myös oikeasti mielenkiintoinen kysymys, aikooko Cagiva-nimen omistava MV todellakin elvyttää tämän perinteisen italialaismerkin adventurepyörävalmistajana. Aikanaan uumoiltiin, että se tulisi ulos sähköpyöräbrändinä.
Cagivan Elefant-mallilla on kaksi kertaa voitettu Dakar-ralli, vuosina 1990 ja 1994. Kaikkiaan Cagivan pyörillä on otettu 59 etappivoittoa kyseisessä rallissa, eli neljänneksi eniten kaikista valmistajista ja sen Lucky Explorer -logo (alunperin "Lucky Strike", mutta tupakkamainonta on kiellettyä) ja väritys yksi ikonisimpia. Niin, ja silloin moottorit ovat olleet Ducatin valmistamia V-twinejä.
MV Agustan Lucky Explorer -hankkeen taustalla on elvyttää nimen kisaperinne ja hehkuttaa suurten afrikkalaisten rallien perintöä, rakentaa offroad-henkinen seikkailupyöräyhteistö ja saada näitä osallistumaan online- ja offline-tapahtumiin.
Projektin etenemistä voi jo seurata www.luckyexplorerproject.com -sivustolla netissä ja Instagramissa @luckyexplorer.official -sivulla.
Alun perin aikanaan Cagiva osti itselleen Ducatin ja MV Agustan, mutta asiat eivät etene aina kovin suoraviivaisesti. Ei nyt kuitenkaan tällä kertaa upottauduta kokonaan historiaan, vaan edetään 5.5-mallista.
Kiinnostus adventurepyöriä kohtaan tuntuu kasvavan koko ajan, joten ei ole ihme, että MV haluaa ottaa omansa. Sekä 5.5 että 9.5. -mallit ovat vanhojen erämaapyörien moderneja tulkintoja.
5.5.
5.5-versiossa on kiinalaisen QJ:n valmistama moottori ja mallia on kehitetty läheisessä yhteistyössä sen kanssa. Innoittajana on toiminut tietenkin Elefant-malli. Pyörässä on tilavuudeltaan 554 cm3 kokoinen 8-venttiilinen nestejäähdytteinen rinnakkaistwini, jonka teho on 35 kW / 47.6 hv / 7.500 r/m. Maksimivääntö on 51 Nm / 5.500 r/m.
Vaikka pyörän moottori on genreen pienehkö, sen runkomittojen pitäisi tarjota isompien pyörien ajomukavuus.
Tyyli on yhtenäinen 9.5-mallin kanssa ja erämaarallien innoittama, monet tyylilliset asiat yhdistävät, kuten etupään alue ja vahvat käsisuojat. Molemmissa sivupaneeli suojaa jäähdytintä, ja siinä näkyy samanlainen puoliympyrän muotoinen visuaalinen elementti.
Lisäksi molemmissa on etujarrun suojus, jossa on lippa takaamassa jarrulevyille riittävästi ilmavirtaa.
5.5-malli on paitsi varustettu pienemmällä moottorilla, siinä on vain 5" TFT-mittaristo ja huomattavasti vähemmän elektroniikkaa, kuin suuremmalla moottorilla ja monipuolisemmilla elektronisilla avustavilla järjestelmillä rikastetussa 9.5.-lippulaivamallissa. Siitä tarinaa erikseen.
5.5. tekniset tiedot:
- Moottori: kaksisylinterinen 4-tahtinen, 8-venttiilinen nestejäähdytteinen rivimoottori. DOHC. Tilavuus 554 cm3. Puristussuhde 11,5:1. Poraus x isku 70.5x71 mm. Maksimiteho (kampiakselilta) 35 kW / 47.6 hv / 7.500 r.p.m. Maksimivääntö 51 Nm / 5.500 r.p.m. Kytkin märkä, monilevyinen. 6 vaihdetta.
- Runko: korkealujuuksinen terästrellisrunko. Etuvanne valettu, pinnat, 3"x19". Takana valettu pinnavanne 4,25" x 17". Renkaat: etu 100/80 - ZR 19 tubeless, taka150/70 - ZR 17 tubeless. Etujousitus: KYB “upside down” -teleskooppi. Paluuvaimennus ja jousen esijännitys säädettävissä. Putken halkaisija 43 mm, joustomatka 135 mm. Takana KYBin monovaimennin, puristusvaimennus ja jousen esijännitys säädettävissä. Jarrut: edessä kaksi kelluvaa teräslevyä, halkaisija 320 mm, nelimäntäinen Brembon satula. Takana yksi 260 mm teräslevy, Brembon kaksimäntäinen satula. ABS-järjestelmä Boschin käsialaa.
- Täysvärinäyttö TFT 5” Full HD. Bluetooth liitettävyys, GPS-siru. My Ride sovellus navigointiohjelmineen.
- Mitat: Akseliväli 1.505 mm. Pituus 2.220 mm. Leveys 915 mm. Istuinkorkeus 860 mm. Maavara 210 mm. Kuivapaino 220 kg. Polttoainetankin tilavuus 20l. Huippunopeus 160 km/h.
- Täyttää Euro 5 -normit. Yhdistetty polttoaineenkulutus 3,8 l. CO2-päästöt 87 gr /km.
Aiheesta aiemmin:
Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä
MV Agusta julkistaa kaksi adventurepyörää EICMA:ssa
MV Agusta Brutale 1000 Nürburgring: ei se teho 215 hv, vaan pyörän sietämätön keveys