MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

Molemmat mallit kulkevat siis Lucky Explorer -projektinimen alla, joten ne eivät ole vielä tuotantovalmiita, emmekä saaneet suoraa vastausta siihen, milloin mallit tulevat markkinoille. On myös oikeasti mielenkiintoinen kysymys, aikooko Cagiva-nimen omistava MV todellakin elvyttää tämän perinteisen italialaismerkin adventurepyörävalmistajana. Aikanaan uumoiltiin, että se tulisi ulos sähköpyöräbrändinä.

Cagivan Elefant-mallilla on kaksi kertaa voitettu Dakar-ralli, vuosina 1990 ja 1994. Kaikkiaan Cagivan pyörillä on otettu 59 etappivoittoa kyseisessä rallissa, eli neljänneksi eniten kaikista valmistajista ja sen Lucky Explorer -logo (alunperin "Lucky Strike", mutta tupakkamainonta on kiellettyä) ja väritys yksi ikonisimpia. Niin, ja silloin moottorit ovat olleet Ducatin valmistamia V-twinejä.

MV Agustan Lucky Explorer -hankkeen taustalla on elvyttää nimen kisaperinne ja hehkuttaa suurten afrikkalaisten rallien perintöä, rakentaa offroad-henkinen seikkailupyöräyhteistö ja saada näitä osallistumaan online- ja offline-tapahtumiin.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

Projektin etenemistä voi jo seurata www.luckyexplorerproject.com -sivustolla netissä ja Instagramissa @luckyexplorer.official -sivulla.

Alun perin aikanaan Cagiva osti itselleen Ducatin ja MV Agustan, mutta asiat eivät etene aina kovin suoraviivaisesti. Ei nyt kuitenkaan tällä kertaa upottauduta kokonaan historiaan, vaan edetään 5.5-mallista.

Kiinnostus adventurepyöriä kohtaan tuntuu kasvavan koko ajan, joten ei ole ihme, että MV haluaa ottaa omansa. Sekä 5.5 että 9.5. -mallit ovat vanhojen erämaapyörien moderneja tulkintoja.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

5.5.

5.5-versiossa on kiinalaisen QJ:n valmistama moottori ja mallia on kehitetty läheisessä yhteistyössä sen kanssa. Innoittajana on toiminut tietenkin Elefant-malli. Pyörässä on tilavuudeltaan 554 cm3 kokoinen 8-venttiilinen nestejäähdytteinen rinnakkaistwini, jonka teho on 35 kW / 47.6 hv / 7.500 r/m. Maksimivääntö on 51 Nm / 5.500 r/m.

Vaikka pyörän moottori on genreen pienehkö, sen runkomittojen pitäisi tarjota isompien pyörien ajomukavuus.

Tyyli on yhtenäinen 9.5-mallin kanssa ja erämaarallien innoittama, monet tyylilliset asiat yhdistävät, kuten etupään alue ja vahvat käsisuojat. Molemmissa sivupaneeli suojaa jäähdytintä, ja siinä näkyy samanlainen puoliympyrän muotoinen visuaalinen elementti.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

Lisäksi molemmissa on etujarrun suojus, jossa on lippa takaamassa jarrulevyille riittävästi ilmavirtaa. 

5.5-malli on paitsi varustettu pienemmällä moottorilla, siinä on vain 5" TFT-mittaristo ja huomattavasti vähemmän elektroniikkaa, kuin suuremmalla moottorilla ja monipuolisemmilla elektronisilla avustavilla järjestelmillä rikastetussa 9.5.-lippulaivamallissa. Siitä tarinaa erikseen.

5.5. tekniset tiedot:

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

  • Moottori: kaksisylinterinen 4-tahtinen, 8-venttiilinen nestejäähdytteinen rivimoottori. DOHC. Tilavuus 554 cm3. Puristussuhde 11,5:1. Poraus x isku 70.5x71 mm. Maksimiteho (kampiakselilta) 35 kW / 47.6 hv / 7.500 r.p.m. Maksimivääntö 51 Nm / 5.500 r.p.m. Kytkin märkä, monilevyinen. 6 vaihdetta.
  • Runko: korkealujuuksinen terästrellisrunko. Etuvanne valettu, pinnat, 3"x19". Takana valettu pinnavanne 4,25" x 17". Renkaat: etu 100/80 - ZR 19 tubeless, taka150/70 - ZR 17 tubeless. Etujousitus: KYB “upside down” -teleskooppi. Paluuvaimennus ja jousen esijännitys säädettävissä. Putken halkaisija 43 mm, joustomatka 135 mm. Takana KYBin monovaimennin, puristusvaimennus ja jousen esijännitys säädettävissä. Jarrut: edessä kaksi kelluvaa teräslevyä, halkaisija 320 mm, nelimäntäinen Brembon satula. Takana yksi 260 mm teräslevy, Brembon kaksimäntäinen satula. ABS-järjestelmä Boschin käsialaa.
  • Täysvärinäyttö TFT 5” Full HD. Bluetooth liitettävyys,  GPS-siru. My Ride sovellus navigointiohjelmineen.
  • Mitat: Akseliväli 1.505 mm. Pituus 2.220 mm. Leveys 915 mm. Istuinkorkeus 860 mm. Maavara 210 mm. Kuivapaino 220 kg. Polttoainetankin tilavuus 20l. Huippunopeus 160 km/h.
  • Täyttää Euro 5 -normit. Yhdistetty polttoaineenkulutus 3,8 l. CO2-päästöt 87 gr /km.
 

Aiheesta aiemmin:

Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä

MV Agusta julkistaa kaksi adventurepyörää EICMA:ssa

Tässä se on: 15-kertaisen maailmanmestarin kunniaksi rakennettu erikoismalli MV Agusta Superveloce "Ago"

MV Agusta Brutale 1000 Nürburgring: ei se teho 215 hv, vaan pyörän sietämätön keveys

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.

MV Agusta / Cagiva Lucky Explorer 5.5.