Lyhytjalkaisille kuljettajille adventuremoottoripyörät voivat joskus olla hankalia hallittavia, kun jalat eivät tahdo hitaassa vauhdissa tai paikallaan kunnolla ylettyä maahan.
Ongelman ratkaisemiseksi tarjolla on erilaisia ratkaisuja, kuten madallettuja istuimia tai istuimen korkeuden säätö. Myös jousituksen joustopituutta voidaan lyhentää, jolloin pyörää saadaan alemmas. Viime mainittu vaikuttaa kuitenkin pysyvästi pyörän ajo-ominaisuuksiin.
Sen sijaa Triumphin uusi toiminto, jolle se on antanut nimen "Active Preload Reduction", aktiivinen esijännityksen vähentäminen, laskee pyörän takapäätä 20 mm pelkällä napinpainalluksella. Edellytyksenä on, että Tiger 1200:ssasi on Showan semiaktiivinen jousitus. Ominaisuutta voi käyttää vain hitaissa nopeuksissa tai pysähdyttäessä.
Takapään alentaminen helpottaa paitsi pyörän hallintaa sinänsä, myös pyörän kyytiin ja siitä pois nousemista.
Erinomaisen hienoa on se, että takapään alaslaskeminen tulee käyttöön pelkällä napinpainalluksella. Hienoa on myös se, että ominaisuus on toteutettu ohjelmistopäivityksellä. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla on nyt Triumph Tiger 1200, jossa on Showan semiaktiivinen alusta, saat alennustoiminnon käyttöösi, kun seuraavan kerran käytät pyöräsi maahantuojan valtuuttamassa huollossa.
Toiminto sijoittuu ohjaustangon oikean pään ohjauskuutioon. Uusiin Tiikereihin ominaisuus on asennettu valmiiksi.
Vaikka uusi toiminto ei mahdollista kaikille isolla Tikrulla ajamista, niin se lisää yhdessä istuimen korkeudensäädön kanssa potentiaalista käyttäjäjoukkoa.
Normaalisti Tiger 1200 GT -mallien, GT Pron ja GT Explorerin istuinkorkeus on istuin ylemmässä asennossa 870 mm ja alemmassa 850 mm. Offroad-kelpoisempien Tiger 1200 Rally mallien, Rally Pron ja Rally Explorerin, vastaavat luvut ovat 895 mm ja 875 mm. Ohuemmalla istuimella päästään GT-malleissa matalimmillaan 830 mm:n ja Rally-malleissa 855 millimetriin.
Kun näistä luvuista laskee vielä 20 mm pois, ymmärtää, miten merkittävä asia se on. Ja vain napinpainalluksella.
Vastaavantyyppinen ominaisuus on käytössä Harley-Davidson Pan Americassa ja Ducatin Multistrada V4:ssä.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 17.2.2022 11:39
Motouutiset koeajaa: Triumph Tiger Sport 660 – edullinen ensipyörä
TORSTAI 27.8.2020 13:50
Motouutiset koeajaa: uusi Triumph Tiger 900 Rally Pro – seikkailutiikeri
KESKIVIIKKO 29.5.2019 07:02
Tutustumisajossa Triumph Tiger 1200 XCA: Ryhtimörkö