Yleisvaikutelma
Yleisilmeeltään Tiger 1200 on laadukas ja tehokas. Laitteet ja vivut toimivat vaivattomasti ja tarkasti. Ulkokuoresta uhkuu ympäröivän tilan haltuun ottava uho. Kaikki on isoa ja voimakasta, mutta samalla kevyttä ja herkkää.
Ajotuntuma ja moottori
Kolmisylinterisen kuutiotilavuudeltaan 1215 cm3 moottorin 139 hevosvoiman teho ja 122 Newtonmetrin vääntö välittyvät estoitta, luotettavan oloista luistonestoa lukuunottamatta. Tästä rajoitteesta pääsee kuitenkin napista säätämällä asteittain eroon. Siinä missä Triumphin kilpakumppanit saavat testikuskimme valittelemaan tarpeettoman louhosmaisia järkäletwinejä ja niiden merkitystä, Trumpan kone tuo esiin molempien maailmojen parhaat puolet: twinien estottoman väännön, rivinelosen tasaisen käynnin ja konstailemattoman huipputehon läpi koko kierrosalueen.
Fiilikseltään Tiger 1200 on innokas menijä, josta löytyy kaikki lisävarusteet, joita toivoa saattaa. Tässä tutustumisajossa käymme läpi muutamien ensimmäisenä eteentulevien ominaisuuksien vaikutusta kokonaisuuteen.
Alusta & Jarrut
Pyörässä on sähköisesti säädettävä aktiivijousitus, joka mahdollistaa alustan nopean mukauttamisen muuttuviin tieoloihin. Ajokorkeus ja iskunvaimennus säätyvät nopeasti, ja eron huomaa.
Epätasaisella pinnalla ja hitaissa paikoissa pyörän alusta käyttäytyy oudosti. Keula tuntuu ylikireältä, ja takajousen käytös tuntuu siltä kuin takaswingin nivellys olisi jalkatappien etupuolella, ja näin olo on kuin keinussa. Tehokkaaseen ja painavaan pyörään sovitettu kireä keula käyttäytyy siis epätasapainoisen tuntuisesti takajousituksen kanssa.
Jarrut ovat erinomaiset, vaikka ajoittain sortuvat yliherkkään tuntumaan. Tavalliselle kadun tallaajalle tällaiset Brembon toimittamat supertehokkaat pysäyttäjät ovat ennenkin aiheuttaneet tällaisia reaktioita. Tarpeetonta elostelua, vaiko tottumiskysymys ja aitoa lisäarvoa?
Näyttö ja lisälaitteet
Ajotietokone on loistava, monipuolinen ja helppo käyttää. Kaikki säädöt löytyvät nopeasti ja jopa teemaa voi muuttaa. Mittarit eivät ole perinteisen taulun tavoin naulattuna paikalleen, vaan ovat vain pikseleitä ruudulla. Värimaailmoja ja mittarien tyylejä oli useita ja mittarin sai monenmuotoiseksi ja haluamaansa kulmaan.
Triumphissa oli myös molempiin suuntiin toimiva vaihtoavustin, mutta minkäänasteiseksi quick shifteriksi sitä ei sovi kutsua (ei sillä että kukaan kutsuikaan). 400 km jälkeen tuon avustimen halusi jo pois päältä, kun itse huomasi kykenevänsä nopeampiin ja pehmeämpiin vaihtoihin. Paino sanalla nopeampiin, koska kummasti koneisto antoi odottaa seuraavaa vaihdetta. Tämän hintaiselta pyörältä olisi sopinut odottaa vähintään kuljettajan tasoista shifteriä. Tästä syystä muutoin erinomainen vaihteisto ei saa täysiä pisteitä.
Nopeasti ja helposti säädettäviä ajomoodeja oli useita. Asetukset sekoittivat keskenään moottorin tehokarttaa, alustan asentoa ja säätöjä, sekä ABS-järjestelmän ja luistoneston herkkyyttä, luodakseen kuhunkin ympäristöön keskimäärin sopivan yhdistelmän. Rider-ajomoodi oli tyhjä, ja siihen sai määritellä ja esiasentaa itseään miellyttävän asetusten yhdistelmän.
Ergonomia
Pyörässä istuu todella ryhdikkäästi, jos ei anna kropan herpaantua. Ylileveä ote sarvista yhdistettynä tilavaan ohjaamoon vievät helposti asentoa taakse, alaselkää rasittavaksi suorilla käsillä roikkumiseksi. Tämä haittaa ohjausta ja verenkiertoa, mutta on toki yleinen ongelma tämän genren jumbopyörissä.
Kaikkiin nappeihin ja vipuihin ylettyy helposti, ja jopa sähköisesti säädettävä tuulilasi säätyy milloin tahansa helposti.
Pisteet | ||
Triumph Tiger 1200 XCA | Arvosana | Painotettu arvosana* |
Moottori 20% | 5 | 100 (100) |
Jousitus/alusta 10% | 3,5 | 35 (50) |
Voimansiirto/kytkin 10% | 3,5 | 35 (50) |
Vaihteisto 5% | 4 | 80 (25) |
Jarrut 15% | 5 | 75 (75) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 15% | 4 | 60 (75) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 5 | 25 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 5 | 50 (50) |
Hinta 10%: XCA 1200 27 000 € | 2 | 20 (50) |
Jokerikerroin | +-0 | ei pyöristy |
Yhteensä | 4,55 pistettä asteikolla 0-5 | 455 (500) |
* = suluissa täydet pisteet. |
Varusteita ja ominaisuuksia:
- - 10kg aiempaa kevyempi
- - Avaimeton käynnistys
- - Vaihdeavustin molempiin suuntiin
- - Mäkilähtöavustin
- - TFT-mittariston 3 lisäteemaa
- - Renkaiden ilmanpaineenvalvonta
- - Adaptiiviset LED-kaarreajovalot
- - Lämmitettävät istuimet
- - CNC-jalkatapit
- - LED-sumuvalot
- - Elektronisesti säätyvä Touring tuulilasi
- - Arrow titaani-hiilikuitu-äänenvaimennin
- - Ajomoodit: Rider, Off Road Pro, Off Road, Rain, Road ja Sport.
Lisätietoja maahantuoja Biketeamin sivuilta täältä.
Tekniset tiedot | |
Moottori | rivikolmonen, 12 venttiiliä, DOHC |
Tilavuus | 1215 cc |
Sylinterin halkaisija/iskunpituus | 85 x 71.4 mm |
Maksimiteho | 139 hv / 102 kW @ 9300 kierr/min |
Maksimivääntö |
123 Nm @ 6200 kierr/min |
Polttoainejärjestelmä | Ride by wire, polttoaineenruiskutus |
Vaihteisto | 6-vaihteinen |
Toisioveto | kardaani |
Runko |
Ristikkorakenne, terästä |
Takahaarukka |
Yksipuolinen, alumiiniseosta, kardaaniveto |
Etuvanne / rengas |
19 x 3,0 tuumaa / 120/70 R19 |
Takavanne / rengas | 17 x 4,5 tuumaa / 170/60 R17 |
Etujousitus | 48mm:n WP upside down -keula, säädettävä, joustovara 190 mm |
Takajousitus |
WP monoshock hydraulisesti säädettävä, joustovara 193 mm |
Jarrut edessä |
Kelluvat 305 mm:n tuplalevyt, Brembo monoblock, pois kytkettävä ABS |
Jarrut takana |
282 mm:n levy, kaksimäntäinen liukuva Nissin-puristin, kytkettävä ABS |
Pituus | 2248 mm |
Leveys | (Ohjaustanko) 885 mm |
Korkeus ilman peilejä | 1410 mm |
Istuinkorkeus | 790mm - 860mm |
Akseliväli | 1520 mm |
Keulakulma/jättö | 23.1º / 99,2 mm |
Polttoainesäiliö | 20 litraa |
Paino |
242-248 kg |
Huom. Edit 29.5. klo 11.53: lisätty tekniset tiedot -taulukko ja teho sekä vääntö juttuun.