BMW:n omien sanojen mukaan "CE 02 ei ole sähköskootteri tai sähkömoottoripyörä, vaan eParkourer, joka on tarkoitettu kaupunkeihin ja taajamiin". Kieltämättä se on pelkistetty ja futuristisen näköinen ja sähkömoottori sekä akkukäyttöisyys tuovat siihen oman lisänsä.
Hauska yhteensattuma: juuri viime viikolla julkistimme CE 02:n isosiskon tai -veljen koeajon: Motouutiset koeajaa Bemarin futuristisen sähköskootterin: tällaisiako tulevaisuuden kaksipyöräiset ovat?
Vaikuttaa siltä, että kaikki sähkömoottoripyörävalmistajat korostavat laitteidensa urbaania luonnetta. Ratkaisu on ymmärrettävä, sillä kaupungit ja kaupunkilaiset koetaan edelläkävijöiksi, ja urbaani ympäristö tukee akkujen varassa toimivien kaksipyöräisten rajallista ajomatkaa latauksella: tarve pitkiin ajomatkoihin ei ole niin suuri, vaan kaikki olennainen on lähellä, työ, oppilaitokset, kaverit.
Uutuuden huipputeho on kevariluokkaa 11 kilowattia / 15 hevosvoimaa ja sen huippunopeus on 95 km/h. Jatkuva teho on 6 kilowattia. Se on saatavilla aikanaan ainakin Saksassa myös 4 kW:n versiona, jolloin sen nopeus on rajoitettu 45 km/h.
Kevariversio kiihtyy mukavasti, ja sillä pysyy liikenteen mukana. Ajomatkaa latauksella luvataan WMTC-normin mukaan 90 kilometrin verran. Painoa pyörällä on 132 kg ja 4 kilowatin versiolla 119 kg.
Istumakorkeus on vain 750 mm.
CE 02:n ulkonäköä leimaavat pieneen pyörään isohkon näköiset renkaat, jotka sinänsä sopivat ajoon monenlaisessa maastossa. Musta on värityksen pääosassa ja Highline-versiossa tulee myös väriä mukaan mm. kultaiseksi anodisoidun etuhaarukan myötä.
Mukana tulee kaksi ajotapavalintaa "Flow" ja "Surf" vakiona ja tehdasoptiona on saatavilla myös "Flash". Ensin mainittu on optimoitu cruisailuun kaupunkiliikenteessä, kun taas "Surf" tarjoaa dynaamisemman ajonautinnon. "Flash"-moodi on sporttinen lisä osana Highline-lisävarusteita ja myös tehdasoptiona.
Pyörän mukana tulee 0,9 kW tehoinen ulkoinen laturi, jolla sen voi ladata normaalista virtapistokkeesta. Highlineen on optiona saatavilla 1,5 kW:n tehoinen laturi (11 kW:n versioon).
Teräksinen kaksoisputkirunko on vääntöjäykkä, ja edessä jousituksesta vastaa teleskooppivaimennin, takana on puolestaan monovaimennin, takahaarukka on yksiaisainen. Leveät renkaat on asennettu alumiinivaluvanteille.
Edessä levyjarru on varustettu ABS-toiminnolla.
TFT-näyttö on helppolukuinen ja siitä selviävät mm. nopeus ja akun latauksen tila. CE 02:ssa on myös USB-C-latausportti matkapuhelimen latausta varten.
BMW Motorradin Connected -appin avulla älypuhelimesi kertoo latauksen tilan ja valmistumisen Bluetoothin kautta aivan kuin isoveli CE 04:ssäkin.
Highline-mallissa älypuhelinta voidaan käyttää mittariston lisänäyttönä ja ohjata sitä ohjaustangon painikkeilla. Appin avulla voi myös tallentaa omia ajoreittejään.
Pyörä sopii kaksi päällä ajamiseen, ja se on varustettu varashälyttimellä sekä peruutusassistentilla. Käynnistys ja ajo tapahtuvat avaimettomasti.
Tätä kirjoitettaessa ei ole tietoa, milloin pyörä tulee myyntiin.
Aiheesta aiemmin:
BMW:n uutuussähköskootteri CE 04: futuristinen kulkine urbaaniin ympäristöön
BMW: sähkömoottoripyörä tulossa, mutta ei vielä vuosiin
BMW esitteli Vision DC Roadster -konseptin: bokserimoottorin sähköinen herääminen