Viime kesänä tehty Vison DC Roadster -konseptin esittely pani uumoilemaan, että BMW:n ensimmäinen sähkömoottoripyörämalli luuraa jo oven takana. Nyt BMW kertoo kyllä kehittelevänsä sähkömoottoripyörää, mutta että sen julkistamiseen saattaa kulua vielä vuosia.
Joulukuussa 2019 pieni joukko mp-journalisteja sai Ranskassa esimakua BMW:n E-Powerista, sähköisestä roadsterista. Prototyyppi oli Rideapartin mukaan karkeasti kokoonkyhätty tekele, jossa oli osia merkin hybiridiautoista, ja tarkoituksena ilmeisesti olikin lähinnä esitellä yrityksen sähköisen voimantuottolinjan potentiaalia enemmän kuin kertoa hankkeen tilasta.
BMW Motorradin kehitysjohtaja Christoph Lischka kertoi samalla, että BMW liikahtaa eteenpäin hankkeessa vasta, kun se pystyy luotettavasti osoittamaan, että pyörän ajomatka latauksella pystytään kasvattamaan vähintään 200 kilometriin.
Cycle Wordin haastattelussa BMW Motorradin johtaja Tri Markus Schramm totesi, että yksi sähköinen mp-malli on tulossa viiden vuoden sisällä. Hän tosin painotti, että se olisi kehitetty kaupunkiympäristöön lisäten, ettei näe kovin todennäköisenä mitään sähköistä offroad-, touring- tai sportbike-segmenteissä.
Kaupunkinopeuksissa ajomatka latauksella on merkittävästi pidempi kuin maantievauhdilla.
Äskettäin julki tullut langattoman latauksen patentti kertoo osaltaan, että BMW tutkii vakavissaan sähkömoottoripyörien valmistusta.
Voi olla, että C Evolution sähköskootterin jo vuonna 2016 markkinoille tuonut yritys haluaa rauhassa seurata esimerkiksi sitä, miten Harley-Davidson onnistuu Livewire-sähkömoottoripyöränsä kanssa. Sen tuotantohan on ontunut pahasti ja lienee edelleen myöhässä. Asiakaskysynnästä ei toki vielä ole todellista tietoa.
BMW:llä on joka tapauksessa varaa ottaa asia rauhallisesti, sen myynti tuntuu sujuvan tällä hetkellä muutenkin, ja perusteknologia konsernissa lienee hallinnassa. Kiireettömyyden voi pistää myös sen piikkiin, että akkuteknologia voisi ottaa vielä pari loikkaa eteenpäin, ennenkuin ratkaiseva askel sähkömoottoripyörien valmistukseen tapahtuu.