– ... Mitä tapahtuisi, jos korvaisimme bokserimoottorin sähkömoottorilla ja akuilla? Vision Bike osoittaa sen, miten pystymme säilyttämään BMW:n identiteetin omaperäisessä muodossa ja samalla esittelemään jännittävää, uudenlaista ajamisen nautintoa, selittää BMW Motorradin desing-johtaja Edgar Heinrich.
– Jokainen, joka on kokeillut sähkömoottoripyöräilyä käytännössä, tietää että kaksipyöräisellä ajaminen on aivan yhtä jännittävää, vaikka voimalähteenä olisikin sähkö. Kova vääntö heti lähdössä takaa henkeäsalpaavan kiihtyvyyden.
Sähkömoottoripyörässä akku, toisin kuin perinteisessä moottoripyörässä, on suurin tilaa vievä komponentti, sähkömoottori itsessään on pienikokoinen.
BMW Motorrad Vision DC Roadsterissa asia on toteuttu siten toisin. Korvaamalla entisen moottorin akustolla, on saatu aikaan pitkittäisesti ja pystyyn soviteltu akku, ja jäähdytystä varten entisen moottorin sylintereiden tilalle on asennettu jäähdytysrivat ja venttiilit. Myös tässä pyörässä, kuten jo ensimmäisessä Max Frizin vuonna 1923 suunnittelemassa bokserimoottorissa, jäähdytyksen hoitaa ilma.
Suuri akusto on sijoitettu keskelle alumiinista työstettyä runkoa. Sekä akku että jäähdyyselementit ovat kallistetut samalla tavalla ja antavat dynaamisen, eteenpäin vievän vaikutelma. Kun pyörän virta kytketään päälle, jäähdytyselementit siirtyvät hieman ulospäin ja osoittavat samalla, että pyörä on ajovalmis.
BMW Motorrad Vision DC Roadsterista ei annettu vielä mitään teknisiä tietoja, mutta odotamme mielenkiinnolla, mitä EICMA:ssa on nähtävillä. Jokainen voi nähdä oheisista kuvista, miten suurta painoa on pantu visuaalisille yksityiskohdille. Harjattu, työstetty alumiini ja LED-valot, Duolever-keinuhaarukka ja hiilikuitu leimaavat pyörää.