Uusi R 18 Roctane liittyy R 18, R 18 Classic, R 18 B ja R 18 Transcontinental malliperheen joukkoon viidentenä jäsenenä. Sekä teknisesti että visuaalisesti tuore malli lainaa klassisia BMW:n bokserimalleja, kuten R 5:sta ja vie fokuksen takaisin moottoripyöräilyn olennaisimpiin asioihin. Malli on puristinen ja bokserimoottori on ajonautinnon keskiössä.
Pyörässä yhdistyvät klassinen ja selkeä muotoilu sekä moderni teknologia. "Yhdistelmä tarjoaa ainutlaatuisen tunnelmallisen ajokokemuksen, ja mallia luonnehtii taitava muotoilukieli, jossa takaosa edustaa virtaviivaista suunnittelua", Bemari hehkuttaa.
BMW:n isokokoisin mattamusta bokserimoottori tarjoaa vahvaa vääntöä. Kone on sama kuin muissakin R 18 -sarjan malleissa. Ilmajäähdytteinen bokserimoottori edustaa merkin jo ainakin vuodesta 1936 lähtien noudattamia moottorisuunnittelun periaatteita. Sen tilavuus on 1 802 cm3 ja maksimiteho 67 kW / 91 hv / 4750 rpm. Maksimivääntö on yli 150 Nm kierrosvälialueella 2000-4000 rpm. Luvassa on siis jykevää vääntöä ja ainutlaatuinen saundi. Moottorin musta väri sopii hienosti tummakromiseen pakoputkistoon.
Kaksoiskehtorunko on teräksestä ja vedon takapyörälle vie avoimena pyörivä kardaaniakseli. Pyörässä on paljon mielenkiintoisia tyylillisiä yksityiskohtia.
Roctanessa on teleskooppietuhaarukka, cantilever-takaswingi, monovaimennin ja valuvanteet. Edessä on 21-tuumainen ja takana 18-tuumainen vanne ja molemmissa päissä on levyjarrut. Edessä on tuplalevy, ja takana yksi. Jarrusatulat ovat nelimäntäisiä. Rengaskoko on edessä 120/70 B 21 ja takana 180/55 B 18.
Jousitus ja vaimennus on toteutettu perinteisellä tekniikalla, eli elektroniikka loistaa poissaolollaan. Takavaimentimen jousen esijännitys on säädettävissä. Etuteleskoopin putkihalkaisija on 49 millimetriä ja joustomatka 120 mm. Takana joustoa on 90 mm.
Ulkonäölle leimaa-antavan baggerimäisesti laskevan – ja hienosti muotoillun – peräosan lisäksi antavat kaksiosainen istuin, astinlaudat ja korkealle nostettu apinakiikkumainen ohjaustanko. Siihen on ripustettu lisäksi vilkut varsin uniikin näköisesti.
Astinlautojen sijoitus yhdessä istuimen ja ohjaustangon kanssa antavat rennon ja ergonomisen ajoasennon, BMW lupaa.
Sivulaukut ovat kumpikin tilavuudeltaan 27 litraa, ja maalattu pyörän värityksen mukaan. Lisävarusteena on saatavilla mm. tuulilasi ja lisäajovalot.
Värivaihtoehtoja on kolme: musta, Mineral grey metallic matt ja Manhattan metallic matt.
Elektroniikkaa
R 18 Roctanessa on kolme ajotapavalintaa Rain, Roll ja Rock sekä ASC (Automatic Stability Control). Lisäksi siinä on moottorin väännön hallinta vakiona. Lisävarusteoptiot, kuten peruutusvaihde helpottaa pyörän siirtelyä ja mäkilähtöavustin lähtemistä hankalissa paikoissa. Malliin saa myös lämpökahvat lisävarusteena.
Adaptiivinen led-ajovalo on iso ja pyöreä, kuten tämäntyyppisiin pyöriin kuuluukin, kuten myös siihen integroitu mittaristo. Ja polttoainetankki ja lokasuojat ovat metallia.
Pyörässä on avaimeton käynnistys, mutta ohjauslukko toimii avaimella.
Pyörän ulkonäössä ja tekniikassa on paljon vaikutteita vuosimallin 1936 R5-mallista. Se tekee kunniaa miltei kaikille Bemareille aina 1970-luvulle asti, jotka olivat omalla tavallaan hyvin paljon tämän näköisiä.
"Berlin Built" -sanat mittaristossa kertovat siitä, että uusi R 18 Roctane on valmistettu BMW Motorradin Berlin-Spandaun tehtaalla.
Koko R 18 -mallisarja on lisäksi tehty helposti kustomoitavaksi.
Aiheesta aiemmin:
BMW:ltä jättijulkistus: luksustoureri R 18 Transcontinental ja cruisailuun R 18 B baggeri
Hienosti rakennettu BMW R 18 – mutta miksi sen nimi on "Iron Annie"?
BMW esittelee: R 18 Dragster by Roland Sands
Uusi BMW: klassistakin klassisempi R 18 Classic – isku Harleyn vyön alle
Tässä se nyt lopulta on: jättibokserilla varustetun BMW R 18 kruiserin "virallinen" versio
BMW R 18 B "Heavy Duty" – kovaan käyttöön customoitu, rakentajana sceneguru Fred Kodlin
Watsonian valmisti tyyliin sopivan sivuvaunun BMW:n isoon R 18 Classic-cruiseriin
Peltimiehen kustomoinnin jäljiltä BMW:n iso bokseri R 18, muuttuu huikeaksi kaunottareksi