Roland Sands esitteli luomuksensa Long Beachilla keskiviikkona 5.8. Sands riisui jo ennestään varsin pelkistetyn BMW R 18 -mallin suoralinjaiseksi dragsteriksi. Kaikki tämä massiivisen 1,8 litraisen bokserimoottorin kunniaksi.
– Kun moottori on näkyvästi niin keskeinen osa pyörää, ajattelin välittömästi muskeliautoja. Perheelläni on aina ollut halu ajaa nopeasti, ja isäni oli drag racer, joten minusta oli mieltä siinä, että riisuin pyörän käsittämään vain olennaisimman, ja annoin sille muodon kulkea nopeasti suoralla radalla, Roland Sands kertoi motiiveistaan.
BMW R 18 esiteltiin tuotantoversiona huhtikuussa 2020, mutta valmistaja esitteli kruiseristaan eri versioita mm. viime vuoden EICMA-messuilla, ja jo sitä aiemminkin.
Pyörän juuret ovat valmistajan omassa historiassa, R 5 -mallissa, ja sen fokus on muutenkin siinä, mikä on olennaisinta moottoripyörässä. Puristinen, vähän elektroniikkaa ja moottori ajonautinnon osalta keskeisessä roolissa. Jättibokseri jatkaa BMW:n perinteisten ilmajäähdytteisten koneiden vuonna 1923 alkanutta historiaa.
Roland Sands loi myös kaksi eri kokoelmaa alumiiniosia R 18 Cruiserin tultua markkinoille: “Machined” ja “2-Tone-Black”. Molempiin kuuluu etu- ja takavanne, jotka ovat saatavilla erikokoisina kuin vakiomallit. Lisäksi alumiinista jyrsimällä valmistettuihin osiin kuuluu nopeusmittarin kotelo, ohjaustangon kiinnittimet, peilit jne.
R 18 Dragsteriin Sands käytti “2-Tone-Black” -sarjan osia. Pyörän etuosa otettiin BMW R nineT:stä. Sekä istuin että pakoputkisto valmistettiin vain tätä mallia varten.
Katso kuvat ja nauti.
Teksti Erkki Mäki
Kuvat: BMW