Vanha legendaarinen 1930-luvun "Täti Ju" eli kolmimoottorinen Junkers Ju 52 -rahti- ja liikennelentokone on tuttu monelle ilmailu- tai pienoislentokoneiden harrastajalle edelleen. Ju 52:sta vuodelta 1936 varustettuna rekisteritunnuksella D-AQUI ja maalattuna Lufthansan harmaa-mustaan värimaailmaan tuli erityisen tunnettu maailmanlaajuisesti. Amerikanvuosinaan 1970-1984 se oli rekisteröity Yhdysvaltoihin tunnuksella N52JU, mutta sen omistaja Martin Caldin risti sen "Iron Annieksi".
Juuri tämä lentokone inspiroi BMW Motorradin kumppania VTR Motorrad AG & VTR Customs'ia Schmerikonissa Sveitsissä, luomaan hyvin erilaisen custom-moottoripyörän, BMW R 18 "Iron Annien".
VTR Customsin käsialaa ovat mm. tankkiin integroitu nopeusmittari, joka muistuttaa vanhoja lentokoneen ohjaamon instrumentteja, tai pikakiinnikkeillä varustetut paneelit, kuten monissa lentokoneissa.
Ja tietenkin olennaisen tärkeää oli lainata Junkers 52:lle luonteenomaista piirrettä: alumiinipeltiä. Samalla pyörän istuin muistuttaa ratsastuksessa käytettävää satulaa ja värimaailma on tietenkin lainattu Iron Anniesta, mustaa ja harmaata.
Projektin raaka-aineena käytettiin BMW R 18 First Editionia. Kaikkein ensimmäiseksi moottori irrotettiin ja maalattiin mustaksi. Myös kaikki kromiosat maalattiin mustiksi, ja etuteleskoopin putket saivat DLC- (Diamond Like Carbon) päällysteen.
Ohjaamo tuotiin taaksepäin niin kapeana ja matalana kuin mahdollista korostamaan virtaviivaistettua muotoilua. Etuteleskooppi on 7 senttiä lyhyempi ja siinä käytetään Wilbersin korkeudeltaan säädettäviä iskunvaimentimia korostamaan pyörän kumarampaa asentoa.
Vanteet ovat Kineon käsialaa ja 18 sekä 21-tuumaiset.
Nopeusmittarin kellotaulu on käsin tehty ja kellovalmistaja Zeitzone Zurichin valmistama.
– Yksi suurista haasteista Iron Annien kanssa oli toisintaa takavaimentimien alueella jäähdytysrivat takaäänenvaimentimien alueelle. Näiden osien kaunis muotoilu ja samalla harmoninen kiinnittäminen aiheutti useita yrityksiä, VTR Customsin Daniel Weidmann kertoo alumiinin kanssa työskentelystä. Tähän kului loputtomasti aikaa, kun myös polttoainetankkiin sekä pyörän perään, jonka piti muistuttaa lentokoneen peräosaa.
– Tuntui miltei tuskalliselta tietoisuus siitä, kun näimme kaikkien käsintehtyjen osien kiillon ja hohteen, että ne pitäisi maalata. Lopulta olemme äärimmäisen tyytyväisiä lopputulokseen, sillä R 18 Iron Annie eroaa selvästi aiemmin tekemästämme Spitfirestä, joka on myös suunniteltu ilmailutyyliin.
Pyörä on tehty Geneve-järven rannoilla asuvalle asiakkaalle, ja jää ainoaksi laatuaan.
BMW R 18 Iron Annie by VTR Customs:
- Lähtökohta: BMW R 18 First Edition.
- Alumiinilevyosat: polttoainetankki, taka- ja sivupaneelit, ohjaamo, lokasuoja; VTR Customsin alumiinista käsintekemä.
- Etuhaarukka: lyhennetty ja DLC-pinnoitetut teleskooppiputket.
- Iskunvaimentimet: Wilbersin, korkeudeltaan säädettävät.
- Vanteet: Kineo etu 3.5 x 21", taka 6 x18".
- Renkaat: Avon Cobra, 120/70-21 ja 200/55-18.
- Ohjaustanko: ABM Vario Clip.
- Nopeusmittari: Customized by Zeitzone Zürich.
- Brake / clutch pump: Magura HC3.
- Istuin: VTR Customs & Yves Knobel Saddlery.
- Pakoputkisto: Walzwerk.
- Rekisterikyltin pidin: Berham Customs.
- Vilkut ja takavalot: Kellermann Atto.
- Ajovalo: HIGHSIDER.
- Maalaukset: VTR Customs & Freuler AG, Benken.