Lasten koeajotapahtuman toteutuksesta vastasi MotoJyskyn Otto Tengman, joka tunnetaan erityisen hyvin moottoripyöräkouluttajana sekä Lapissa järjestettävistä International Six Nights Enduro ja Adventure -prätkäsafareiden vetäjänä.
Miten ajamiset lasten kanssa sujuivat?
– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun lasten koeajotilaisuus oli näin isosti mukana messuilla. Kyse on kokonaan uudesta kohderyhmästä, joka on helppo saada innostumaan.
Prätkällä ajo innosti lapsia
– Kaiken kaikkiaan kolmen päivän aikana 621 yksilöä kävi ajamassa, ja se on mahtava suoritus. Tosin suurin osa heistä ajoi enemmän kuin kaksi kertaa. Jotkut jaksoivat jonottaa niin pitkään, että kävivät ajamassa kymmenestikin.
– Monet lapsista, vaikka olivatkin alkuun varovaisia, kun olivat eka kertaa ajamassa, innostuivat aivan tosissaan, ja puuhasta tuli heille päivän kohokohta, Otto Tengman myhäilee.
– Toivottavasti hommaa jatketaan ensi vuonnakin. Lasten laitteitakin oli ilmeisesti myyty, joten siinä on myös kaupallista järkeä.
Ennen ajoon lähtöä lapsille opetettiin ajon alkeet ja kerrottiin radan säännöt.
– Lapsille on oikeasti paljon helpompaa järjestää ajotapahtuma kuin aikuisille messujen yhteydessä. Aikuisille pitää olla asvalttirata, mutta liukas lattia on ok lapsille, sillä pyörien painopiste on matalalla ja vauhti on hiljainen.
– Lisäksi on pakko kehua sitä, miten hyvin lapset kuuntelivat ohjeita ja huomioivat toiset lapset radalla. Jos vertaa siihen, kun olemme vetäneet koeajoja aikuisille, niin aikuisilla on paljon opittavaa lapsilta. Lapset muistivat ohjeet, aikuiset eivät.
Millaisilla laitteilla lapset ajoivat?
– Lasten ajettavana oli Indianin e-FTR, Husqvarnan sähköpyörä sekä KTM:n e-Drive potkupyörät ja KTM:n SX-E5 sähköpyöriä. Sähkömoottoripyörät olivat todella suosittuja. Lisäksi oli neljä pikkumönkkäriä: CFMoton ja Kayo:n sähkömönkijät ja kaksi Polariksen bensakäyttöistä.
Sähkömoottoripyöriä lapsille kesäksi
Mitä MotoJyskylle muuten kuuluu? Oletteko taas kesällä Lapissa järjestämässä enduro- ja adventure-safareita?
– Jos vielä palataan noihin KTM:n SX-E5 pyöriin, niin meille on tulossa niitä kesäksi, joten meille voi tuoda lapsensa ajamaan, kokeilemaan ja harjoittelemaan. Pyrimme siihen, että niitä voi jatkuvasti varata, ja ajoiltoja olisi pari viikossa.
– Meille on lisäksi tulossa uudet ajomestat kesäksi, jolloin lapset pääsevät pellolle ajamaan.
Lappiin vielä paikkoja viimevuotisilla hinnoilla
MotoJysky oli läsnä myös KTM:n osastolla. Helmikuun 15. päivään asti yritys myy Lapin safareita tarjouksena viimevuotisilla hinnoilla.
– Kaikki kulut nousevat, niin meidänkin, joten joudumme hieman korottamaan osallistumismaksuja sen jälkeen. Paikkoja on edelleen jäljellä sekä enduro- että adventurepuolella, Otto Tengman kertoo.
Jos pitäisi kehua adventuresafariasi, niin mitä sanoisit?
– Adventuresafarit ajetaan 12-14 heinäkuuta. Ne ajetaan Lapissa Saariselän maisemissa seikkailupyörille ainutlaatuisilla reiteillä, sillä ne ovat riittävän leveitä ja eteneviä adventurepyörien ominaisuuksille. Suomessa ei missään ole luvallisia teitä, jotka olisivat niin haastavia. Reitistö on ainutlaatuinen, ja kuljettajat jaetaan ryhmiin kokemuksen, nopeuden ja kaluston mukaan.
Entä osallistujien ajotaitovaatimukset?
– Soratieajon pitää olla tuttua, ja ajamme kevyttä maastoajoakin aika suuren osan safarista. Pitää siis olla aiempaa kokemusta pyörän ohjaamisesta muuallakin kuin vain tien päällä. Tapahtuma on safari, joten nopeudella ei ole mitään väliä. Melkeinpä se, että on vähän innostunut menemään maaston puolelle, riittää. Reitti ei ole vaikea, vaan innostava, safarin arvoinen, Otto Tengman maalailee.
International Six Nights Enduro
Miten endurosafarit sitten eroavat?
– International Six Nights Enduro -safarit ajetaan 16.-18.7. ja 20.-22.7. Enduroreitit ovat pääsääntöisesti vauhdikkaita Suomen mittapuulla ja ajo sinänsä hyvin erilaista, koska reitti etenee koko ajan, ja päiväetäisyydet ovat pitkiä verrattuna totuttuihin endurotreeneihin. ISNE-päivämatkat ovat helposti jopa 100 kilometriä, normaaliin esimerkiksi 30 kilometrin enduroharjoittelusessioon verrattuna.
– Enduroreitit eivät ole liian vaativia, mutta niissä on omia teknisiä juttujaan välillä, kuten vesistöylityksiä sekä muutamia soita. Pääsääntöisesti polkuajo on jouhevaa ja maakiveä on aika paljon.
– Osaamisvaatimuksina endurolla on, että pitää osata ajaa rennosti etenevää vauhtia, eikä saa jännittää liikaa sitä, että välillä nopeus nousee totutusta kannonkiertämisestä. Siitä on valtavasti apua, että pystyy ajamaan rennosti seisten, koska ajetaan pitkiä jaksoja. Tapahtumat on suunniteltu aivan perusharrastajille, muttei ihan vasta-alkajille.
– Meillä on mukana yllättävän paljon kisakuljettajia osallistumassa, mutta haluan painottaa, että kyse ei ole kilpailusta. Tarkoitan sitä, että kukaan ei aja omien taitojensa äärirajoilla, vaan mukavaa, etenevää nopeutta oman taitotasonsa puitteissa.
– Endurossa oli viime vuonna 11 eri ryhmää ja siten melkein yhtä monta taitotasoryhmää kuin ryhmääkin. Joskus välillä on kaveriporukoita, jotka muodostavat koko ryhmän. Niissä mennään sen vähiten kokeneen tai maltillisinta vauhtia ajavan mukaan, Otto Tengman kertoo.
Kannattaa siis pyörähtää MotoJyskyn sivuilla katsomassa, sopisiko ISNE-enduro tai adventuresafari ensi kesän ohjelmaan. MotoJysky kuljettaa perinteiseen tapaan myös osallistujien varusteita ja safarimpia renkaita perille, jos tarvetta on.
Aiheesta aiemmin:
Enduroa treenaamassa Riihimäellä MotoJyskyn opeissa
MP-Messut 2015: Kortittomatkin pääsevät kokeilemaan moottoripyörällä ajamista