Harley-Davidson tunnetaan suurimoottorisista raskaista kruisereistaan, mutta se on parhaillaan läpikäymässä pitkän aikavälin siirtymää muuttuakseen sähköiseksi brändiksi, kertoo pääjohtaja Jochen Zeitz.
"Jossain vaiheessa Harley-Davidson tulee olemaan täysin sähköinen, Zeitz kertoi Dezeen-lehdelle. "Se on pitkän aikavälin muutos, jonka täytyy tapahtua. Sitä ei kuitenkaan toteuteta yhdessä yössä."
Harley-Davidson julkisti uraauurtavan sähkömoottoripyöränsä LiveWiren jo 2018 ensimmäisenä suurena perinteisten bensiinimoottoripyörien valmistajana. Sähköistyminen on seuraava looginen askel 120-vuotiaan yrityksen kehityspolulla.
Yritys on Zeitzin mukaan koko olemassaolonsa ajan aina kehittynyt, eikä ole koskaan seissyt paikallaan.
"Nyt, kuten perustajat tekivät aikanaan yrittäessään kehittää tai keksiä jotain ainutlaatuista, niin se on jotain, mitä meidän täytyy brändinä tehdä yhtä lailla."
Zeitzin mukaan ikonisen merkin muuttuminen tarkoittaa fokusoimista ihmisiin, jotka eivät tyypillisesti aja isoilla moottoripyörillä, ja jopa heihin, jotka eivät aja ollenkaan.
"Uskon ikonisten brändien suuriin transformatiivisiin muutoksiin, mitä olen aina elämässäni tehnyt," Zeitz toteaa.
Muutoksen myötä Harley tavoittelee erityyppisiä kuluttajaprofiileja omaavia henkilöitä asiakkaikseen.
"On perinteiset ydinasiakkaat, mutta on myös aikalaisydinasiakkaat, lisäksi on unelmoijia; heitä, jotka haluaisivat ajaa, tai jotka vain uneksivat brändistä."
"Brändi ei inspiroi pelkästään heitä, jotka ostavat moottoripyöriä, se inspiroi myös muita, mikä on syynä siihen, että teemme niin isoja ponnistuksia varuste- ja lisävälinemyyntiin tuodaksemme brändin haluttavaksi laajemmille asiakaskunnille – asiakkaille, jotka saattavat ostaa tai olla ostamatta pyörän joku päivä"
Vaikka H-D tuottaa jo sähkömoottoripyöriä, Zeitz ei odota yrityksen hylkäävän bensiinimoottoreita lähitulevaisuudessa. Monet autovalmistajat ovat jo ilmoittaneet, että koko heidän tuotantonsa on sähköistä vuoteen 2030 mennessä.
Harley sen sijaan keskittyy ajattelemaan todella pitkällä aikavälillä.
"Se ottaa vuosikymmeniä, eikös? Mutta sinun täytyy myös ajatella vuosikymmenissä mieluummin kuin lyhyillä aikaväleillä, kun olet julkinen yritys. Meidän täytyy ajatella muutosta ja valmistautua siihen, minkä vuoksi Livewire syntyi."
Osana kehitystä ja suuntaa sekä brändin 120 vuotisjuhlan kunniaksi Harley muuttaa päämajansa parkkipaikan puistoiksi. Siitä lisää tässä jutussa: Harley-Davidson muuttaa päämajansa parkkipaikan motoristeille ja jalankulkijoille tarkoitetuksi viherpuistoksi
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidson Blue Edition: tämäkö on maailman kallein moottoripyörä, hinta 1,67 miljoonaa euroa?
Kari Kuusisaari: Suomen ensimmäinen Master-tason Harley-Davidson -mekaanikko
Superharvinainen navetan ylisille natseilta kätketty Harley-Davidson 1925 JDCB
Se ei enää ole Harley-Davidson, vaan se on Livewire One