KTM 790 Adventure esiteltiin ensi kerran vuonna 2018 ja se oli välitön menestys. 2020 sen korvasi 890 Adventure, mutta nyt pienempi malli palaa uusittuna isomman keskikokoisen rinnalle. Kilpailu keskiluokan adventurepyörien ostajien sieluista on kovaa sen jälkeen, kun Yamaha avasi pelin Tenerellään muutama vuosi sitten. Ja tänä syksynä joukkoon liittyivät vielä Suzuki V-Strom 800 E:llä ja Honda 750 Transalpillaan. Tätä taustaa vasten ymmärtää, että KTM haluaa pitää mallivalikoiman luokassa mahdollisimman laajana.
Uusitun KTM 790 Adventuren suunnittelu ja kehitystyö tehtiin KTM:n pesäpaikassa Itävallan Mattighofenissa, mutta valmistuksen hoitaa Kotarin läheinen yhteistyökumppani, kiinalainen CFMoto.
KTM:n tiedotteen mukaan CFMotolla on Kiinassa vaativat eurooppalaiset tuotantostandardit täyttävät tehtaat. KTM vastaa laadunvalvonnasta.
Uutuuden LC8c-moottori on täyttää Euro 5 normin päästövaatimukset, ja sen lukemat ovat samat kuin edellisessäkin versiossa. Tehoa se tuottaa 95 hevosvoimaa, 69,9 kW, 8000 rpm ja vääntöä 88 Nm/6500 rpm. Huippuvääntö tulee sataa kierrosta alempana kuin aiemmin.
Pyörän ketteryyden ja käsiteltävyyden pitäisi olla entisellään, mutta uutuus on entistä vakaampi tasavauhtisessa matka-ajossa. Myös kaarreominaisuudet ovat aiempaa tasapainoisemmat kiitos 20 % suurempien pyörivien massojen, väittää valmistaja.
Keihinin läppärungot on päivitetty vastaamaan herkemmin kaasukahvan liikkeisiin. Moottoriohjaus pystyy säätämään järjestelmän toimimaan varsin erilaatuisilla polttoaineilla, mikä sopii maailmanmatkailuun. Uuden ilmanpuhdistinkotelon myötä moottori hengittää vapaammin.
Uusittu Quickshifter+ vaihdeavustin mahdollistaa vaihtamiset ilman kytkintä. Huoltoväli on 15 000 kilometriä tai kerran vuodessa.
Vuosimallin 2023 KTM 790 Adventuressa on päivitetty luistokytkimen kitkalevyt. Lisäksi mallissa on 6-akselinen IMU-liiketunnistin eli Inertia Management Unit. Se ohjaa ja säätää eri antureilta saamansa datan pohjalta ajoavustimia kuten TC-pidonhallinnan/luistoneston ja ABS:n toimintaa sekä moottorijarrutuksen säätöä ja moottoriohjauksen sekä ajoavustimien ajo-ohjelmia.
790 Adventure on hyvin samanlainen kuin isompi KTM 890 Adventure. Muun muassa ABS-toiminto vaihtelee automaattisesti eri Ride-ohjelmien välillä, joten sitä ei tarvitse säätää erikseen esimerkiksi soratieajoon.
Demo-asetuksella kuljettaja voi käyttää kaikkia ajoavustimia ja -ohjelmia maksutta ensimmäiset 1500 kilometriä. Näin hän voi päättää, jos haluaa ostaa lisävarusteena olevia ominaisuuksia ja ajo-ohjelmia.
Pyörässä on WP APEX 43 mm etuhaarukka 200 mm joustoilla ja uusilla perusasetuksilla. Säädöiltään päivitetyn takapään iskunvaimentimen jousto on myös 200 mm ja on nyt varustettu jousen säädöllä.
Moottori on kromi-molybdeeniteräsputkesta ja -valukappaleista kootun rungon kantavana rakenteena. Takapään iskunvaimentimen sijoittelun ansiosta istuinkorkeus on vain 840mm.
Taloudellinen moottori ja 20-litran polttoainesäiliö mahdollistavat valmistajan mukaan jopa 450 kilometrin toimintasäteen. Kaksipaikkainen istuin säilyttää mukavuutensa pitkilläkin ajoretkillä. Istuin on helposti vaihdettavissa KTM PowerParts -valikoiman lämpö- tai yksipaikkaiseen istuimeen.
Polttoainesäiliön muotoilu jatkuu etuosan suojan kautta yhdysrakenteiseen etukatteseen. Tämä mahdollistaa kuljettajalle esteettömän näkyvyyden sekä tukevan alustan GPS- ja vastaavien laitteiden asennukselle. Uusi, entistä suurempi tuulilasi varmistaa hyvän tuulisuojan.
Mittariston 5" TFT-näytön taustavalo säätyy vallitsevan valon mukaan, joten mittariston päivitetyt ohjelmat näkyvät selkeinä ja helppokäyttöisinä valikkoina ja toimintoina vaihtelevissakin valo-olosuhteissa. Lisäksi TFT-näytön ja KTMConnect applikaation parannettu yhteistoiminta mahdollistaa tarkemman navigoinnin ja navigointiohjelman parametrien muutokset ajon aikana. Lisäksi käyttäjä voi laatia oman "Top 10" puhelu- ja yhteystietolistan mittariston muistiin.
Aikaisemman 790 Adventuren tavoin 2023 versioon on tarjolla kattava valikoima KTM PowerParts lisätarvikkeita ja -varusteita. Näillä on helppo muokata pyörän ergnomiaa, käytettävyyttä ja ulkonäköä. Vakiovarusteena oleva alumiininen pohjapanssari suojaa tehokkaasti moottoria ja runkoa iskuilta ja kolhuilta. Polttoainesäiliön ja istuimen sivuilla olevat uudenmalliset, kulutusta ja hankausta kestävät, läpivärjätyt muoviosat suojaavat säiliötä ja istuinta oksien ja kivien iskuilta.
2023 KTM 790 ADVENTURE:n kaksi uutta väritys- ja grafiikkavaihtoehtoa korostavat mallin "toista tulemista".
2023 KTM 790 Adventure:
- - Hyvä suorituskyky ja tekniset ominaisuudet, hyvä hinta/laatusuhde
- - Itävaltalainen suunnittelu ja muotoilu, vaativien standardien mukaisesti valvottu kiinalainen valmistus
- - Ajettavuutta ja ajomukavuutta tehostavia muotoilun ja ergonomian yksityiskohtien muutoksia
- - Euro 5 hyväksytty, ajossa luonteeltaan sujuva LC8c -moottori
- - Mittariston 5" TFT-näytön uusi suojalasi sekä päivitetyt ohjelmat, valikot ja grafiikat
- - Uudet, enemmän offroad-ajoon suunnitellut, karkeakuvioiset PIRELLI SCORPION STR -renkaat
- - huoltoväli 15 000 km/kerran vuodessa.
Aiheesta aiemmin:
Uusi KTM 890 Adventure: sorateiden ja asvaltin kulkija R-mallien rinnalle
KTM EICMA:ssa: huippuluokan seikkailupyörät Adventure 790 ja 790 R
Uutta: KTM:n 790 Duken sisarusmalli - 790 Adventure R mallivuodelle 2019