Alkuperäinen Honda Transalp julkaistiin vuonna 1986 ja siitä tuli välittömästi yksi Hondan kaikkien aikojen ikonisimmista malleista. Tänäkin päivänä tuhannet Transalp -omistajat käyttävät pyöriään päivittäin. Nyt, lähes 40 vuotta myöhemmin, on tullut aika herättää legenda uudelleen henkiin. Täysin uusi Honda XL750 Transalp päivittää monikäyttö-enduro kokemuksen 2000 -luvulle tarjoten keskikokoisten adventure pyörien kasvavaan segmenttiin vaihtoehdon, jolla on kuljettajalleen vain yksi kysymys: ”Miten kauas tahdot ajaa?" Näin hehkutetaan Hondan tiedotteessa.

Moottori

Transalpin moottori on täysin uusi 755cc 2-sylinterinen Unicam-moottori, kuten povasimmekin. Sen teho on 67.5kW @ 9,500rpm ja huippuvääntö 75Nm @ 7,250rpm. Moottorissa on 270° kampiakseli ja pariton sytytysjärjestys sekä patentoitu Vortex Air Flow -imuilma järjestelmä. Se on varustettu myös luistokytkimellä ja valmsitaja väittää kulutuksen jäävän alle 4.5 litran per ajettu 100km, mikä tarkoittaa jopa 390km ajosädettä tankillisella.

Moottorinohjauselektroniikka

Uudessa Transalpissa on neljä ennalta säädettyä ajo-ohjelmaa: RAIN, STANDARD, SPORT ja GRAVEL sekä 4 tasoinen kaasuvasteen säätömahdollisuus ja 3 tasoinen moottorijarrutuksen säätömahdolisuus. Lisää kuljettajaa avustavaa elektroniikkaa on tarjolla viisitasoisen sutimisen eston säätömahdollisuudella (+ pois-valinta). 

Lisäksi löytyy vielä integroitu keulimisen esto ja kaksiasetuksinen ABS, josta takapyörän ABS on poiskytkettävissä.

Mielenkiintoinen on myös mahdollisuus valita kuljettajakohtaiset asetukset. Elektroninen kaasukahva mahdollistaa moottorin luonteen muuttamisen sähköisesti. Valittavana on neljä ennalta säädettyä ajo-ohjelmaa, sekä USER -ohjelma, jossa kuljettaja voi itse muokata moottorin luonnetta ajo-olosuhteiden tai omien mieltymystensä mukaiseksi.

Muotoilu ja varusteet

Pyörän katteet on muotoiltu siten, että ne antavat kuljettajalle hyvän suojan tuulelta ja sateelta. Transalpin ajoasento on pysty ja rento ja istumakorkeus 850mm.

TFT -mittaristo on 5-tuumainen ja Honda Smartphone Voice Control järjestelmä mahdollistaa matkapuhelimen liittämisen mittaristoon.

Automaattisesti poiskytkeytyvät vilkut, LED valot ja hätäjarrutusvalot takana sekä tavarateline vakovarusteena kruunaavat varusteet.

Runko

Transalpin runko on sekä jäykkä että erittäin kevyt (18,3 kg). Rungon vääntöjäykkyys luo erinomaisen pohjan tarkalle ja sporttiselle ajokokemukselle. Showan 43mm SFF-BF etujousitus ja Honda Pro-Link takajousitus viimeistelevät ajo-ominaisuudet. Sekä etu- että takajousituksesa on säädettävä jousen esijännitys

Uusi Honda XL750 Transalp on myös erittäin kevyt moottoripyörä. Kokonaispaino ajovalmiina ja tankattuna on vain 208kg!

Lisävarusteet

Honda XL750Transalp:n lisävarustevalikoima on erittäin laaja. Sopivia ja tarpeellisia lisävarusteita löytyy jokaiseen käyttötarkoitukseen ja -makuun.

Helpoiten varustelu käy valmiiksi kootuilla paketeilla, joita on peräti viisi (5):

  • URBAN PACK
  • 50L takalaukku, laukun alumiinipaneeli, kiinnikepohja, matkustajan selkänoja laukkuun, takalaukun sisäkassi, korkeampi tuulisuoja ja keskiseisonta tuki.
  • TOURING PACK
  • Sivulaukut (oikea 26L / vasen 33L), alumiinipanelit laukkuihin, laukkujen kiinnikkeet, sisäkassit ja lämpökahvat.
  • ADVENTURE PACK
  • Kaatumaraudat, LED sumuvalot, moottorin suojaraudat ja jäähdyttäjän suojaverkko.
  • RALLY PACK
  • Quickshifter, moottorin suojaraudat, pohjapanssari, rally-jalkatapit ja käsisuojat.
  • COMFORT PACK
  • 3L tankkilaukku, korkeampi tuulisuoja, tuulenohjaimet, matkustajan comfort -jalkatapit ja virran ulosottopistoke.
 

Tekniset tiedot:

Moottori: Vesijäähdytteinen 2-sylinterinan nelitahtimoottori Honda Unicam venttiilinohjaus ja 270 ast kampiakseli. Iskutilavuus 755cc. Poraus x isku (mm) 87mm x 63.5mm. Puristus-suhde 11.0:1. Teho 67.5kW @ 9,500rpm. Vääntö 75Nm @ 7,250rpm. Ääni (dB) Lwot - 77.5; Lurban - 73.5

 
Polttoainetankki 15.2L. CO2 Päästöt WMTC 100 g/km Polttoaineenkulutus 23km/l - 4.35l/100km
Kytkin Märkä monilevykytkin, Luistokytkin. Vaihteisto 6 vaihteinen. Toisioveto Ketju

Runko: Tyyppi Teräsputkirunko MITAT Mitat (P x L x K) 2,325mm x 838mm x 1,450mm. Akseliväli 1,560mm. Caster 27˚. Trail 111mm. Istuinkorkeus 850mm. Maavara 210mm. Paino ajovalmiina, tankki täynnä 208kg. Kääntösäde 2.6m

Jousitus: Etujousitus Showa 43mm SFF-BPTMTM USD, 200mm joustomatka. Takajousitus Honda Pro-link, 190mm joustomatka. Wheels Front 21” pinnavanne. Wheels Rear 18” pinnavanne. Eturengas 90/90-21 Takarengas 150/70-18

Jarrut: ABS 2-kanavainen ABS järjestelmä. Etujarrut 2 x 310mm piparkakku-levyt. Takajarrut 256mm piparkakku-levy

Mittaristo: TFT näyttö. Ajovalot LED. Takavalot LED. Yhdistettävyys HSVC (Honda Smartphone Voice Control System). USB Tyyppi C. Vilkun palautus Automaattinen. Turvajärjestelmät HISS. Muut varusteet Säädettävä ajo-ohjelman valinta

Uusi Honda XL750 Transalp esiteltiin EICMA-messuilla tiistaina.

Uusi Honda XL750 Transalp esiteltiin EICMA-messuilla tiistaina.

Värit, toimitukset ja hinta

Värejä on kolme: Mat ballistic black metallic NHA86, Mat Iridium grey metallic NHC64 ja Ross white NH196.

Honda XL750 Transalp kokonaishinta on 15.990€.

Asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa 2023.

Lisää kuvia myöhemmin.

Aiheesta aiemmin:

Honda CB750 Hornet: tässä se nyt on, uusi pisteliäs herhiläinen

Honda paljasti tulevan Hornet-mallinsa uuden 755 cc moottorin tiedot – sama voimanlähde tullee uuteen Transalpiin

Huhuvahvistus: Hondan tuleva mini-Africa Twin on nimeltään XL750 Transalp

Honda rekisteröi uudelleen "Transalp" -tuotenimen – uusi keskikoon adventure-malli tulossa?

Huhut Honda XL750L Transalpista voimistuvat – esittely marraskuussa?