Täysin uusi kaksisylinterinen rinnakkaisin sylinterein varustettu kahdeksanventtiilinen Unicam-konseptimoottori on tilavuudeltaan 755 kuutiosenttimetriä.
Moottori on kompakti ja kevyt, ja sen maksimiteho on 67.5kW / 90,5 hv @ 9,500rpm; maksimivääntö on puolestaan 75Nm @ 7,250rpm.
Ainakin Hornetissa käytettävässä virityksellä luvassa pitäisi olla vahvaa keskialueen vääntöä ja helppoa käytettävyyttä. Yläpäässä pitäisi myös olla Hornetin (herhiläinen) pisto tehopiikin muodossa.
Sytytysväli on 270°, joten ääni tulee olemaan omanlaisensa ja ainakin Hornetin tapauksessa Hondan mukaan pakoääni on viritetty ja optimoitu kuulostamaan tehokkaalta.
Mallia Africa Twinistä
Honda paljasti Hornetin design-luonnokset toukokuussa ja antoi tänään lisätietoa projektin etenemisestä. Alunperinhän Honda paljasti uuden "Herhiläisen" tulon jo viime marraskuun EICMA-messuilla.
Konseptimoottorin rakenne on ilmeisen samankaltainen Africa Twinin moottorin kanssa Unicam-kansineen, tosin pienemmällä kuutiotilavuudella. Uuden moottorin huipputeho on kuitenkin vain 12 hevosvoimaa vähäisempi kuin AT:ssä ja sen rinnakkaismalleissa 300 cm3 pienemmästä moottoritilavuudesta huolimatta.
Hornet-projektin johtajana toimii Fuyuki Hosokawa, jonka viimeaikaisena vastuualueena on ollut mm. viimeisimmän CBR1000RR-R Firebladen kehitystyö.
– Hornet on aina ollut hyvin erityinen moottoripyörä Hondalle. Jännittävä, lumoava suorituskyky on aina sovitettu notkeaan ja helppoon käsiteltävyyteen, kertoo Fuyuki Hosokawa.
– Ennen tämän hankkeen aloittamista ajattelimme pitkään ja kovasti, millaisen suorituskyvyn halusimme antaa kuljettajan käsiin. Tiesimme, että on olennaista säilyttää klassisen Hornetin huipputehon "isku" ja samalla, kun kyse on uuden sukupolven Hornetista, halusimme moottorin antavan todella vahvan, väännökkään tuntuman ja "sykkivän" tuntee matalilla ja keskikierroksilla. Päämääränämme on aina ollut sovittaa nämä keveimpään ja ketterimpään mahdolliseen käsiteltävyyteen tehdäksemme joka ajosta - jopa kaupungissa - niin kiehtova ja antoisa kuin mahdollista.
– Saadaksemme aikaan sellaisen suorituskyvyn ja keveän käsiteltävyyden tiesimme, että meidän piti kehittää täysin uusi lyhytiskuinen kaksisylinterinen moottori, jossa on 270° kampiakseli. Tämä ei ainoastaan pystyisi tuottamaan yläpään tehoiskun, mutta myös sporttista alakierrosten vääntöä; ideaali ajettavaksi kaupunkiympäristössä ja myös kanttailussa tiellä, Hosokawa toteaa.
Keskikokoiset mallit nosteessa
Pressitiedotteessa myös todetaan erikseen, että moottorikonseptin suorituskyvystä kertovat lukemat pitänevät paikkansa myös tuotantopyörään nähden.
Moottoria kutsutaan "konseptiksi", koska sen tuotanto ei vielä ole alkanut. Sitä, milloin Hornet esitellään julkisesti, ei vielä myöskään paljastettu, mutta veikkauksemme on, että viimeistään Kölnin tai Milanon messuilla.
Tuleva uusi Honda XL 750 Transalp käyttänee samaa moottoria, mutta miten paljon siitä otetaan tehoa ja miten sen käyttäytyminen on viritetty, voi taas Hondan tuntien olla aivan eri asia.
Lisäksi samaa moottoria huhutaan myös tuleviin Honda CBR750RR- ja Hawk75 -malleihin.
Kiinnostus moottoripyöriin on kasvanut voimakkaimmin keskikokoisten mallien osalta. Trendi on ollut samanlainen sekä maailmalla että Suomessa. Asiasta kertovat myös moottoripyörävalmistajien kovat panostukset keskikokoisiin malleihin. Koska moottorien kehittäminen nykyisillä päästömääräyksillä on erittäin kallista, Hondakin ottaa kaiken mahdollisen irti tuomalla keskiluokkaan kerralla - tai vähitellen - neljä uutta mallia samalla moottorikonseptilla varustettuna.
Aiheesta aiemmin:
Hondalta tulossa Hornetin ja Transalpin lisäksi kaksi uutta 750-kuutioista mallia
Uuden Honda Hornetin designkonsepti hämmästyttää: "varokaa, sillä on pistin"
Honda vahvisti kunniakkaan Hornet-mallinimen paluun
Huhuvahvistus: Hondan tuleva mini-Africa Twin on nimeltään XL750 Transalp
Honda rekisteröi uudelleen "Transalp" -tuotenimen – uusi keskikoon adventure-malli tulossa?