Honda Rebel 1100 Touring on perusolemukseltaan sama pyörä kuin aiemminkin, mutta siihen on lisätty aerodynaaminen etukate sekä kovat sivulaukut. Kyse on modernista, puhdasverisestä bobber-tyylin touring-customista.
Hondan tiedotteessa korostetaan, että pyörällä on selkeästi kaksi eri luonnetta: toisaalta se on rento cruiseri ja samalla erittäin hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu matkapyörä.
Pyörässä on Led-valot ja virtalukosta avattava satula, jonka alla on kolmen litran säilytystila ja USB-latausliitin.
Muotoilukielessä näkyy Honda USA:n jälki. Se on vastuussa tummanpuhuvasta, konstailemattomasta ja teollisesta ulkonäöstä. Pyörän pitkä ja matala runko korostuu ja luon omanlaisensa kokonaisuuden yhdessä etukatteen ja sivulaukkujen kanssa.
Kuten 1100 Rebelin perusmallilla, myös Touring-versiossa lokasuojat on tehty teräksestä ja kiinnittyvät runkoon valetuilla kiinnitysosilla. Matalalle sijoitettu pyöreä etuvalo on klassisen näköinen, mutta valaisee neljän LED-polttimon voimin. Vilkut ovat 55 mm halkaisijaltaan ja LED-teknologian ansiosta erittäin kirkkaat. Takavalon lasi on kirkas, painottaen Rebelin uus-vanhaa muotokieltä. Satula on tukeva, mutta riittävän pehmeä pitkillekin reissuille. Matkustajan satula on helposti irrotettavissa, kun ajetaan ilman kyytiläistä.
120 mm LCD mittaristoa ohjataan vasemmassa kahvayksikössä sijaitsevilla napeilla. Molemmissa Honda Rebel 1100 Touring -malleissa on vakionopeudensäädin vakiovarusteena.
Kaksisylinterinen 1084 cc rivimoottori perustuu CRF1100L Africa Twinin moottoriin ja on samassa vireessä kuin perus-Rebelissä. Moottoria on muokattu sopimaan custom-pyörän henkeen ja vaatimuksiin.
Moottorin huipputeho on 64 kW / 86 hv @ 7 000 rpm ja vääntö 98 Nm @ 4 750 rpm. Tehoa on siten vähemmän kuin African Twinissä, mutta tavoitteena on ollut muheva vääntö, ja siinä on ainakin 1100 perus-Rebelin kanssa onnistuttu.
Vauhtipyörä on peräti 32 % Africa Twinin vastaavaa raskaampi, joka korostaa lineaarista ja erittäin voimakasta alavänntöä.
Africa Twinin moottoria kehitettäessä Hondalla oli tavoitteena rakentaa moottorista kompaktin kokoinen, mikä antaa mahdollisuuksia asentaa se rungossa varsin alas, ja siinähän Honda onnistui varsin hyvin.
Rebelin tapauksessa se mahdollistaa matalan painopisteen ja istuinkorkeuden, joka on vain 700 millimetriä.
Pakoputkisto on täysin uusi. Matalilla kierroksilla pakoääni on pulssimaisen möreä, mutta muuttuu korkeammilla kierroksilla tunnistettavaksi ”karjunnaksi”.
Kaasukahva on sähköinen ja moottori on Euro5-hyväksytty.
Elektroniikkaa
Modernissa pyörässä on myös modernit kuljettajaa avustavat järjestelmät. Rebel 1100 Touring on varustettu neliasentoisella ajo-ohjelmien valinnalla, kolmiasentoisella vetoluistonestolla sekä keulimisenestolla.
Standard-valinnalla käytössä on neutraali moottorijarrutus, -kaasuvaste ja -keulimisen esto. Rain valinnalla taas rajoitettu kaasuvaste, vähäinen moottorijarrutuksen taso ja tehokas keulimisen esto. Sport-valinta tarjoaa terävän kaasuvasteen, neutraalin moottorijarrutuksen ja vähäisen keulimisen eston tason. User-vaihtoehto tarkoittaa sitä, että kuljettajan on mahdollista räätälöidä oma ajo-ohjelmansa.
Kaksoiskytkinvaihteisto (DCT)
DCT-vaihdelaatikko on ollut tarjolla Honda moottoripyöriin jo yli 11 vuotta. Tuona aikana DCT-vaihteisia Hondia on myyty Euroopassa 140.000 kappaletta. Erittäin kompakti ja kevyt konstruktio antaa kuljettajalle mahdollisuuden täysin automatisoituun vaihtamiseen, ajo-olosuhteiden tai oman ”fiiliksen” mukaisesti. Vasemmassa kahvayksikössä sijaitsevista napeista vaihdelaatikkoa voi ohjata myös
manuaalisesti, riippumatta siitä, onko valittu asetus automaatilla (D) vai pelkästään manuaalinen (M). 2023 kaikki Suomeen saapuvat Honda Rebel 1100 Touring -mallit on varustettu DCT vaihteistolla.
DCT vaihto-ohjelmat ovat yhteydessä valittuun ajo-ohjelmaan seuraavasti: Standard - Neutraali vaihto-ohjelma. Rain - Vaihtaa aikaisemmin isommalle ja tarjoaa erittäin rauhallisen vaihtorytmin. Sport - Vaihtaa suuremmilla kierroksilla isommalle ja aikaisemmin pienemmälle. Pitää moottorin kierroksia yllä. User - Kuljettajan on mahdollista tehdä omalaisensa vaihto-ohjelma.
Runko
Pyörässä on teräsputkirunko, joka on osa Rebelin muotoilua. Runkoputket ovat suurelta osiltaan esillä ja siten antavat Rebelille sen tunnusomaisen ulkonäön. Takahaarukka on suunniteltu mahdollisimman jäykäksi, mutta samalla jätetty mahdollisimman teollisen näköiseksi. Rungon rakenne yhdessä etupään ohjausgeometrian kanssa, mahdollistaa Rebelin stabiilin suuntavakavuuden. Mutta kuitenkin herkän ja ”nakupyörämäisen” ohjattavuuden.
Edessä on 330 mm etujarru, jossa on radiaalisesti asennettu 4-mäntäinen puristin. Jarrut on varustettu 2-kanavaisella ABS järjestelmällä ja isoilla 330/256 mm jarrulevyillä.
Vanteet ovat kevyttä alumiini-valua ja renkaat tyyliin sopivasti leveät. Eturengas on kooltaan 130/70B18 ja takarengas 180/65B16,
Istuinkorkeus on poikkeuksellisen matala, vain 700 mm. Yhdessä kevyen 238 / 248 kg:n (DCT) märkäpainon kanssa Rebel 1100 on erittäin helposti hallittava moottoripyörä. Kallistuskulma on matalasta ulkonäöstä huolimatta erittäin hyvä; 35 asteen kallistusvarat tarkoittavat, että jalkatapit eivät raavi asfalttia hiukan sporttisemmassakaan ajossa!
Etujousituksena Hondassa on laadukas 43 mm haarukka. Liukuputket ovat titaanioksidipäällysteiset ja etujousitus on lisäksi varustettu esijännityksen säädöllä. Takajousituksesta huolehtii kaksi lisäsäiliöllistä vaimenninta, joissa niin ikään on säädettävä esijännitys.
Honda Rebel 1100 Touring DCT maksaa 19.980€ ja sen asiakastoimitukset alkavat helmikuussa 2023.
Aiheesta aiemmin:
Ympäristödokumentit paljastavat: Hondan 1100 Rebelistä tulossa myös Touring-versiot
Motouutiset koeajaa: Honda CMX1100D Rebel – matala ja vakuuttava automaattivaihteinen cruiseri
Hondalta täysin uusi 1100-kuutioinen Rebel – kuten uumoiltiin, uudella Africa Twinin moottorilla
Motouutisten koeajovideolla Hondan iso, 1100-kuutioinen Rebel: matala, automaattivaihteinen cruiseri