Hondan 1084 cm3 moottorilla varustettu iso Rebel on suora kilpailija Harleyn vastaaville malleille, kuten Sportstereille. Samalla se täyttää sitä aukkoa, mikä ison punaisen mallivalikoimassa oli. Rebeliä on ollut saatavilla 300- (ei Suomessa) ja 500-kuutioisina versioina, mutta mitä Rebel-kuski on voinut tehdä muuta kuin loikata toisen valmistajan pyörämalleihin halutessaan vaihtaa suurempaan?
Nyt tämä aukko on tukittu, ja rebelisti voi ajaa seuraavankin kierroksen Hondan cruiserilla.
Rebelin päämarkkina on luonnollisesti Yhdysvalloissa, ja vaikka pyörästä niitä markkinoita ajatellen puuttuukin amerikkalaisittain tyypillinen V2-moottori, niin sillä on tarjottavanaan muutama etu, mikä saa ostajat kiinnostumaan pyörästä. Ensinnäkin ostaja tietää saavansa luotettavan moottoripyörän, jolla voi vain ajaa ja toiseksi se on helppokäyttöinen ja kevyt ja kolmanneksi siinä on DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteet. Sellaiselle, joka on aina ajanut automaattivaihteisella autolla kuten jenkeissä tehdään, asialla voi olla iso merkitys. Varsinkin jos kyse sattuu vielä olemaan ensimmäisestä moottoripyörästä.
Toki pyörästä on saatavilla myös perinteisellä vaihteistolla varustettu versio, mutta koeajossa meillä oli automaattivaihteinen malli.
Ensivaikutelmat
Jos tykkää tämäntyyppisestä pyörästä, niin Honda on tyylikkään näköinen sekä tummanpunaisena että mustana versiona, ja kuitenkin se on varsin oman näköisensä. Ulkonäköä kategorisoivat moottori, joka on rinnakkaistwini, matalat linjat ja putkirunko.
Moottori on omaa sukuaan 2020 Africa Twin, jota varten Honda kehitti kompaktin ja kevyen 1100-kuutioisen moottorin. Se mahdollistaa pyörän mataluuden ja myöskin matalan painopisteen. Istuinkorkeus on vain 700 millimetriä, joten pyörä on helppo käsitellä paikallaan tai hitaassa liikkeessä, ja useimpien henkilöiden jalkapohjat ylettyvät istuessakin suoraan maahan asti.
Matala painopiste ja pitkähkö akseliväli saavat tuntumaan siltä, että pyörä pysyy melkein itsestään pystyssä valoissa.
Iso Rebel ei myöskään ole mikään muoviluoti, vaan amerikkaismotoristit ja sen henkiset on otettu tässäkin huomioon, ja pyörän lokasuojat esimerkiksi ovat terästä.
Silti pyörän märkäpaino tankattuna on lajityypille maltilliset 233 kg.
Ajoasento
Ensimmäinen ajatus, kun lähtee ajamaan ja nostaa jalkansa tapeille on, että hupsis. Onpa tiukkaa. Jalkatapit ovat lähellä, ja asento käy alkuun lonkille. Ohjaustanko-jalkatapi-istuin-kolmio on tiivis, mutta hauskaa on, että kun keho tottui asentoon, se tuntui maailman luontevimmalta ja helpoimmalta.
Hallintalaitteet
Pyörän hallintalaitteet ovat yksinkertaiset ja selkeät sekä helpot käyttää.
Ihmetystä aiheutti se, että pyörässä oli virtalukko moottorin vasemmassa kyljessä ja ohjauslukko erikseen oikealla pystyputkessa aivan kuten silloin ennen vanhaan. Rakenne voi olla kustannuskysymys, mutta voi johtua myös siitä, että mittaristo – tai oikeammin se yksi pyöreä mittari – on suoraan yläkolmiossa, ja perinteinen virtalukon paikka tavallaan puuttuu. Tyylikysymys? Sopii kyllä genreen.
Pyörässä on Sport-, Standard-, Rain- ja User-ajotapavalinnat. Ne säätävät mm. moottorijarrutusta ja vetoluistonestoa. User-moodissa käyttäjä voi itse säätää niitä sekä Hondan Selectable Torque Controlia eli HSTC:tä, joka vaikuttaa moottorin vääntöön.
Painikkeiden määrä on maltillinen ja pyörässä on myös vakionopeudensäädin.
Kaasukahva on sähköinen.
Taustapeilit ovat selkeät ja kookkaat, mutta voisivat olla pidemmissä varsissa, nyt kuskin hartiat saattavat varjostaa niiden näkymää.
Moottori
Africa Twinin moottoria on muunnettu sopimaan paremmin 1100 Rebelin käyttötarkoitukseen. Tehoa on vähemmän, noin 86 hevosvoimaa / 64 kW / 7000 rpm, kun AT:ssä moottorin teho on 102 hevosvoimaa, mutta huippuvääntö on kutakuinkin samaa luokkaa, 98 Nm / 4750 rpm. Lisäksi tehoa ja vääntöä on ala- ja keskikierroksilla käytössä aiempaa enemmän.
Tämä on saatu aikaan moottorin Unicam-venttiilikoneistoa rukkaamalla ja venttiilien nostoa ja aukioloaikaa muuttamalla.
Moottorin vauhtipyörä on 20 % AT:n moottoria isompi, ja sen pitäisi tuoda 32 % enemmän sitkeyttä ja vääntöä.
Moottori on Euro 5 hyväksytty.
Automaattivaihteisto
Ison Rebelin saa myös manuaalivaihteisena versiona, mutta meillä oli ajossa Hondan mainiolla DCT-kaksoiskytkinautomaatilla varustettu malli. Kyseessä on jo kolmas kehitysversio DCT-vaihteistosta, joten sen ominaisuudet ovat hioutuneet kohdilleen. Automaatissa on kuusi vaihdetta, ja se vaihtaa varsin huomaamattomasti. Kytkintä ja kytkinkahvaa ei ole lainkaan, mutta vasemmassa kahvassa on fläpit, joiden avulla voi vaihtaa painalluksella isompaa ja pienempää manuaalivalinnalla. Tosin myös silloin, kun valittuna on automaatti voi vaihtaa käsin painikkeiden avulla.
Käyttäjä voi automaatilla valita Sport- ja D-moodien välillä. Sport-vaihtoehdot kierrättävät moottoria korkeammalle ennen vaihtamista isommalle vaihteelle, joten myös kiihtyvyys on parempi. D-valinta tarjoaa taas mukavaa, huoletonta matkantekoa.
DCT-vaihteisto sopiin tämäntyyliseen pyörään kuin nenä päähän. Kuljettaja voi keskittyä lipumaan bulevardilla tai kanttailemaan mutkatiellä tai taittamaan pitkää taivalta rennon mukavasti, kun automatiikka huolehtii vaihdoista ja siitä, että oikea pykälä on pesässä.
Automaattivaihteisto on myös varsin aloittelijaystävällinen vaihtoehto. Epäilemättä eräänlainen tulevaisuuden standardi.
Jarrut, renkaat ja alusta
Rebelissä on edessä 43 mm haarukka. Sekä sen että takajousituksen kahden iskunvaimentinen jousen esijäänitykset ovat säädettävissä.
Jarruja ei ehditty kovin perusteellisesti testata, mutta pintaan jäi positiivinen mielikuva niiden toiminnasta. Rebelissä on kaksikanavainen ABS ja 330 mm:n levy edessä sekä 256 mm:n levy takana. Edessä on radiaalisti asennettu nelimäntäinen puristin.
Koska pyörässä on automaattivaihteisto, moottori ei jarruta sammutettuna, joten pyörä on varustettu käsijarrulla. Se on asennettu kätevästi vasemman kahvan oikealle puolelle.
Vanteet ovat alumiinivalua ja eturengas on 130/70-18 ja takarengas 180/65-16.
Ettei unohtuisi, niin pyörässä on myös täys-LED-valot ja satulan alla 3 litran tavaratila ja USB-latauspistoke.
Ajossa
Parasta pyörässä on moottori, soundi ja kiihtyvyyden sekä voiman tuntu. Kun kahvasta kääntää, niin vaihdevalinnioista riippumatta lähtee sellaista oikeaa, hyvää, vanhanaikaista voimaa, että tuntuu kuin kuski jäisi vähän jälkeen pyörästä, kädet venyvät ja aika-avaruuteen tulee pikkuinen kestomyhäilyä aiheuttava repeämä.
Ajaminen on helppoa ja mukavuutta lisää automaattivaihteisto, jonka toimintaan vaikuttavat myös ajotapavalinnat.
Jousitus tuntuu yksin ajettaessa aavistuksen turhankin pintakovalta, mukavuuspainotteisempi sopisi paremmin Rebelin tunnelmaan. Toisaalta kun vauhti nousee tai joku istahtaa kyytiin, niin tilanne muuttuu, ja jousitus pelaa oikealla tavalla.
Ajoimme Isolla Rebelillä sekä moottoritiellä että kaupungissa, ja se sopii kyllä mukavasti sekä kaupunkicruisailuun että mutkateille ja myös pitkän matkan tekoon.
Parasta pyörässä on, että sillä todella tuntee ajavansa. Se kykenee isoon vauhtiin ja nopeisiin kiihtymisiin, mutta lisäksi sillä pystyy kanttailemaan cruiseriksi surutta, kallistuskulma on jopa 35 astetta. Koska pyörässä ei ole minkäänlaista katetta, niin he, jotka haluavat tuntea ajoviiman ja kokea ajamisen täysillä, ovat varmasti kiinnostuneita.
Toisaalta pienellä katteella ja sivulaukuilla varustettuna pyörä on mitä mainioin matkapeli.
Plussat ja miinukset
Plussat
+ Moottorin vääntö, teho ja kiihtyvyys
+ Automaattivaihteisto, sen huolettomuus ja toiminta
+ Matala painopiste, helppo hallittavuus
Miinukset
- Ajoasento varauksin
- Pintakovahko jousitus
- Taustapeilit
Loppuarviointi
Honda CMX1100D Rebel | Arvosana | Painotettu arvosana * |
Moottori 20% | 4 | 80 (100) |
Jousitus/alusta 10% | 3 | 30 (50) |
Voimansiirto/kytkin 10% | 5 | 50 (50)** |
Vaihteisto 5 % | 5 | 25 (25)** |
Jarrut 20 % | 3 | 60 (100) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% | 5 | 100 (100) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 4 | 20 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 4 | 20 (25)*** |
Yhteensä | 4,05 | 405 p (500) |
Jokerilisä: ulkonäkö, tunnelma ja DCT-vaihteisto | 0,15 | 15 p |
YHTEENSÄ KAIKKIAAN: | 4,20p (5p) | 420p (500) |
* = suluissa täydet pisteet. | ||
** = kytkimen ja voimansiirron toiminta osana automaattivaihteistoa | ||
*** = huom: ei mitattu kulutusta, hankintahinta kohtuullinen. |
Honda CMX1100DM Rebel tekniikkaa:
- Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori; iskutilavuus 1 084 cm3, 92 x 81,5 mm, puristussuhde 10,1:1, teho 64 kW (86 hv) / 7000 r/min, vääntömomentti 98 Nm / 4750 r/min, 4 venttiiliä sylinteriä kohden.
- Voimansiirto: 6-vaihteinen DCT-kaksoiskytkimellä varustettu automaattivaihteisto, toisioveto ketjulla.
- Alusta: teräsputkirunko, jousitus: edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka, kaksi iskunvaimenninta. Edessä yksi levy, (330 mm) ja 4-mäntäinen jarrusatula, takana levyjarru (256 mm).
- Mitat ja massat: pituus 224 cm, leveys 85,3 cm, akseliväli 152 cm, istuinkorkeus 70 cm, polttoainesäiliö 13,6 l, paino 233 kg, renkaat edessä 130/70-18, takana 180/65-16.
- Hinta: 16 790 € DCT-vaihteistolla varustettuna.
- Takuu 4 vuotta.
- Maahantuoja: Oy Brandt Ab., www.hondabikes.fi.
Aiheesta aiemmin:
Videoarvioinnin voit katsoa täältä: Motouutisten koeajovideolla Hondan iso, 1100-kuutioinen Rebel: matala, automaattivaihteinen cruiseri
Hondalta täysin uusi 1100-kuutioinen Rebel – kuten uumoiltiin, uudella Africa Twinin moottorilla