Yhdessä yksittäisessä modulaarisessa akunvaihtoasemassa on 12 Hondan Mobile Power Packia eli vaihdettavaa akkua sähköskoottereita, -moottoripyöriä ja -riksoja varten. Asemia voidaan sijoittaa tarvittaessa useampia vierekkäin
Järjestelmän perusidea on, että sähköiseen liikkuvuuteen panostavien ei tarvitse huolehtia akkujen ajomatkasta tai latautumisajoista. Kun esimerkiksi skootteri varoittaa, että akku alkaa olla vähissä, kuljettaja vain ajaa lähimmälle akunvaihtoasemalle, tunnistautuu sähköisellä kortilla ja vaihtaa tyhjän akun täyteen. Kuljettajan tunnistautuessa Hondan pilvipalvelu auttaa tietämään, millainen akku tai akut hänen pyöräänsä sopivat, ja passelit täydet akut ovat tunnistettavissa niiden antaman valomerkin avulla.
Kyseiset akut ovat Hondan Mobile Power Packeja, litiumioniakkuja, joiden teho on 1,3 kWh ja paino 10,3 kilogrammaa. Niissä on kädensija helpottamassa nostoa ja vaihtoa. Akun märkäsuojausluokitus on IP65.
Ensimmäiset Honda Power Pack Exchanger e: -asemat on toimitettu Tokioon ja niitä operoi Gachago. Se on Hondan, Kawasakin, Suzukin ja Yamahan sekä energia-alan toimijan Eneoksen yhdessä perustama yritys.
Neljän suuren moottoripyörävalmistajan tavoitteena on ollut standardoida sähköisissä ajoneuvoissa käytettävät akut ja niitten vaihtojärjestelmät. Siten eri merkkisillä pyörillä ajavat voivat vaihtaa asemalla minkä tahansa valmistajan akut. Järjestelmä ja standardointi alentavat tuotantokustannuksia ja mahdollistavat riittävän tiiviin ja tehokkaan akkujen vaihtojärjestelmän rakentamisen.
Maailmanlaajuisesti hankkeessa on mukana jo 21 toimijaa.
Intiassa Honda on myös jo aloittanut akkujenvaihtopalvelun sähköriksoille.
Aiheesta aiemmin:
Mp-valmistajat pääsivät sopimukseen vaihdettavien akkujen standardista
Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha edistämään kevyiden sähköajoneuvojen vaihtoakkujen järjestelmiä
Neljä suurta kehittämään yhdessä vaihdettavien sähköakustojen teknologiaa